Publication: อารมณ์ความรู้สึกกับความเปลี่ยนแปลงทางชนชั้น เพศสภาพ และ วัฒนธรรมการบริโภค ใน “อุตสาหกรรมภาพยนตร์” ของสยาม พ.ศ. 2470-2499
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อารมณ์ความรู้สึกกับความเปลี่ยนแปลงทางชนชั้น เพศสภาพ และ วัฒนธรรมการบริโภค ใน “อุตสาหกรรมภาพยนตร์” ของสยาม พ.ศ. 2470-2499
Alternative Title(s)
Emotion and the transformation of class, gender and consumer culture in Siamese “film industries”, 1927-1956transformation of class, gender and consumer culture in siamese “film industries”, 1927-1956
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การเปลี่ยนแปลงอารมณ์ความรู้สึกของผู้คนในสังคมเป็นผลจากการเปลี่ยนแปลงบริบททางสังคม ช่วงเวลาการเปลี่ยนแปลงการปกครอง พ.ศ. 2475 ไปจนถึงหลังสงครามโลกครั้งที่ 2 เป็นช่วงเวลาสำคัญ แห่งการเปลี่ยนผ่านบริบททางสังคม เศรษฐกิจ และวัฒนธรรม ย่อมส่งผลต่ออารมณ์ความรู้สึกของผู้คนใน สังคม เกิดการต่อต้านระบบระเบียบที่เคยเป็นกรอบเกณฑ์ในการแสดงความรู้สึกของผู้คนในสังคมโดยมี อุตสาหกรรมภาพยนตร์เป็นเครื่องมือในการแสดงออกซึ่งความรู้สึกในช่วงเวลาที่สังคมไทยกำลังเปลี่ยน ผ่าน อารมณ์ความรู้สึกในอุตสาหกรรมภาพยนตร์มีมากมากหลากหลาย แต่งานวิทยานิพนธ์ชิ้นนี้ได้ เลือกอธิบาย 3 อารมณ์ ได้แก่ ความโกรธ ความรัก และความศร้า ซึ่งเป็นอารมณ์ความรู้สึกที่ปรากฏชัด ที่สุด ทั้งในฟีล์มภาพยนตร์ นิตยสารภาพยนตร์ เพลงประกอบ และสินค้าโฆษณาที่มาพร้อมกับวัฒนธรรม สื่อเหล่านี้ทำหน้าที่เป็นทั้งกรอบเกณฑ์การควบคุมความรู้สึกแบบชนชั้นสูง และการต่อต้านด้วยการ แสดงออกซึ่งความรู้สึกอย่างลึกซึ้งรุนแรง โดยชนชั้นกลางที่เกิดขึ้นจำนวนมาก ในขณะเดียวกันก็ได้สร้าง ระบอบความรู้สึกขึ้นใหม่
This thesis attempts to look at the four-decade years of Thai society, between 1927 and 1956, from an emotional point of view and a cultural perspective. Specifically, it tries to look through how this context, of the factors-especially the socio-culture, that is the most important, leads significantly to an emotional change. From this point, Film industry growing sharply these times reflexes how Thai middle class expressed their emotion and resisted it from an upper. In this sense, a number of emotions were considerably mentioned in this area. However, this thesis will concentrate on three of them due to frequently in films, magazines, the media, and advertisements. –it consists of angriness, romantic love, and sadness. In this reason, these emotions that people mentioned are both the process of socialization from an elite and the resistance of the middle class. In a meanwhile, a new emotional regime is as slightly likely to generate its own definition and meaning as the others.
This thesis attempts to look at the four-decade years of Thai society, between 1927 and 1956, from an emotional point of view and a cultural perspective. Specifically, it tries to look through how this context, of the factors-especially the socio-culture, that is the most important, leads significantly to an emotional change. From this point, Film industry growing sharply these times reflexes how Thai middle class expressed their emotion and resisted it from an upper. In this sense, a number of emotions were considerably mentioned in this area. However, this thesis will concentrate on three of them due to frequently in films, magazines, the media, and advertisements. –it consists of angriness, romantic love, and sadness. In this reason, these emotions that people mentioned are both the process of socialization from an elite and the resistance of the middle class. In a meanwhile, a new emotional regime is as slightly likely to generate its own definition and meaning as the others.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่