Publication: การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ทักษะภาษาจีนแบบบูรณาการโดยใช้บริบทของชุมชน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิจัยราชภัฏพระนคร สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Research Journal Phranakhon Rajabhat : Social Sciences and Humanity
Research Journal Phranakhon Rajabhat : Social Sciences and Humanity
Volume
13
Issue
2
Edition
Start Page
131
End Page
145
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ทักษะภาษาจีนแบบบูรณาการโดยใช้บริบทของชุมชน
Alternative Title(s)
Chinese language instructional package integrated local contexts
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและหาประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมการเรียนรู้ทักษะภาษาจีนแบบบูรณาการโดยใช้บริบทของชุมชน 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาจีนของนักศึกษาก่อนและหลังใช้ชุดกิจกรรม 3) เพื่อศึกษาเจตคติของนักศึกษาที่มีต่อชุดกิจกรรม กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาคือ นักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยราชภัฏกาญจนบุรี ที่เรียนวิชาภาษาจีนระดับกลาง ปีการศึกษา 2/2559 จำนวน 16 คนได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 4 ชุดคือ 1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ทักษะภาษาจีนแบบบูรณาการโดยใช้บริบทของชุมชน 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนและหลังเรียนของชุดกิจกรรม 3) แบบประเมินผลงานนักศึกษา และ 4) แบบสอบถามเจตคติที่มีต่อชุดกิจกรรม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าความยากง่าย และค่าประสิทธิภาพ ผลการวิจัยพบว่า 1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ทักษะภาษาจีนแบบบูรณาการโดยใช้บริบทของชุมชนมีค่าประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 80.46/81.25 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 2) นักศึกษามีผลสัมฤทธิ์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนหลังใช้ชุดกิจกรรม และมีร้อยละของความก้าวหน้าเท่ากับ 20.21 3) จากการใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ทักษะภาษาจีนแบบบูรณาการโดยใช้บริบทของชุมชนสามารถสร้างเจตคติที่ดีต่อการเรียนภาษาจีนของนักศึกษาได้ เห็นได้จากค่าเฉลี่ยแบบสอบถามได้เท่ากับ 4.43 อยู่ในระดับมาก
The purposes of this research were 1) to develop and perform the effectiveness of the integrated Chinese language instructional package using local contexts, 2) to compare learning achievements before and after using the integrated Chinese language instructional package and 3) to study students’ attitudes after using the integrated Chinese language instructional package, using local contexts. The sample group was 16 Chinese-majored students, Kanchanaburi Rajabhat University, studying Intermediate Chinese, second semester, academic year 2016. The instruments employed in the research included 1) an integrated Chinese language instructional package using local contexts 2) the Chinese leaning achievement pre-test and post-test 3) the evaluation form and 4) the attitude questionnaire. The statistics used in the analysis were mean, standard deviation, percentage, difficulty and efficiency indices. The results showed that 1) the efficiency of the package was at the level of E1/E2 80.46/81.25 which was higher than the specific criteria of 80/80, 2) The students’ post-test scores were higher than pre-test and the percentage of progress was at the level of 20.21, and 3) The students’ attitudes were positive and the average of the questionnaires was at the level of 4.43.
The purposes of this research were 1) to develop and perform the effectiveness of the integrated Chinese language instructional package using local contexts, 2) to compare learning achievements before and after using the integrated Chinese language instructional package and 3) to study students’ attitudes after using the integrated Chinese language instructional package, using local contexts. The sample group was 16 Chinese-majored students, Kanchanaburi Rajabhat University, studying Intermediate Chinese, second semester, academic year 2016. The instruments employed in the research included 1) an integrated Chinese language instructional package using local contexts 2) the Chinese leaning achievement pre-test and post-test 3) the evaluation form and 4) the attitude questionnaire. The statistics used in the analysis were mean, standard deviation, percentage, difficulty and efficiency indices. The results showed that 1) the efficiency of the package was at the level of E1/E2 80.46/81.25 which was higher than the specific criteria of 80/80, 2) The students’ post-test scores were higher than pre-test and the percentage of progress was at the level of 20.21, and 3) The students’ attitudes were positive and the average of the questionnaires was at the level of 4.43.