Publication: การตีความคัมภีร์เตภูมิกถาตามหลักการของคัมภีร์เนตติปกรณ์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิจัย มหาวิทยาลัยขอนแก่น (ฉบับบัณฑิตศึกษา) สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
KKU Research Journal Of Humanities And Social Sciences (Graduate Studies)
KKU Research Journal Of Humanities And Social Sciences (Graduate Studies)
Volume
7
Issue
2
Edition
Start Page
1
End Page
10
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การตีความคัมภีร์เตภูมิกถาตามหลักการของคัมภีร์เนตติปกรณ์
Alternative Title(s)
The InterpretationTebhümikathãScriptureby Principle of Nettipakarana Scripture
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การตีความคัมภีร์เตภูมิกถาตามหลักคัมภีร์เนตติปกรณ์นี้ มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อเสนอหลักการตีความของคัมภีร์เนตติปกรณ์ ผลการวิจัยพบว่า คัมภีร์เตภูมิกถานี้ ผู้แต่งคาดหวังให้เกิดผลต่อผู้ศึกษา 6 ประการ คือ 1) อัสสาทะ ความยินดีพอใจหรือความหลงติดซึ่งเป็นเหตุให้ยินดีพอใจซึ่งจัดเป็นสมุทัยสัจ 2) อาทีนวะ โทษของอัสสาสะ คือ ทุกข์ทั้งหมดซึ่งเป็นทุกขสัจ 3) นิสสรณะเหตุแห่งความดับทุกข์ การสลัดออกจัดเป็นนิโรธสัจ 4) ผละ หรือจุดมุ่งหมาย ผลจากการแสดงธรรมซึ่งจัดเป็นทุกขสัจ 5) อุปายวิธีปฏิบัติเพื่อให้บรรลุความดับทุกข์ซึ่งอุบายหรือกลวิธีนี้จัดเป็นมรรคสัจ 6)อาณัตติ การแนะน าให้เว้นชั่วและท าดีซึ่งการชักชวนนี้เป็นมรรคสัจ วัตถุประสงค์ข้อที่2) เพื่อเปรียบเทียบหลักการตีความของศาสตร์ตะวันตกกับศาสตร์ตะวันออก เมื่อเปรียบเทียบแล้วพบว่าศาสตร์ทั้งสองเหมือนกันเฉพาะโลกิยะธรรม แต่โลกุตตระธรรมนั้นแตกต่างกัน
The interpretation of Tebumikatha scripture by Nettipakarana scripture’s objectives are1) To present the principles interpretation of Nettipakarana scripture. The research found that
The author used the principlesNettipakarana to interpretation Tebumikatha scripture. Theinterpretation result of this scripture found that the author expects the readers can understand six principles such as 1)Assada is the pleasant of obsession cause of suffering Samudayasacca. 2) Atinava is all suffering, it is the suffering of Truth of Dukkhasacca. 3)Nisarana is sorrowor maggasacca. 4) Phala or aim is the effect of the Dharma teaching that is Dukkhasacca. 5) Upaya is the method how to practice to enlighten from sufferingwitch this tactic or method is Truth or Maggasacca. And 6)Anatti is the advice to ignore evil, do good which this advice is Maggasacca and 2) To compare the principles interpretation of Nettipakarana with the interpretation of the western science. The research found that
when these two sciences compared are as the same, especially in worldly, but in Dharma are very different.
The interpretation of Tebumikatha scripture by Nettipakarana scripture’s objectives are1) To present the principles interpretation of Nettipakarana scripture. The research found that
The author used the principlesNettipakarana to interpretation Tebumikatha scripture. Theinterpretation result of this scripture found that the author expects the readers can understand six principles such as 1)Assada is the pleasant of obsession cause of suffering Samudayasacca. 2) Atinava is all suffering, it is the suffering of Truth of Dukkhasacca. 3)Nisarana is sorrowor maggasacca. 4) Phala or aim is the effect of the Dharma teaching that is Dukkhasacca. 5) Upaya is the method how to practice to enlighten from sufferingwitch this tactic or method is Truth or Maggasacca. And 6)Anatti is the advice to ignore evil, do good which this advice is Maggasacca and 2) To compare the principles interpretation of Nettipakarana with the interpretation of the western science. The research found that
when these two sciences compared are as the same, especially in worldly, but in Dharma are very different.