Publication: การศึกษาเปรียบเทียบคำสมาสในคัมภีร์ปทรูปสิทธิและลฆุสิทธานตเกามุที
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2651-1150
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มจร บุรีรัมย์
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
122
End Page
132
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเปรียบเทียบคำสมาสในคัมภีร์ปทรูปสิทธิและลฆุสิทธานตเกามุที
Alternative Title(s)
A Comparative Study of Compound Formation in the Padarupasiddhi and the Laghusiddhantakaumudi
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้มีจุดประสงค์ 3ประการ คือ 1. เพื่อศึกษารูปแบบการสร้างค าสมาสด้วยกฎไวยากรณ์ในคัมภีร์ปทรูปสิทธิ 2. เพื่อศึกษารูปแบบการสร้างค าสมาสด้วยกฎไวยากรณ์ในคัมภีร์ลฆุสิทธานตเกามุที 3. เพื่อเปรียบเทียบรูปแบบการสร้างค าสมาสด้วยกฎไวยากรณ์ในคัมภีร์ปทรูปสิทธิกับคัมภีร์ลฆุสิทธานตเกามุทีผลการวิจัยพบว่า คัมภีร์ปทรูปสิทธิแต่งโดยพระพุทธัปปิยะ ในราวปลายพุทธศตวรรษที่ 15ถึงต้นพุทธศตวรรษที่ 16คัมภีร์ลฆุสิทธานตเกามุทีแต่งโดยวรทราชในราวคริสต์ศตวรรษที่ 17ในคัมภีร์ปทรูปสิทธิใช้สูตรทั้งหมด 28 สูตรส่วนในการสร้างค าสมาสด้วยสูตรคัมภีร์ลฆุสิทธานตเกามุทีใช้สูตรทั้งหมด 79 สูตรคัมภีร์ปทรูปสิทธิเป็นคัมภีร์ที่ได้น าเอาสูตรมาจากคัมภีร์กัจจายนะมาเรียงล าดับใหม่ แต่งอธิบายเพิ่มเติม และได้น าอุทาหรณ์มาจากคัมภีร์ต่าง ๆ ส่วนใหญ่มาจากพระไตรปิฎกลฆุสิทธานตเกามุทีเป็นคัมภีร์ที่ได้น าสูตรจากคัมภีร์สิทธานตเกามุทีอันเป็นคัมภีร์ที่ปรับปรุงล าดับสูตรในคัมภีร์อัษฎาธยายีของปาณินิมาเรียบเรียงใหม่ตามล าดับการส าเร็จรูปของค าด้วยวิธีการที่สั้นและกะทัดรัด คัมภีร์ปทรูปสิทธิแสดงสมาสโดยชื่อ มี 6 คือ 1. อัพยยีภาวสมาส2.กัมมธารยสมาส 3.ทิคุสมาส 4. ตัปปุริสมาส 5.พหุพพีหิสมาส 6.ทวันทสมาส, คัมภีร์ลฆุสิทธานตเกามุที แสดงสมาสโดยลักษณะตามตัวประธานว่ามีอยู่ 5 สมาสคือ 1.เกวลสมาส 2.อัวยยีภาวสมาส3.ตัตปุรุษสมาส 4.พหุวรีหิสมาส 5. ทวันทวสมาส ความหมายของสมาสในคัมภีร์ปทรูปสิทธิ คือ 1.อัพยยีภาวสมาส สมาสที่มีบทหน้าเป็นประธาน 2.กัมมธารสมาส สมาสที่มีบทหลังเป็นประธาน และบทหน้าบทหลังมีวิภัตติเสมอกัน 3.ทิคุสมาส สมาสที่มีสังขยาเป็นบทหน้าและบทหน้ากับบทหลังมีวิภัตติเสมอกัน 4.ตัปปุริสสมาส สมาสที่มีบทหลังเป็นประธาน เหมือนกัมมธารยสมาส แต่บทหน้ากับบทหลังมีวิภัตติไม่เสมอกัน 5.พหุพพีหิสมาส สมาสที่มีบทอื่นเป็นประธาน 6.ทวันทสมาส สมาสที่มีบททั้งสองเป็นประธานความหมายของสมาสในคัมภีร์ลฆุสิทธานตเกามุที คือ 1. เกวลสมาส สมาสที่บทตัวประธานไม่ชัดเจน 2. อัวยยีภาวสมาส สมาสที่มีบทหน้าเป็นประธาน 3.ตัตปุรุษสมาส สมาสที่มีบทหลังเป็นประธาน 4. พหุวรีหิสมาส สมาสที่มีบทอื่นเป็นประธาน 5. ทวันทวสมาส สมาสที่มีบททั้งสองเป็นประธาน
This research article has 3 objectives as follows: 1) to study the forms of compound wordcreation with rules of grammar that appear in thePadarūpasiddhi in Pali, 2) to study the forms of compound wordthat createdwith the rules of grammar that appear in the Laghusiddhāntakaumudīin Sanskrit, 3) to compare the forms of compound wordthat createdwith the rules of grammar that appear in thein Pali and in the Laghusiddhāntakaumudīin Sanskrit.The results of the research showed are as follows; it is evident thatrules of grammar of Pali that appear inthe Padarupasiddhiwas written by the Bhuddhappiyain the late 15thcentury