Publication: การศึกษาเชิงวิเคราะห์เรื่องความต่างของฌ็อง-ฟร็องชัวส์ ลีโยตาร์ด กรณีศึกษาเรื่องความงามในปรัชญาศิลปะร่วมสมัย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเชิงวิเคราะห์เรื่องความต่างของฌ็อง-ฟร็องชัวส์ ลีโยตาร์ด กรณีศึกษาเรื่องความงามในปรัชญาศิลปะร่วมสมัย
Alternative Title(s)
An Analytical study of jean-francois lyotard's differend: A case study of beauty in philosophy of contemporary art
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาวิจัยเรื่อง “การศึกษาเชิงวิเคราะห์เรื่องความต่างของฌ็อง-ฟร็องซัวส์ ลีโยตาร์ด: กรณีศึกษาเรื่องความงามในปรัชญาศิลปะร่วมสมัย” มีวัตถุประสงค์ ๓ ข้อ คือ ๑. เพื่อศึกษาแนวคิด เรื่องความต่างของฌ็อง-ฟร็องซัวส์ ลีโยตาร์ด ๒. เพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องความงามในปรัชญาศิลปะ ร่วมสมัย และ ๓. เพื่อวิเคราะห์แนวคิดเรื่องความต่างของฌ็อง-ฟร็องซัวส์ ลีโยตาร์ด ที่มีต่อแนวคิด เรื่องความงามในปรัชญาศิลปะร่วมสมัย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ จากการศึกษาวัตถุประสงค์ข้อที่ ๑ พบว่า แนวคิดเรื่องความต่างของฌ็อง-ฟร็องซัวส์ ลีโยตาร์ด หมายถึง การโต้แย้งในความต่างกับสิ่งที่ไม่สามารถนำมาตัดสินได้ ที่ปฏิเสธการผูกขาดการ ใช้เหตุผลและความรู้แบบวิทยาศาสตร์ อีกทั้งปฏิเสธการตัดสินทางคุณค่าในแบบสากล (Universal)แต่นำเสนอคุณค่าแบบวลี (Phrase) ที่เป็นหน่วยเล็กๆ และเป็นปัจเจก อย่างคุณค่าทางสุนทรียะ ในวัตถุประสงค์ข้อที่ ๒ พบว่าแนวคิดเรื่องความงามในปรัชญาศิลปะร่วมสมัย ปฏิเสธความหมายของ ศิลปะแบบจารีต ซึ่งถือเป็นจุดสิ้นสุดของกฎเกณฑ์ทางศิลปะต่างๆ แนวคิดเรื่องความงามไม่มีกรอบที่ ชัดเจน แต่ให้ความหลากหลาย มีอิสระและเสรีภาพในการแสดงออกทางศิลปะ ให้ความหมายกับ ความเป็นปัจเจกมากกว่าคุณค่าที่เป็นแบบสากล และในวัตถุประสงค์ข้อที่ ๓ พบว่าผลงานศิลปะ ร่วมสมัยที่นำเสนอทางความคิดอย่าง การวิพากษ์ของ อาย เว่ยเว่ย (Ai Weiwei) ที่ปฏิเสธแนวคิด เรื่องความงามแบบจารีต โดยให้ศิลปะไปตั้งคำถาม กับการเปลี่ยนแปลงทางวัฒนธรรมของจีนใน ยุคสมัยใหม่ ความหลากหลายของ คาร่า วอคเกอร์ (Kara Walker) ที่นำเสนอการเปิดพื้นที่ในแบบ เรื่องเล่าขนาดเล็ก อย่างอคติเรื่องผิวสี และเชื้อชาติในสังคมอเมริกัน รวมถึงความหมายใหม่ของ โอลาฟัวร์ อีเลียสสัน (Olafur Eliasson) ที่จำลองธรรมชาติมาเป็นงานศิลปะ โดยปล่อยให้พื้นที่ของ งานศิลปะเกิดปฏิสัมพันธ์กับผู้ชม และความงามที่ผ่านประสบการณ์ทางสุนทรียะที่เป็นปัจเจก จากการวิเคราะห์ปัญหาดังกล่าว ผู้วิจัยขอสนับสนุนแนวคิดของลีโยตาร์ด ที่ให้ความ สำคัญกับการแสดงออกทางศิลปะ ที่สามารถเปิดพื้นที่ของการรับรู้อย่างไม่มีขอบเขต และข้อจำกัด ทางภาษา ศิลปะเป็นเหมือนวลี หรือหน่วยเล็กๆ ที่สามารถสื่อความรู้สึกของมนุษย์ผ่านคุณค่าทาง สุนทรียะในแบบปัจเจก ไม่ใช่เกณฑ์ทางสังคม แนวคิดของลีโยตาร์ดได้ปลุกให้เราท้าทาย และปฏิเสธ กฎเกณฑ์ที่มีแบบเดียว พื้นที่ทางสังคมที่ไม่เปิดโอกาสให้กับคนส่วนน้อย โดยการไม่ยอมรับกติกาที่มี เกณฑ์ตัดสินแบบผูกขาด
