Publication: กลไกการสนทนาที่ใช้ในการบำบัดของพยาบาลจิตเวช
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
1999
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลไกการสนทนาที่ใช้ในการบำบัดของพยาบาลจิตเวช
Alternative Title(s)
-
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาว่า พยาบาลจิตเวซใช้กลไกการสนทนาและเทคนิคการสื่อสารเพื่อการบำบัดอะไรบ้างในการสื่อสารเพื่อการบำบัด และกสไกการสนทนาสัมพันธ์กับเทคนิคการสื่อสารเพื่อการบำบัดอย่างไร ในการดำเนินงานวิจัย ผู้วิจัยเก็บข้อมูลจากบทสนทนาระหว่างพยาบาลจิตเวชและผู้ปวยจิตเวข ณ ตึกผู้ป่วยใน โรงพยาบาลศรีธัญญา ในสถานการณ์ที่เป็นการสื่อสารเพื่อการบำบัด จำนวน 30 บทสนทนา ทั้งนี้โดยความสมัครใจของพยาบาลและการอนุญาตของผู้ป่วย การวิเคราะห์เทคนิคการสื่อสารเพื่อการบำบัดวิเคราะห์ตามเกณฑ์ของซันดีและคณะ (Sundeen et al.1981 และ นอร์ทเฮ้าส์กับนอร์ทเฮ้าส์ (Northouse &Northouse ,1992) ส่วนการวิเคราะห์กลไกการสนทนาที่พยาบาลจิตเวซเลือกใช้เพื่อการบำบัดใช้หลักการของแทนเนน (Tannen , 1986) และยูล (Yule, 1996) ร่วมกับ นอร์ทเฮ้าส์กับนอร์ทเฮ้าส์
(Northouse & Northouse,1992)ผลจากการวิจัยพบว่า พยาบาลจิตเวชใช้เทคนิคการสื่อสารเพื่อการบำบัด 7 ประเภทเรียงลำดับการใช้จากมากไปสู่น้อย คือ 1) การขี้นำการสนทนา 2) การทวน 3) การทำให้กระจ่าง 4) การสะท้อนความรู้สึกนึกคิด 5) การสรุป 6) การตีความ และ 7) การฟังสวนกลไกการสนทนาที่พยาบาลจิตเวชเลือกใช้เพื่อบำบัดนั้น มี 7 ประเภท เรียงลำดับการใช้จากมากไปหาน้อย คือ 1) การถาม 2) การกล่าวยืนยัน 3) การกล่าวชี้นำ 4) การกล่าวแสดงออก5) การกล่าวผูกพัน 6) การนิ่งเงียบ และ 7) การขอโทษหรือการออกตัวเมื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างกลไกการสนทนาที่พยาบาลจิตเวซเลือกใช้กับเทคนิคการสื่อสารเพื่อการบำบัดพบว่า กลไกการถามสัมพันธ์กับเทคนิคการทำให้กระจ่างและการชี้นำการสนทนาส่วนกลไกการกล่าวยืนยันสัมพันธ์กับเทคนิคการทวน การตีความ และการสะท้อนความรู้สึกนึกคิด สำหรับกลไกการกล่าวชี้นำสัมพันธ์กับเทคนิคการสรุปและการทำให้กระจ่างส่วนกลไกการกล่าวแสดงออกสัมพันธ์กับเทคนิคกาททวน การชี้นำการสนทนาและการตีความ สำหรับกลไกการกล่าวผูกพันนั้นสัมพันธ์กับเทคนิคการสรุปและเทคนิคการชี้นำการสนทนา กลไกการขอโทษหรือการออกตัวสัมพันธ์กับเทคนิคการชี้นำการสนทนา สวนกลไกการนิ่งงียบสัมพันธ์กับเทคนิคการพัง เพราะต่างก็เป็นกลไกการสนทนาและเทคนิคการสื่อสารเพื่อการบำบัดที่ไม่ใช้ถ้อยคำ จากความสัมพันธ์ดังกล่าวนี้แสดงให้เห็นว่า ในการสื่อสารเพื่อการบำบัดนั้น กลไกการสนทนาเป็นสิ่งชี้ให้เนหน้าที่ของภาษาในการสือสาร ดังนั้น พยาบาลจิตเวชจึงต้องเลือกใช้กลไกการสนทนาดังกล่าวให้เหมาะสมกับสถานการณ์เพื่อให้การสื่อสารเพื่อการบำบัดนั้นบรรลุเป้าหมาย
The main purposes of this study are to determine 1) the therapeutic communication techniques and conversational devices used by psychlatric nurses , and 2) the relationship between conversational devices and therapeutic communication techniques. The data for analysis was collected from 30 nurse-client interactions at Srithunya Hospital. The results of the study are summmarized as follows: 1. The therapeutic communication techniques used by psychiatric nurses ranging from high to low frequency are 1. establishing guidelines 2. restating, 3. seeking clarification , 4. reflecting, 5. summarizing, 6. Interpretation. and 7. listening. 2. Conversational devices used by psychiatric nurses ranging from high to low frequency are 1.asking questions , 2.representatives , 3. directives, 4. expressives, 5.commissives, 6. silence, and 7.apologizing. 3. The associations between conversational devices and therapeutic communication techniques are found in these manners: 1, asking questions is used with seeking clarfication and establishing guidelines , 2.representatives are used with restating ,interpretation ,and rellecting , 3. directives are used with summarizing and seeking clantication, 4.expressives are used with restating, establishing guidelines, and interpretation. with summarzing and seeking clarification, 4. expressives are used with restating,establishing guidelines, and interpretation , 5. commissives are used with summarizing and establishing guidelines, 6.apologizing is used with establishing guidelines, and 7.silence is used with listening. Such relationships make evidentthe importance of coversational devices as salient language functions for therapeutic communicaion to be appropriately used by psychiatic nurses.
The main purposes of this study are to determine 1) the therapeutic communication techniques and conversational devices used by psychlatric nurses , and 2) the relationship between conversational devices and therapeutic communication techniques. The data for analysis was collected from 30 nurse-client interactions at Srithunya Hospital. The results of the study are summmarized as follows: 1. The therapeutic communication techniques used by psychiatric nurses ranging from high to low frequency are 1. establishing guidelines 2. restating, 3. seeking clarification , 4. reflecting, 5. summarizing, 6. Interpretation. and 7. listening. 2. Conversational devices used by psychiatric nurses ranging from high to low frequency are 1.asking questions , 2.representatives , 3. directives, 4. expressives, 5.commissives, 6. silence, and 7.apologizing. 3. The associations between conversational devices and therapeutic communication techniques are found in these manners: 1, asking questions is used with seeking clarfication and establishing guidelines , 2.representatives are used with restating ,interpretation ,and rellecting , 3. directives are used with summarizing and seeking clantication, 4.expressives are used with restating, establishing guidelines, and interpretation. with summarzing and seeking clarification, 4. expressives are used with restating,establishing guidelines, and interpretation , 5. commissives are used with summarizing and establishing guidelines, 6.apologizing is used with establishing guidelines, and 7.silence is used with listening. Such relationships make evidentthe importance of coversational devices as salient language functions for therapeutic communicaion to be appropriately used by psychiatic nurses.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์