Publication: รูพรุนของเส้นขอบ: เงื่อนไขทางจริยศาสตร์ของการดำรงอยู่ร่วมกันระหว่างมนุษย์กับสัตว์ท่ามกลางวิกฤตสิ่งแวดล้อม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร
Journal of Social Sciences Naresuan University
Journal of Social Sciences Naresuan University
Volume
18
Issue
2
Edition
Start Page
1
End Page
37
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
รูพรุนของเส้นขอบ: เงื่อนไขทางจริยศาสตร์ของการดำรงอยู่ร่วมกันระหว่างมนุษย์กับสัตว์ท่ามกลางวิกฤตสิ่งแวดล้อม
Alternative Title(s)
Porous of Edge: Ethical Condition of Human and Animals Coexistence amid the Environmental Crisis
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีเป้าหมายเพื่อเสนอเงื่อนไขทางจริยศาสตร์ของการดำรงอยู่ร่วมกันระหว่างมนุษย์กับสัตว์ท่ามกลางวิกฤตสิ่งแวดล้อมในโลกทุนนิยม บทความนี้มุ่งความสนใจไปที่สถานะของสัตว์ในฐานะทรัพย์สินของมนุษย์ ซึ่งมนุษย์อ้างสถานะดังกล่าวในการสร้างความชอบธรรมให้กับการกดขี่ขูดรีดสัตว์ ท้ายที่สุด ผลของการขูดรีดสัตว์ขนานใหญ่นำมาสู่ความผันผวนของโลกในยุคปัจจุบัน บนฐานของวิธีคิดแบบเสรีนิยม นักสิ่งแวดล้อมพยายามแก้ไขวิกฤตดังกล่าวด้วยการขยับสถานะของสัตว์และธรรมชาติจากทรัพย์สินไปสู่การเป็นบุคคลด้วยมโนทัศน์ว่าด้วยสิทธิ อย่างไรก็ตาม บทความนี้ตั้งสมมติฐานว่า มโนทัศน์ว่าด้วยสิทธิสัตว์ไม่สามารถนำไปสู่การสร้างเงื่อนไขทางจริยศาสตร์ของการดำรงอยู่ร่วมกันระหว่างมนุษย์กับสัตว์ที่แตกต่างไปจากเดิมได้ กล่าวคือความคิดเกี่ยวกับสิทธิสัตว์ไม่สามารถนำไปสู่การทำลายทวิภาวะระหว่างวัฒนธรรมกับธรรมชาติ รวมถึงมนุษย์กับสิ่งที่ไม่ใช่มนุษย์ ดังนี้แล้ว สิทธิสัตว์จึงเป็นเพียงการตอกย้ำเส้นแบ่งระหว่างมนุษย์ในฐานะบุคคลกับสัตว์ในฐานะทรัพย์สินเท่านั้น ซึ่งเส้นพรมแดนนี้ เอื้อให้การกดขี่ขูดรีดสัตว์สามารถดำเนินต่อไป ข้อเสนอของบทความคือเงื่อนไขทางจริยศาสตร์ที่สัตว์สามารถเปลี่ยนสถานะจากทรัพย์สินไปเป็นบุคคลได้คือภววิทยาที่เส้นขอบของภาวะการเป็นมี “รูพรุน” ไม่ใช่เส้นขอบที่แข็งทื่อตายตัว รูพรุนดังกล่าวเอื้อให้ภาวะการเป็นสามารถเคลื่อนข้ามขอบเขตและก่อรูปความสัมพันธ์ร่วมกันในรูปแบบที่ไม่ได้แยกโลกธรรมชาติออกจากวัฒนธรรม การให้ความสำคัญกับรูพรุนของเส้นขอบจะสามารถเปิดไปสู่การคิดถึงรูปแบบการดำรงอยู่ร่วมกันระหว่างมนุษย์กับสัตว์ในแบบอื่น ๆ ที่ทั้งสัตว์และมนุษย์สัมพันธ์ในโลกเดียวกัน นอกจากนี้ ความสัมพันธ์ที่ทั้งมนุษย์และสัตว์เป็นบุคคลจะสามารถนำไปสู่การคิดเกี่ยวกับการเผชิญหน้ากับวิกฤตสิ่งแวดล้อมร่วมกันในวิถีทางที่ต่างออกไปได้
This article aims to present ethical conditions of coexistence between humans and animals amid the environmental crisis in the capitalist world. This paper focuses on the state of animals as human property, which human beings claim such status to justify the exploitation of animals. Ultimately, the effects of massive animal exploitation have led to the turbulence of the world today. Based on liberalism, environmentalists attempt to resolve the crisis by shifting the status of animals and nature from property to personhood with the concept of rights. However, this article proposes that the concept of animal rights fails to offer alternative and different ethical conditions of coexistence between humans and animals. In other words, animal rights cannot undermine dualism: culture and nature, human and non-human. In this way, animal rights are merely reinforcing the borderline between humans as persons and animals as property. This border allows animal exploitation to continue. This article suggests that the ethical condition by which an animal can change its state from property to person is to turn to ontology, the so-called ontological turn, where the boundary of beings is "porous," not rigid. Such porosity allows beings to transcend borders and form relationships in ways that do not separate the natural world from culture. In addition, the focus on boundary porosity helps us rethink other forms of human-animal coexistence and their co-interactions. Ultimately, this new relationship between humans and animals plays a vital role as a tool for facing environmental crises in different ways.
This article aims to present ethical conditions of coexistence between humans and animals amid the environmental crisis in the capitalist world. This paper focuses on the state of animals as human property, which human beings claim such status to justify the exploitation of animals. Ultimately, the effects of massive animal exploitation have led to the turbulence of the world today. Based on liberalism, environmentalists attempt to resolve the crisis by shifting the status of animals and nature from property to personhood with the concept of rights. However, this article proposes that the concept of animal rights fails to offer alternative and different ethical conditions of coexistence between humans and animals. In other words, animal rights cannot undermine dualism: culture and nature, human and non-human. In this way, animal rights are merely reinforcing the borderline between humans as persons and animals as property. This border allows animal exploitation to continue. This article suggests that the ethical condition by which an animal can change its state from property to person is to turn to ontology, the so-called ontological turn, where the boundary of beings is "porous," not rigid. Such porosity allows beings to transcend borders and form relationships in ways that do not separate the natural world from culture. In addition, the focus on boundary porosity helps us rethink other forms of human-animal coexistence and their co-interactions. Ultimately, this new relationship between humans and animals plays a vital role as a tool for facing environmental crises in different ways.