Publication: กำเนิด “ภูมิกายา” และพื้นที่สมัยใหม่ของล้านนาในสมัยพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-4665
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารหน้าจั่ว ว่าด้วยสถาปัตยกรรม การออกแบบ และสภาพแวดล้อม
NAJUA: Architecture, Design and Built Environment
NAJUA: Architecture, Design and Built Environment
Volume
11
Issue
Edition
Start Page
18
End Page
33
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กำเนิด “ภูมิกายา” และพื้นที่สมัยใหม่ของล้านนาในสมัยพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว
Alternative Title(s)
The origin of “Geo-body” and the modern area in Chiang Mai in the reign of King Chulalongkorn
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มุ่งศึกษาการกำเนิดของ “ภูมิกายา” หรือรูปร่างทางภูมิศาสตร์และการสร้างสถานที่สมัยใหม่ในบริเวณล้านนาในสมัยพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว
จากการศึกษาพบว่า เดิมทีนั้นผู้คนในล้านนามองและอธิบายโลกตามคติทางพุทธศาสนาที่เรียกว่าคติไตรภูมิ คือมองว่าโลกแบ่งออกเป็น 3 ส่วน แต่ละส่วนมีการแบ่งย่อยเป็น 31 ภพ โดยรัฐที่มนุษย์อาศัยอยู่ไม่มีเขตแดนที่แน่นอนตายตัว ขนาดของรัฐจะขยายหรือหดตัวไปตามบารมีและความสามารถของผู้ปกครอง ซึ่งคติไตรภูมิและความเชื่อทางศาสนามีอิทธิพลต่อโลกทัศน์ของชาวล้านนาอย่างมาก ดังเห็นได้จากการที่ล้านนามีการจัดลำดับความสำคัญของเมืองในปริมณฑลอำนาจของตนตามความสำคัญของศาสนสถานที่ตั้งอยู่ในเมืองนั้นๆ จนกระทั่งล้านนาถูกผนวกเข้ากับสยามในสมัยพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว ได้มีการกำหนด“ภูมิกายา” หรือรูปร่างทางภูมิศาสตร์ที่แน่นอนตายตัวของล้านนาตามความรู้ภูมิศาสตร์แบบตะวันตก ขณะเดียวกันภายในอาณาบริเวณของดินแดนก็มีการสร้างสถานที่สมัยใหม่โดยกษัตริย์ล้านนา รัฐบาลสยาม และมิชชันนารีชาวอเมริกัน เพื่อเป็นการแสดงถึงอัตลักษณ์ของผู้สร้างสถานที่นั้นๆ ในฐานะผู้ที่มีความศิวิไลซ์เหนือกว่าคนกลุ่มอื่นๆ
This article aims to study the origin of “Geo-body” (Geographical shape) and the modernity in upper Lanna in the era of King Chulalongkorn of Siam. Before Lanna was annexed to Siam, Buddhist beliefs, such as Trai-Phum (Three Worlds), and hierarchy of towns and cities influenced the origin of Geo-body. Trai Phum devided the world into 31 layers. After Lanna rulers contacted with westerners, several modern buildings were built at the center of the city, such as Chiang Mai
however, the origin of Geo-body was not much affected. During the time of King Chulalongkorn, Lanna was annexed by Siam who tried to form a new Geo-body of Lanna which was established to fit with the one of Siam. It had been built after the western concept and shaped by the settlement of Christian Missionaries, the city became a new area under a new Geo-body.
This article aims to study the origin of “Geo-body” (Geographical shape) and the modernity in upper Lanna in the era of King Chulalongkorn of Siam. Before Lanna was annexed to Siam, Buddhist beliefs, such as Trai-Phum (Three Worlds), and hierarchy of towns and cities influenced the origin of Geo-body. Trai Phum devided the world into 31 layers. After Lanna rulers contacted with westerners, several modern buildings were built at the center of the city, such as Chiang Mai
however, the origin of Geo-body was not much affected. During the time of King Chulalongkorn, Lanna was annexed by Siam who tried to form a new Geo-body of Lanna which was established to fit with the one of Siam. It had been built after the western concept and shaped by the settlement of Christian Missionaries, the city became a new area under a new Geo-body.