Publication: การใช้กลไลการเชื่อมโยงความในภาษาไทยของนักเรียนที่พูดภาษาอีสาน เขมร หรือกูยเป็นภาษาแม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2008
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การใช้กลไลการเชื่อมโยงความในภาษาไทยของนักเรียนที่พูดภาษาอีสาน เขมร หรือกูยเป็นภาษาแม่
Alternative Title(s)
Cohesive devices used by Thai students who speak I-saan, Khmer or Kui as their mother tongue
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษากลไกเชื่อมโยงความและวิธีการรักษาความเกี่ยวข้องของเรื่องที่สนทนาของแต่ละเพศความเหมือนและความแตกต่างในการเลือกใช้กลไกเชื่อมโยงความและวิธีการรักษาความเกี่ยวช้องของเรื่องที่สนทนาระหว่างเพศชายและเพศหญิงในการสนทนาแบบเป็นกันเอง โดยพบว่าเพศของผู้สนทนาไม่ได้ส่งผลต่อการเลือกใช้กลไกเชื่อมโยงความ เพราะผู้สนทนาไม่ว่าจะเพศใดต่างเลือกใช้กลไกเชื่อมโยงความทั้ง 5 กลไก เช่นเดียวกัน คือ กลไกการอ้างถึง กลไกการแทนที่ กลไกการละ กลไกการใช้คำเรื่อม และกลไกการเชื่อมโยงคำ แต่จากชัอมูลสามารถสรุปได้ว่าเพศชายเป็นเพศที่มีการเลือกใช้กลไกที่ทำให้ผู้ร่วมสนทนาติดตามเรื่องได้ง่าย มีลำดับเหตุการณ์ที่ชัดเจน ส่วนเพศหญิงมีการใช้กลไกการใช้คำเชื่อมเพื่อแสดงความต่อเนื่องมากกว่เพศชาย นอกจากนั้น จากข้อมูลพบข้อสังเกตในการใช้กลไกการช้ำที่แตกต่างกันระหว่างเพศ คือ เพศหญิงเป็นเพศที่มักจะพุดขยายความเรื่องที่สนทนา โคยมักเป็นการพูดวนจึงทำให้เกิดการช้ำ ตรงข้ามกับเพศชายที่มีนิสัยพูดเรื่องหนึ่งๆ แล้วจบไป จึงทำให้เพศชายพูดซ้ำเพื่อโต้ตอบกันไปมาเท่านั้นสวนผลการวิเคราะห์วิธีการรักษาความเกี่ยวข้องของเรื่องที่สนทนาพบว่ถึงแม้ว่าทั้ง 2 เพศ ใช้วิธีการรักษาความเกี่ยวข้องของเรื่องที่สนทนาทั้ง 4 ช้อ เหมือนกัน คือ การรักษากฎ การท้ากฎ การละเมิดกฎโดยจงใจ และการขึ้นหัวช้อสนทนาใหม่ แต่พบความแตกต่างกัน คือ เพศชายเลือกใช้วิธีการรักษากฎมากเมื่อสนทนากับเพศชาย และใช้วิธีการรักษากฎน้อยลงเมื่อสนทนากับเพศหญิง นอกจากนั้นเพศชายมีแนวโน้มที่จะใช้วิธีการขึ้นหัวข้อสนทนาใหม่มากกว่าเพศหญิง ส่วนเพศหญิงเลือกใช้วิธีการรักษากฏมากเมื่อสนทนากับเพศชาย และใช้วิธีการรักษากฏน้อยลงเมื่อสนทนากับเพศหญิง
This thesis aimed to study cohesion and relevance in casual conversation between males and females in order to discover the similarities and differences in the use of cohesion and rules of relevance between males and females. The study revealed that there was no effect of gender on the use of cohesive elements: reference, substitution, ellipsis, and lexicon cohesion. However, the data revealed that males used cohesive elements more than females, which allowed the participants to follow the topics easily, while females used more continuative relations than males. Moreover, there were some instances of using reiteration between genders: females used reiteration repeatedly because they tended to elaborate more on the topics they were saying. Male use of reiteration was, on the other hand, more limited and without elaboration. Its occurrences were only for the purpose of communication interactions. For the use of rules of relevance, the data revealed that males and females used 4 rules of relevance: observation of relevance, flouting of relevance, violation of relevance, and introducing new topics. Males observed rules of relevance while talking to males more frequently than to females. Furthermore, there were some tendencies in which males introduced new topics more frequently when talking to females. Females observed rules of relevance more frequently when talking to males. Yet, females observed rules of relevance less frequently when talking to females.
This thesis aimed to study cohesion and relevance in casual conversation between males and females in order to discover the similarities and differences in the use of cohesion and rules of relevance between males and females. The study revealed that there was no effect of gender on the use of cohesive elements: reference, substitution, ellipsis, and lexicon cohesion. However, the data revealed that males used cohesive elements more than females, which allowed the participants to follow the topics easily, while females used more continuative relations than males. Moreover, there were some instances of using reiteration between genders: females used reiteration repeatedly because they tended to elaborate more on the topics they were saying. Male use of reiteration was, on the other hand, more limited and without elaboration. Its occurrences were only for the purpose of communication interactions. For the use of rules of relevance, the data revealed that males and females used 4 rules of relevance: observation of relevance, flouting of relevance, violation of relevance, and introducing new topics. Males observed rules of relevance while talking to males more frequently than to females. Furthermore, there were some tendencies in which males introduced new topics more frequently when talking to females. Females observed rules of relevance more frequently when talking to males. Yet, females observed rules of relevance less frequently when talking to females.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์