tothe beginning of the 16thcentury whereas andrules of grammarofSanskrit that appear in the Laghusiddhāntakaumudīwas written by Varadarāj in the 17thcentury. In the late 15thcentury, the creation of compound words withrules of grammar in the Padarūpasiddhiall 28 rulesare used,inthe same manner all 79 rules are used inLaghusiddhāntakaumudī. The Padarūpasiddhitextis a scripture that has rearranged the formulas from the Kaccāyanascriptureand Tipitakas with more details, and brought an example from Tipitakas and other significant texts.The Laghusiddhāntakaumudiis a textthat has abridgedthe formulas from Siddhāntakaumudī, a textthat has improved the order formulas in Panini text, compiled them in succession of words with a short and compact method.The Padarūpasiddhitextshowing Samāsaby the six names, namely1. Abbayayībhāvasamāsa2.kammadhārayasamāsa3.Digusamāsa4.Tappurisasamāsa5. Bahubbīhisamāsa6. Dvandasamāsa. The Laghusiddhāntakaumudītextshows that there are 5 Samāsa, which are 1. kevalasamāsa2. Avyayībhāvasamāsa3. Tatpurushasamāsa4. Bhahuvarīhisamāsa5. Dvandvasamāsa.The meaningsof each Samās in the Padarūpasiddhitextare as follows;1.That called Abyayībhāvasamāsain which, for the most part, the sense of the first of its elements is the main one (or the independent one on which the other depends), is the 1ndkind. 2.That called Tappurisasamāsain which, for the most part, the sense of the last of its elements is the main one, is the 2rdkind. 3.Asubdivision of the Tappurisasamāsaclass is called Kammadhārayasamāsa3thkind, 4. A subdivision of the Kammadhārayasamāsaclass is called Dvigusamāsa4thkind. 5. That called Bahubbīhisamāsain respect whereof, for the most part, the sense of a different word is the main one (to which the sense of the compound epithet is subordinate) is the 5thkind. 6. That called Dvandasamāsain which, for the most part, the sense of both the one and the other of its elements is a main one (neither being subordinate to the other), is the 6thkind.The meanings of each Samāsain the Laghusiddhāntakaumudītextare as follows;1.Here a compound means an aggregation. That which is destitute of any peculiar name, being “merely a compound,” is the 1stkind. 2.That called Avyayībhāvasamāsain which, for the most part, the sense of the first of its elements is the main one (or the independent one on which the other depends), is the 2ndkind.3.That called Tatpurushasamāsain which, for the most part, the sense of the last of its elements is the main one, is the 3rdkind. A subdivision of the Tatpurushasamāsaclass is called Karmadharayasamās, A subdivision of the Karmadhārayasamās class is called Dvigusamāsa. 4.That called Bahuvrīhisamāsain respect whereof, for the most part, the sense of a different word is the main one (to which the sense of the compound epithet is subordinate) is the 4thkind.5.That called Dwandwasamāsain which, for the most part, the sense of both the one and the other of its elements is a main one (neither being subordinate to the other), is the 5thkind.
