Publication: ความสัมพันธ์ระหว่างความใกล้ชิดชุมชนกับการเลือกใช้ศัพท์ ของชุมชนลาวครั่งที่บ้านหนองกระพี้ ตำบลบ้านหลวง อำเภอดอนตูม จังหวัดนครปฐม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
1996
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความสัมพันธ์ระหว่างความใกล้ชิดชุมชนกับการเลือกใช้ศัพท์ ของชุมชนลาวครั่งที่บ้านหนองกระพี้ ตำบลบ้านหลวง อำเภอดอนตูม จังหวัดนครปฐม
Alternative Title(s)
Relationship between community closeness and lexical choice of the Lao Khrang community at Ban Nong Kraphi, Tambon Ban Luang, Amphoe Don Tum, Nakhon Pathom
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความใกล้ชิดชุมชนกับการเลือกใช้คำศัพท์ของผู้พูดภาษาลาวครั่งตามปัจจัยทางสังคมอันได้แก่อายุและการศึกษาผู้วิจัยแบ่งกลุ่มอายุของผู้พูดออกเป็น 3 กลุ่มคือ กลุ่มอายะ 15-25 ปี, กลุ่มอายุ 30-40 ปี และกลุ่มอายุ 45-55 ปี ส่วนการศึกษาแบ่งเป็น 3 ระดับคือการศึกษาต่ำกว่า ป.5, การศึกษา ป.5-ม.3 และการศึกษา ม.ปลาย ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษาวิจัยได้จากการสัมภาษณ์ผู้บอกภาษาเกี่ยวกับความใกล้ชิดชุมชนและคำศัพท์ลางครั้งจำนวน 34 หน่วยอรรถที่คัดเลือกจากงานวิจัยที่มีผู้ศึกษาไว้แล้ว ผลการวิจัยพบว่าอายุและการศึกษาของผู้พูดต่างก็มีความสัมพันธ์กับความใกล้ชิดชุมชนและการเลือกใช้ศัพท์แต่สำหรับความใกล้ชิดชุมชนอายุมีอิทธิพลมากกว่าการศึกษากล่าวคือผู้ที่มีอายุมากจะใกล้ชิดชุมชนมากกว่าผู้ที่มีอายุน้อยไม่ว่าจะมีการศึกษาระดับใดในทางตรงกันข้ามสำหรับการเลือกใช้ศัพท์พบว่าการศึกษามีอิทธิพลมากกว่าอายุ กล่าวคือผู้ที่มีการศึกษาต่ำจะเลือกใช้คำศัพท์ลาวครั่งมากกว่าผู้ที่มีการศึกษาสูงเสมอ ส่วนความสัมพันธ์ระหว่างความใกล้ชิดชุมชนกับการเลือกใช้คำศัพท์สามารถสรุปได้ว่าผู้พูดที่ใกล้ชิดชุมชนจะเลือกใช้คำศัพท์ลาวครั่งมากกว่าผู้ที่ไม่ใกล้ชิดชุมชนเสมอกล่าวคือเมื่อผู้พูดมีความใกล้ชิดชุมชนก็สามารถที่จะทำนายได้ว่ามีความสัมพันธ์กับการใช้ภาษาท้องถิ่นด้วย เกี่ยวกับการเลือกใช้คำศัพท์ลาวครั่งและคำศัพท์ที่ยืมมาจากภาษาไทยมาตรฐาน พบว่าในปัจจุบันมีการใช้คำศัพท์ลาวครั่งน้อยกว่าคำศัพท์ไทยมาตรฐานซึ่งจะพบมากในกลุ่มของคนรุ่นใหม่ที่ได้รับอิทธิพลทางด้านการศึกษาการใช้ภาษาของคนในชุมชนนี้กำลังอยู่ในระหว่างการเปลี่ยนแปลงดังจะเห็นได้จากการใช้คำศัพท์ลาวครั่งน้อยลงและใช้คำศัพท์ไทยมาตรฐานมากขึ้นตามลำดับอายุซึ่งสันนิษฐานได้ว่าต่อไปในอนาคตคำศัพท์ลาวครั่งอาจสูญหายไปและไม่พบการใช้ภาษาลาวครั่งในการติดต่อสื่อสารกัน
The purpose of this study is to investigate the relationship between Lao Khrang’s community closeness and their lexical choice. Two social factors were taken into consideration, namely, the speaker’s age and education. The speakers were classified according to their age into 3 groups: 15-25 years old, 30-40 years old and 45-55 years old. They were also divided into three groups according to their education: lower than Pathom 5, Pathom 5 – Matthayom 3 and higer than Matthayom 3. Data about community closeness and choice of words, based on 34 pre-selected Lao Khrang words, were collected through interviews. It is found that both the age and education of the speakers are related to community closeness and lexical choice. On community closeness, age has more influence than education. The older are always closer to their community than the younger. In contrast, education plays a more important role than age in the lexical choice. The less educated certainly choose Lao Khrang words more frequently than the more educated. Concerning the relationship between the community closeness and lexical choice of Lao Khrang words, it is found that high degree of closeness implies more use of Lao Khrang words. As for the Lexical choice of Lao Khrang and Standard Thai, generally, people in this community use less vernacular words than Standard Thai words, especially the new generations. The data show that change is going on in this community’s language use, as can be seen in the age-grading of the choice of Lao Khrang and Standard Thai words. It can be concluded that in this community Lao Khrang may be lost and shift to Standard Thai in the future.
The purpose of this study is to investigate the relationship between Lao Khrang’s community closeness and their lexical choice. Two social factors were taken into consideration, namely, the speaker’s age and education. The speakers were classified according to their age into 3 groups: 15-25 years old, 30-40 years old and 45-55 years old. They were also divided into three groups according to their education: lower than Pathom 5, Pathom 5 – Matthayom 3 and higer than Matthayom 3. Data about community closeness and choice of words, based on 34 pre-selected Lao Khrang words, were collected through interviews. It is found that both the age and education of the speakers are related to community closeness and lexical choice. On community closeness, age has more influence than education. The older are always closer to their community than the younger. In contrast, education plays a more important role than age in the lexical choice. The less educated certainly choose Lao Khrang words more frequently than the more educated. Concerning the relationship between the community closeness and lexical choice of Lao Khrang words, it is found that high degree of closeness implies more use of Lao Khrang words. As for the Lexical choice of Lao Khrang and Standard Thai, generally, people in this community use less vernacular words than Standard Thai words, especially the new generations. The data show that change is going on in this community’s language use, as can be seen in the age-grading of the choice of Lao Khrang and Standard Thai words. It can be concluded that in this community Lao Khrang may be lost and shift to Standard Thai in the future.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย