Publication: การศึกษาสมถยานิกในอานาปานสติสูตรตามคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
607
End Page
618
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาสมถยานิกในอานาปานสติสูตรตามคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาท
Alternative Title(s)
A Study of Tranquility of The Mind In Ānāpānasati Sutta According to Theravada Buddhist Scripture
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาเนื้อหาและหลักธรรมในอานาปานสติสูตร 2) เพื่อศึกษาสมถยานิกในอานาปานสติสูตร โดยการศึกษาข้อมูลจากคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาท และเอกสารต่างๆ ที่เกี่ยวข้อง สรุปวิเคราะห์ เรียบเรียง บรรยายเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า อานาปานสติ 16 ขั้นในการปฏิบัติวิปัสสนาจัดเป็นการเจริญวิปัสสนาแบบสมถยานิกคือ มีสมถะเป็นยาน หรือมีสมถะเป็นตัวนำ ในจตุกกะที่ 1 ตั้งแต่ข้อ 1-4 เป็นการกำหนดรู้ภายในกาย จัดเรียกว่า กายานุปัสสนาสติปัฏฐาน คือ หายใจออก-เข้ายาวรู้ หายใจออก-เข้าสั้นรู้ หายใจออก-เข้า กำหนดกองลมที่กระทบในกายทั้งปวง หายใจออก-เข้า เห็นกองลมทั้งปวงสงบก็รู้ จตุกกะที่ 2 ตั้งแต่ข้อ 5 – 8 คือ เมื่อสติเริ่มละเอียดจะจับชัดที่ความรู้สึกได้ชัดเจน จัดเป็นเวทนานุปัสสนา สามารถแยกรูป-นามออกจากกันได้ชัดเจน หายใจออก-เข้า กำหนดรู้ในจิตสังขารทั้งปวง หายใจออก-เข้า กำหนดระงับจิตตสังขารทั้งปวง และรู้แจ้งธรรมอันมีความสงบเป็นประโยชน์ตามนัยแห่งเวทนานุปัสสนา จตุกกะที่ 3 ตั้งแต่ข้อ 9–12 คือ เมื่อสติเริ่มละเอียดจะจับชัดที่การรู้หรือที่อายตนะได้ดี จัดเป็นวิญญาณขันธ์ เรียกว่า จิตตานุปัสสนา จนสามารถเท่าทันในเหตุปัจจัยของรูปนามได้ชัดเจน หายใจออก-เข้า จิตตั้งมั่นก็รู้ หายใจออก-เข้า จักเปลื้องจิตก็รู้ ตามนัยแห่งจิตตานุวิปัสสนา จตุกกะที่ 4 ตั้งแต่ข้อ 13–16 ได้แก่ มีสติหายใจออก-เข้า พิจารณาเห็นความไม่เที่ยง ความเป็นทุกข์ ความเป็นอนัตตาในขันธ์ทั้ง 5 รู้แจ้งธรรมอันมีความสงบ เป็นประโยชน์ ตามนัยแห่งธัมมานุปัสสนา อานาปานสติที่เจริญทำให้มากย่อมทำสติปัฏฐาน 4 ให้บริบูรณ์ สติปัฏฐาน 4 ที่เจริญทำให้มากย่อมทำโพชฌงค์ 7 ให้บริบูรณ์ โพชฌงค์ 7 ที่เจริญทำให้มากย่อมทำวิชชาและวิมุตติให้บริบูรณ์
The objectives of this article were 1) to study the essence and teaching in Ānāpāṇasati Sutta and 2) to study the Tranquility practice in Ānāpāṇasati Sutta. This was documentary research taken from Theravada texts and other relevant documents, summarized, compiled, and written in descriptive type. The findings were that Ānāpānasati practice with 16 gradual stages is called Samathayānika or tranquility type, which focuses on serenity of mind as a main vehicle or having Samatha as a guide. In the first Catukka, the 1-4 stage is the determination of internal knowledge called Kāyānupassanāsatipaṭṭhāna, i.e., noting an exhaling-in-long, an exhale-in short, while exhale-in observing, knowing the whole wind that touches the whole body with exhale in-out, seeing all the winds while being calm. In the second Catukka, 5-8 stages are involved with clear mindfulness of subtle feelings called Vedanānupassanā. The practitioners distinguish the form-noun while breathing in-out, realizing all mental states while breathing in-out, suppressing all mental states and realizing the profound and beneficial experiences as mentioned in Vedanānupassanā. In the third Catukka, the 9-12 stage refers to the state of clear mindfulness contemplating on consciousness called Cittānupassana, realizing the factors of the noun-form clearly while breathing in and out, the strength of the mind while breathing in-out, abandoning mental conditions as they appear in Cittānupassanā. In the fourth Catukka, 13–16 stages deal with mindfulness on breathing out-in, observing the impermanence, suffering, and non-self in the five aggregates, and knowing the profound and beneficial Dhamma mentioned in Dhammānupassanā. This breath mindfulness with complete and well-done will surely lead to Mahasatipatthana, complete Mahasatipatthana cultivation will lead to complete seven Bojjhanga which later will enter to the final realization and liberation in final.
The objectives of this article were 1) to study the essence and teaching in Ānāpāṇasati Sutta and 2) to study the Tranquility practice in Ānāpāṇasati Sutta. This was documentary research taken from Theravada texts and other relevant documents, summarized, compiled, and written in descriptive type. The findings were that Ānāpānasati practice with 16 gradual stages is called Samathayānika or tranquility type, which focuses on serenity of mind as a main vehicle or having Samatha as a guide. In the first Catukka, the 1-4 stage is the determination of internal knowledge called Kāyānupassanāsatipaṭṭhāna, i.e., noting an exhaling-in-long, an exhale-in short, while exhale-in observing, knowing the whole wind that touches the whole body with exhale in-out, seeing all the winds while being calm. In the second Catukka, 5-8 stages are involved with clear mindfulness of subtle feelings called Vedanānupassanā. The practitioners distinguish the form-noun while breathing in-out, realizing all mental states while breathing in-out, suppressing all mental states and realizing the profound and beneficial experiences as mentioned in Vedanānupassanā. In the third Catukka, the 9-12 stage refers to the state of clear mindfulness contemplating on consciousness called Cittānupassana, realizing the factors of the noun-form clearly while breathing in and out, the strength of the mind while breathing in-out, abandoning mental conditions as they appear in Cittānupassanā. In the fourth Catukka, 13–16 stages deal with mindfulness on breathing out-in, observing the impermanence, suffering, and non-self in the five aggregates, and knowing the profound and beneficial Dhamma mentioned in Dhammānupassanā. This breath mindfulness with complete and well-done will surely lead to Mahasatipatthana, complete Mahasatipatthana cultivation will lead to complete seven Bojjhanga which later will enter to the final realization and liberation in final.