Publication: การศึกษาเชิงวิเคราะห์คัมภีร์โพธิจรรยาวตาร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2006
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเชิงวิเคราะห์คัมภีร์โพธิจรรยาวตาร
Alternative Title(s)
A analytical study of the Bodhicaryvatara
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมา ขอบเขตเนื้อหา แนวความคิดและหลักการดำเนินชีวิตของพระโพธิสัตว์ รวมถึงศึกษาวิเคราะห์หลักธรรมสำคัญและทรรศนะทางปรัชญาที่ปรากฏอยู่ในคัมภีร์โพธิจรรยาวตาร และอิทธิพลของคัมภีร์อื่น ๆ ที่มีต่อคัมภีร์นี้ ผลการศึกษาพบว่า คัมภีร์โพธิจรรยาวตารนี้ พระศานติเทวะได้ประพันธ์ขึ้นในคริตศตวรรษที่ 7-8 (ค.ศ.685-763) มีเนื้อหาทั้งหมดประกอบด้วย 10 ปริเฉทหรือบท มีจำนวนโศลกทั้งสิ้น 913 โศลก ในการประพันธ์ได้ใช้ฉันทลักษณ์ 11 ชนิด และนิยมใช้อนุษฏุกฉันท์มากที่สุด พบว่า งานวรรณกรรมที่เกิดขึ้นก่อนหน้า ทั้งของพระพุทธศาสนาฝ่ายเถรวาทและมหายาน คือ คัมภีร์ขุททกนิกาย คัมภีร์มหาวิภังค์ คัมภีร์สุพาหุปฤจฉาสูตร คัมภีร์อากาศครรภสูตรและคัมภีร์สูตรสมุจจัย ได้มีอิทธิพลทางความคิดทั้งโดยตรงและโดยอ้อมต่อการประพันธ์คัมภีร์โพธิจรรยาวตาร หลักการดำเนินชีวิตหรือขั้นตอนการเป็นพระโพธิสัตว์อันเรียกว่า โพธิสัตวจรรยา ที่มีปรากฏอยู่ในคัมภีร์โพธิจรรยาวตารนั้น ประกอบด้วยขั้นตอนสำคัญ 4 ขั้นตอน คือ ขั้นอนุตตรบูชา ขั้นโพธิจิต ขั้นปณิธานและขั้นบำเพ็ญบารมี 6 คัมภีร์โพธิจรรยาวตารได้แสดงหลักธรรมสำคัญ คือ กฎอิทัปปัจจยตา หรือ ศูนยตาขึ้นเป็นแกนกลางหลักสำคัญ พัฒนาระบบปรัชญาของนิกายมาธยมิกให้สูงเด่นขึ้น โดยพระศานติเทวะได้อธิบายและนำเสนอทรรศนะข้อโต้แย้งทางอภิปรัชญาของตน กับสำนักนิกายอื่น ๆ ด้วยระบบวิภาษวิธี หลักการสำคัญของศูนยตา ก็คือ สรรพสิ่งทั้งที่เป็นสังขตธรรมและอสังคตธรรม เป็นสัตและไม่ใช่สัต มีผู้สร้างและไม่มีผู้สร้าง ล้วนเกิดขึ้น ตั้งอยู่และดับไป ด้วยเหตุปัจจัยที่ส่งผลสืบเนื่องกันมาเท่านั้น สิ่งต่าง ๆ ไม่อาจดำรงสวลักษณะได้ด้วยตัวของมันเองแต่อย่างใด
The thesis aims to study the Bodhicaryavatara in the context of its history, essence, ideal and the life process of Bodhisattva. The thesis is also to analytical study the core principles as well as philosophical point of view as depicted in the scripture including other scriptures influenced upon the text. The results are found that: The Bodhicaryavatara is composed by Venerable Santideva during the 7-8 century A.D. (658-763 A.D.). The text is comprised of total 10 chapters together with 913 stanzas which are written by 11 kinds of poetry. Among those poetries, it more generated by the kind of Anustubha poetry. The text is influenced of the ideal and philosophy of Mahayana and Theravada scriptures which have been composed before both directly and indirectly, such as Khuddakanikaya, Mahavibhan ga, Subahuprcchasutra, Akasagarbhasutra and Sutrasamuccaya. Bodhisattvacarya means the principles to live as Bodhisattva as depicted therein, there are divided into 4 steps, namely; Anuttarapuja (Supreme Worship), Bodhicitta (Mind of Enlightenment), Panidhana (Vow or Seeking the Fulfilment of Resolves), and Accumulation of 6 Perfections (Paramita). The Bodhicaryavatara is exposed of the core principles of dhamma in Buddhism, viz., the principle of Dependent Origination (Pratityasamudpada) and the principle of emptiness (Sunyata) which has been explained in different angles throughout the text. Really speaking, the composer deliberately explained and developed the philosophy of Madhyamika system, and also argued against other philosophies prevalent at that time by the way and the philosophy of Madhyamika School. The essence of Sunyata is stated that all conditioned and unconditioned things, being and non-being, created and non-created are flowed into the state of becoming, remaining and ceasing according to cause and effect. All things are not self because they cannot remain independently.
The thesis aims to study the Bodhicaryavatara in the context of its history, essence, ideal and the life process of Bodhisattva. The thesis is also to analytical study the core principles as well as philosophical point of view as depicted in the scripture including other scriptures influenced upon the text. The results are found that: The Bodhicaryavatara is composed by Venerable Santideva during the 7-8 century A.D. (658-763 A.D.). The text is comprised of total 10 chapters together with 913 stanzas which are written by 11 kinds of poetry. Among those poetries, it more generated by the kind of Anustubha poetry. The text is influenced of the ideal and philosophy of Mahayana and Theravada scriptures which have been composed before both directly and indirectly, such as Khuddakanikaya, Mahavibhan ga, Subahuprcchasutra, Akasagarbhasutra and Sutrasamuccaya. Bodhisattvacarya means the principles to live as Bodhisattva as depicted therein, there are divided into 4 steps, namely; Anuttarapuja (Supreme Worship), Bodhicitta (Mind of Enlightenment), Panidhana (Vow or Seeking the Fulfilment of Resolves), and Accumulation of 6 Perfections (Paramita). The Bodhicaryavatara is exposed of the core principles of dhamma in Buddhism, viz., the principle of Dependent Origination (Pratityasamudpada) and the principle of emptiness (Sunyata) which has been explained in different angles throughout the text. Really speaking, the composer deliberately explained and developed the philosophy of Madhyamika system, and also argued against other philosophies prevalent at that time by the way and the philosophy of Madhyamika School. The essence of Sunyata is stated that all conditioned and unconditioned things, being and non-being, created and non-created are flowed into the state of becoming, remaining and ceasing according to cause and effect. All things are not self because they cannot remain independently.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
ศูนย์สันสกฤตศึกษา
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศิลปากร