Publication: อสุภกัมมัฏฐานอันเป็นบาทฐานในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
327
End Page
338
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อสุภกัมมัฏฐานอันเป็นบาทฐานในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา
Alternative Title(s)
A Study of Asubhakammatthana as the Base of Vipassanabhavana
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาอสุภกัมมัฏฐานในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท 2) เพื่อศึกษาการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท 3) เพื่อศึกษาอสุภกัมมัฏฐาน อันเป็นบาทฐานในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการศึกษาข้อมูลจากคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาท และเอกสารต่างๆ ที่เกี่ยวข้อง สรุปวิเคราะห์ เรียบเรียง บรรยายเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า 1) อสุภกัมมัฐาน คือ กัมมัฏฐานที่ยึดเอาซากศพที่ไม่สวยงามเป็นอารมณ์ เป็นกัมมัฏฐานเครื่องกำจัดราคะ ทำใหเกิดความเบื่อหน่ายคลายความกำหนัดในร่างกายมนุษย์ มี 10 ประการ 2) อสุภกัมมัฏฐาน อันเป็นบาทฐานในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา มีความรู้แจ้งสภาวธรรมตามความเป็นจริง เป็นลักษณะกำจัดความไม่รู้ คืออวิชชาเป็นกิจ มีความเข้าใจถูกต้องในธรรมทั้งปวงเป็นผลปรากฏ มีสมาธิเป็นเหตุใกล้ให้เกิด มีปัญญาเจตสิกเป็นองค์ธรรม มีขันธ์ อายตนะ ธาตุ อินทรีย์ อริยสัจ ปฏิจจสมุปบาท เป็นอารมณ์กัมมัฏฐาน 3) อสุภกัมมัฏฐาน อันเป็นบาทฐานในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนามี 10 ประการ เช่น อุทธุมาตกอสุภกัมมัฏฐาน คือการพิจารณาซากศพที่ขึ้นพองเป็นอารมณ์ของสมถภาวนา เป็นต้น และเมื่อทำให้เกิดวสีชำนาญในปฐมฌานแล้ว ก็จะขึ้นสู่ฌานขั้นสูงต่อไปโดยลำดับ เมื่อสำเร็จฌานทุกขั้นแล้ว อุทธุมาตกอสุภกัมมัฏฐาน จะเป็นบาทฐานในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาต่อไป โดยเอาฌานเป็นบาทฐานในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา จนสามารถบรรลุมรรค 4 ผล 4 นิพพาน ตามลำดับ
The objectives of this article were to study 1) Asubha meditation in the Theravada Buddhist scriptures
2) Vipassana meditation practice in the Theravada Buddhist scriptures
and 3) Asubha or dirty as a base of vipassana practice. It was qualitative research by collecting data from Theravada Buddhist scriptures and documents related to it. All the data had been concluded, analyzed, and compiled in descriptive style. The results of the research revealed that 1) Asubha meditation refers to meditation using undesirable corpses as the object of contemplation. It objects the sensual desire, causing boredom and eliminating lust in body clinging. It consists of 10 themes. This type of meditation appears in both Vinaya and Dhamma. For example, Mahakala Bhikkhu examined this corpse meditation, observing the sole body starting from the feet up to the ends of the hair, and finally he attained Arahatship. 2) Vipassanābhāvanā or insight development contains the truth realization as its characteristics, ignorance abandoning as its function, complete understanding of all Dhammas as a result, concentration as the closely cause, having wisdom consciousness as the body, Khandha, Āyanata, Dhātu, Indriya, Ariyasacca and Paṭiccasamuppāda as contemplated objects. 3) The corpse contemplation for insight cultivation contains 10 types of practice, for example, Uddhumātaka-asubha meditation or observing the swelled corpses as objects of Samatha, etc. With skillfulness in entering and exiting the first trance, the practitioner will go up to the next higher level of observation. After completing all the steps of absorption, Uddhumātaka-asubha meditation will be used for further insight practice by taking corpse observing as the base for practicing Vipassana until the practitioner can attain the Four Paths, Four Fruits, and Nibbana, respectively.
The objectives of this article were to study 1) Asubha meditation in the Theravada Buddhist scriptures
2) Vipassana meditation practice in the Theravada Buddhist scriptures
and 3) Asubha or dirty as a base of vipassana practice. It was qualitative research by collecting data from Theravada Buddhist scriptures and documents related to it. All the data had been concluded, analyzed, and compiled in descriptive style. The results of the research revealed that 1) Asubha meditation refers to meditation using undesirable corpses as the object of contemplation. It objects the sensual desire, causing boredom and eliminating lust in body clinging. It consists of 10 themes. This type of meditation appears in both Vinaya and Dhamma. For example, Mahakala Bhikkhu examined this corpse meditation, observing the sole body starting from the feet up to the ends of the hair, and finally he attained Arahatship. 2) Vipassanābhāvanā or insight development contains the truth realization as its characteristics, ignorance abandoning as its function, complete understanding of all Dhammas as a result, concentration as the closely cause, having wisdom consciousness as the body, Khandha, Āyanata, Dhātu, Indriya, Ariyasacca and Paṭiccasamuppāda as contemplated objects. 3) The corpse contemplation for insight cultivation contains 10 types of practice, for example, Uddhumātaka-asubha meditation or observing the swelled corpses as objects of Samatha, etc. With skillfulness in entering and exiting the first trance, the practitioner will go up to the next higher level of observation. After completing all the steps of absorption, Uddhumātaka-asubha meditation will be used for further insight practice by taking corpse observing as the base for practicing Vipassana until the practitioner can attain the Four Paths, Four Fruits, and Nibbana, respectively.