Publication: An Exploratory Study of Compliment Response Strategies across Gender among Thai EFL Learners
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
38
Issue
1
Edition
Start Page
72
End Page
95
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
An Exploratory Study of Compliment Response Strategies across Gender among Thai EFL Learners
Alternative Title(s)
การวิจัยเพื่อการสำรวจการตอบคำชมของผู้เรียนชาวไทยเพศชายและเพศหญิงที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
หนึ่งในวัจนกรรมที่พบบ่อยที่สุดในการสื่อสารในชีวิตประจำวันและถูกอ้างว่าสะท้อนความแตกต่างระหว่างเพศคือ การตอบคำชม นอกเหนือจากการตอบคำชมในภาษาแม่ การศึกษาการตอบคำชมในแง่ของความแตกต่างระหว่างเพศในบริบทของผู้ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศเป็นสิ่งที่น่าสนใจ บทความวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการตอบคำชมในภาษาอังกฤษตามปัจจัยด้านเพศของผู้สนทนาและหัวข้อคำชมของผู้เรียนชาวไทยที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ โดยข้อมูลที่นำมาใช้ในการวิเคราะห์ได้มาจากการแสดงบทบาทสมมุติในสถานการณ์ต่าง ๆ ตามหัวข้อคำชมสี่หัวข้อของกลุ่มตัวอย่างเพศชายและเพศหญิงกลุ่มละหกคนผลการศึกษาชี้ให้เห็นว่าเพศของผู้สนทนาและหัวข้อคำชมอาจมีอิทธิพลต่อการเลือกใช้กลวิธีย่อยในการตอบคำชมของกลุ่มตัวอย่าง ความสัมพันธ์ดังกล่าวอาจเป็นการสะท้อนให้เห็นและอธิบายได้โดยบทบาทของค่านิยมทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับเพศ
Compliment responses are one of the most frequent speech acts in everyday conversation which are claimed to reflect gender differences. Apart from the compliment response behavior of native speakers, it is interesting to explore whether the assumed gender-based differences are also found in EFL context. The current study aims at examining Thai EFL learners’ usage of compliment responses in English, in relation to the gender of the interlocutors and the topic of the compliment. The data was collected from a role-play task designed to elicit compliment responses on four different topics from six male and six female Thai EFL learners. The findings suggest that the gender of the interlocutors and the topics of the compliments, to some degree, influence the employment of compliment response strategies at the micro level. This relationship is possibly a reflection of and thus attributable to the function of gender-based social values.
Compliment responses are one of the most frequent speech acts in everyday conversation which are claimed to reflect gender differences. Apart from the compliment response behavior of native speakers, it is interesting to explore whether the assumed gender-based differences are also found in EFL context. The current study aims at examining Thai EFL learners’ usage of compliment responses in English, in relation to the gender of the interlocutors and the topic of the compliment. The data was collected from a role-play task designed to elicit compliment responses on four different topics from six male and six female Thai EFL learners. The findings suggest that the gender of the interlocutors and the topics of the compliments, to some degree, influence the employment of compliment response strategies at the micro level. This relationship is possibly a reflection of and thus attributable to the function of gender-based social values.