This research article has 3 objectives as follows: 1) to study the forms of compound wordcreation with rules of grammar that appear in thePadarūpasiddhi in Pali, 2) to study the forms of compound wordthat createdwith the rules of grammar that appear in the Laghusiddhāntakaumudīin Sanskrit, 3) to compare the forms of compound wordthat createdwith the rules of grammar that appear in thein Pali and in the Laghusiddhāntakaumudīin Sanskrit.The results of the research showed are as follows; it is evident thatrules of grammar of Pali that appear inthe Padarupasiddhiwas written by the Bhuddhappiyain the late 15thcentury tothe beginning of the 16thcentury whereas andrules of grammarofSanskrit that appear in the Laghusiddhāntakaumudīwas written by Varadarāj in the 17thcentury. In the late 15thcentury, the creation of compound words withrules of grammar in the Padarūpasiddhiall 28 rulesare used,inthe same manner all 79 rules are used inLaghusiddhāntakaumudī. The Padarūpasiddhitextis a scripture that has rearranged the formulas from the Kaccāyanascriptureand Tipitakas with more details, and brought an example from Tipitakas and other significant texts.The Laghusiddhāntakaumudiis a textthat has abridgedthe formulas from Siddhāntakaumudī, a textthat has improved the order formulas in Panini text, compiled them in succession of words with a short and compact method.The Padarūpasiddhitextshowing Samāsaby the six names, namely1. Abbayayībhāvasamāsa2.kammadhārayasamāsa3.Digusamāsa4.Tappurisasamāsa5. Bahubbīhisamāsa6. Dvandasamāsa. The Laghusiddhāntakaumudītextshows that there are 5 Samāsa, which are 1. kevalasamāsa2. Avyayībhāvasamāsa3. Tatpurushasamāsa4. Bhahuvarīhisamāsa5. Dvandvasamāsa.The meaningsof each Samās in the Padarūpasiddhitextare as follows;1.That called Abyayībhāvasamāsain which, for the most part, the sense of the first of its elements is the main one (or the independent one on which the other depends), is the 1ndkind. 2.That called Tappurisasamāsain which, for the most part, the sense of the last of its elements is the main one, is the 2rdkind. 3.Asubdivision of the Tappurisasamāsaclass is called Kammadhārayasamāsa3thkind, 4. A subdivision of the Kammadhārayasamāsaclass is called Dvigusamāsa4thkind. 5. That called Bahubbīhisamāsain respect whereof, for the most part, the sense of a different word is the main one (to which the sense of the compound epithet is subordinate) is the 5thkind. 6. That called Dvandasamāsain which, for the most part, the sense of both the one and the other of its elements is a main one (neither being subordinate to the other), is the 6thkind.The meanings of each Samāsain the Laghusiddhāntakaumudītextare as follows;1.Here a compound means an aggregation. That which is destitute of any peculiar name, being “merely a compound,” is the 1stkind. 2.That called Avyayībhāvasamāsain which, for the most part, the sense of the first of its elements is the main one (or the independent one on which the other depends), is the 2ndkind.3.That called Tatpurushasamāsain which, for the most part, the sense of the last of its elements is the main one, is the 3rdkind. A subdivision of the Tatpurushasamāsaclass is called Karmadharayasamās, A subdivision of the Karmadhārayasamās class is called Dvigusamāsa. 4.That called Bahuvrīhisamāsain respect whereof, for the most part, the sense of a different word is the main one (to which the sense of the compound epithet is subordinate) is the 4thkind.5.That called Dwandwasamāsain which, for the most part, the sense of both the one and the other of its elements is a main one (neither being subordinate to the other), is the 5thkind.