Publication: การศึกษาการจัดการเรียนการสอน (สายศิลป์) ของโรงเรียนในเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 6 : กรณีศึกษาโรงเรียนหลวงพ่อปานคลองด่านอนุสรณ์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการภาษาและวัฒนธรรมจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
中国语言文化学刊
Journal of Chinese Language and Culture, Huachiew Chalermprakiet University
中国语言文化学刊
Journal of Chinese Language and Culture, Huachiew Chalermprakiet University
Volume
8
Issue
1
Edition
Start Page
41
End Page
60
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาการจัดการเรียนการสอน (สายศิลป์) ของโรงเรียนในเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 6 : กรณีศึกษาโรงเรียนหลวงพ่อปานคลองด่านอนุสรณ์
Alternative Title(s)
Educate of The Secondary Educational Service Area Office 6 in High School Program Curriculum (Arts Program) : Case Study at Luangporpan Khlongdan Anusorn School
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นการศึกษาการจัดการเรียนการสอนของโรงเรียนในเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 6 หรือ สพม.เขต 6 ซึ่งมีหน้าที่ดูแลโรงเรียนในสังกัดความรับผิดชอบทั้งสิ้น 54 โรงเรียนครอบคลุมพื้นที่ดูแล 2 จังหวัดคือ จังหวัดสมุทรปราการและจังหวัดฉะเชิงเทรา สามารถแบ่งเป็นโรงเรียนในจังหวัดสมุทรปราการจำนวน 25 โรงเรียน และโรงเรียนในจังหวัดฉะเชิงเทราจำนวน 29 โรงเรียน
บทความนี้ใช้วิธีการศึกษาทั้งแบบปฐมภูมิและทุติยภูมิ เช่น การสัมภาษณ์เจ้าหน้าที่ของศึกษาธิการจังหวัดสมุทรปราการ การค้นคว้าหาข้อมูลจากเอกสารออนไลน์ รวมถึงศึกษาหลักสูตรและรายวิชาของโรงเรียนเป้าหมายที่ใช้เป็นกรณีศึกษาคือ โรงเรียนหลวงพ่อปานคลองด่านอนุสรณ์ ซึ่งสาเหตุที่เลือกโรงเรียนแห่งนี้เนื่องจากปัจจัยในด้านต่างๆ เช่น สภาพพื้นฐานของโรงเรียน ศักยภาพของผู้สอน รวมถึงเนื้อหาของหลักสูตรและได้ข้อสรุปดังนี้
1. ปัจจุบันโรงเรียนมีการจัดการเรียนการสอนสายศิลป์แบบมีภาษาจีนเป็นวิชาเลือก
2. แผนการสอน และ รายวิชาด้านจีนของโรงเรียนสามารถต่อยอดเป็นแผนการศึกษาแบบศิลป์ - ภาษาจีนได้
ข้อเสนอแนะจากการศึกษาครั้งนี้ นอกเหนือจากพัฒนาแผนการศึกษาจากเดิม ให้เป็นแบบศิลป์ - ภาษาจีนแล้ว คณาจารย์ของโรงเรียนควรได้รับการอบรมความรู้เกี่ยวภาษาและวัฒนธรรมจีนเพิ่มเติม เพื่อให้รู้รอบในศาสตร์ด้านจีนมากขึ้น และควรมีการรับครูอาสาชาวจีนจากส่วนกลางเพื่อรองรับการเป็นแผนการเรียนแบบศิลป์ - ภาษาจีน อย่างเป็นระบบและเต็มรูปแบบในอนาคต
The focus of this article is to study the teaching and learning, the schools in the secondary education area office 6 which is responsible for 54 schools and covers two provinces, are Samut Prakan Province and Chachoengsao Province. It can be divided into 25 schools in Samut Prakan Province and 29 schools in Chachoengsao Province. In this article, the authors used both primary and secondary methods of education, such as interviews with the staffs of Samut Prakan Provincial Education Office, researching documents online, including studying the curriculum and subjects of the target school used as a case study or Luangporpan Khlongdan Anusorn School. The reason for choosing this school is due to factors such as the school's basic condition, teachers’ potential, and course content which is concluded as follows 1. At present, the school has organized an Art - Chinese class as an elective subject. 2. The lesson plans and Chinese courses can be further developed into an Art-Chinese study plan. However, there are suggestions: in addition to developing a study plan from the original to be an Art - Chinese form, the faculty should receive additional training in Chinese and culture to learn more about Chinese language and should get the Chinese volunteer teachers from the center to support the Systematically of art-Chinese study plan in the future.
The focus of this article is to study the teaching and learning, the schools in the secondary education area office 6 which is responsible for 54 schools and covers two provinces, are Samut Prakan Province and Chachoengsao Province. It can be divided into 25 schools in Samut Prakan Province and 29 schools in Chachoengsao Province. In this article, the authors used both primary and secondary methods of education, such as interviews with the staffs of Samut Prakan Provincial Education Office, researching documents online, including studying the curriculum and subjects of the target school used as a case study or Luangporpan Khlongdan Anusorn School. The reason for choosing this school is due to factors such as the school's basic condition, teachers’ potential, and course content which is concluded as follows 1. At present, the school has organized an Art - Chinese class as an elective subject. 2. The lesson plans and Chinese courses can be further developed into an Art-Chinese study plan. However, there are suggestions: in addition to developing a study plan from the original to be an Art - Chinese form, the faculty should receive additional training in Chinese and culture to learn more about Chinese language and should get the Chinese volunteer teachers from the center to support the Systematically of art-Chinese study plan in the future.