Publication: พลวัตของการกลายเป็นท้องถิ่นของ “ความเป็นญี่ปุ่น” ในประเทศไทย ตั้งแต่ทศวรรษ 2520
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-648X
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารญี่ปุ่นศึกษา
Japanese Journal Studies
Japanese Journal Studies
Volume
32
Issue
2
Edition
Start Page
27
End Page
46
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พลวัตของการกลายเป็นท้องถิ่นของ “ความเป็นญี่ปุ่น” ในประเทศไทย ตั้งแต่ทศวรรษ 2520
Alternative Title(s)
Dynamic of Localization of “Japanese-ness” in Thailand since the late 1970s
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาพลวัตของ “ความเป็นญี่ปุ่น” (Japanese-ness) ในสังคมไทยตั้งแต่ทศวรรษ 2520 เป็นต้นมา ด้วยมุมมองของ “กระบวนการการกลายเป็นท้องถิ่น” (Localization) ที่เกิดจากการปฏิสัมพันธ์อันหลากหลายผ่านแนวคิดวัฒนธรรมประชานิยม (pop culture) ที่มีปฏิบัติการผ่านพื้นทางวัฒนธรรม ในห้วงเวลาทางประวัติศาสตร์ แทนที่จะเป็นการอธิบายด้วยมุมมองของโลกาภิวัตน์ที่ถือว่ากระแสเศรษฐกิจข้ามชาติมีผลต่อการกำหนดวิถีทางวัฒนธรรม นั่นหมายถึงว่า ผู้บริโภคไม่ได้เป็นเพียงผู้ถูกกระทำจากกระบวนการโลกาภิวัฒน์ หรือกระบวนการกลายเป็นญี่ปุ่น (Japanization) เท่านั้น สังคมไทยได้มีส่วนการสร้างสรรค์ความหมายของ “ความเป็นญี่ปุ่น” ในรูปแบบของตนขึ้นมา ตัวอย่างเช่น ความนิยมของละครที่สร้างมาจากนวนิยายคู่กรรม ต้นทศวรรษ 2530 สู่ความนิยมสินค้าชาเขียวในปลายทศวรรษ 2540 ที่ขยายตัวด้วยตลาดการบริโภคที่มีทั้งลักษณะเฉพาะและการบริโภคของเหล่ามวลชน ไปจนถึงการเกิดขึ้นของชุมชนชาวญี่ปุ่นต้นทศวรรษ 2550 ในแต่ละยุคสมัยผู้บริโภคและผู้เกี่ยวข้องในสังคมไทย ล้วนได้มีส่วนสร้าง “ความเป็นญี่ปุ่น” ที่มีการปรับเปลี่ยนอยู่ตลอดมา
This article aims to study the dynamic of ‘Japanese-ness’ in Thailand from the late 1970s as a result of a localization approach. That process has been related to the concept of popular culture that is practised in cultural space instead of the globalization approach. The idea is that a cross-nation economy trend determines cultural ways. This means that the consumers are no longer passive subjects affected by globalization or Japanization. Several groups of people in Thailand have taken part in reproducing and creating ‘Japanese-ness’ in their own way, seen for example in the popularity of the TV series Khoo Kharm in the 1990s, green tea mania in the 2000s in both the niche and mass markets, and the growth of the Japanese community in the 2010s. In each time period, the Thai people have together involved in creating a ‘Japanese-ness’, which has then been reshaped in the cultural space as a result of localization.
This article aims to study the dynamic of ‘Japanese-ness’ in Thailand from the late 1970s as a result of a localization approach. That process has been related to the concept of popular culture that is practised in cultural space instead of the globalization approach. The idea is that a cross-nation economy trend determines cultural ways. This means that the consumers are no longer passive subjects affected by globalization or Japanization. Several groups of people in Thailand have taken part in reproducing and creating ‘Japanese-ness’ in their own way, seen for example in the popularity of the TV series Khoo Kharm in the 1990s, green tea mania in the 2000s in both the niche and mass markets, and the growth of the Japanese community in the 2010s. In each time period, the Thai people have together involved in creating a ‘Japanese-ness’, which has then been reshaped in the cultural space as a result of localization.