This research, “An Analytical Study of Jean – Francois Lyotard’s Differend: A Case Study of Beauty in Philosophy of Contemporary Art”, has 3 objectives: 1. To study the concept of Jean – Francois Lyotard’s Differend. 2. To study the concept of Beauty in Philosophy of Contemporary Art. 3. To analysis the concept of Jean – Francois Lyotard’s Differend on the concept of Beauty in Philosophy of Contemporary Art. This research is a qualitative research. From the study, regarding the first objective, it is found that the concept of Lyotard’s Differend, referring to the argument of difference with the incommensurable, reject the monopoly of reasoning and scientific knowledge. Including universal values. But presents value like a phrase that is a small unit and an individuals such as the aesthetic value. Regarding the second objective it is found that the concept of beauty in the philosophy of contemporary art rejects the meaning of the traditional art that is the end of rules in art. The concept of beauty is borderless, but given the diversity, the freedom and liberty in art expression, and give meaning to more individualistic values rather than the universal. Regarding the third objective it is found that Contemporary art presents the idea such as the critical of Ai Weiwei, in the sense of refusing the traditional concepts of beauty, by giving the artworks that criticize and question the cultural changes of China in the modern era. A Diversity of Kara Walker, by offering an open space such a Little narrative like the bias about skin color and racial prejudice in the American society. Including the new meaning of Olafur Eliasson, by simulating the nature for the work of art, which allows the space of art interaction to the audience and the feeling of beauty through the individual aesthetic experience. From the analysis of the problem
the researcher supports the concept of Lyotard’s Differend. The focus is on artistic expression which opens the space of incomprehensibly perception and the limitations of language process. Art is like phrase or small units that can convey a sense of humanity through the aesthetic value of the individual, not social criteria. The concept of Lyotard’s Differend awakens us to challenge and reject the single rule, social space that is not open to minorities, by not accepting the monopoly criteria.
This research, “An Analytical Study of Jean – Francois Lyotard’s Differend: A Case Study of Beauty in Philosophy of Contemporary Art”, has 3 objectives: 1. To study the concept of Jean – Francois Lyotard’s Differend. 2. To study the concept of Beauty in Philosophy of Contemporary Art. 3. To analysis the concept of Jean – Francois Lyotard’s Differend on the concept of Beauty in Philosophy of Contemporary Art. This research is a qualitative research. From the study, regarding the first objective, it is found that the concept of Lyotard’s Differend, referring to the argument of difference with the incommensurable, reject the monopoly of reasoning and scientific knowledge. Including universal values. But presents value like a phrase that is a small unit and an individuals such as the aesthetic value. Regarding the second objective it is found that the concept of beauty in the philosophy of contemporary art rejects the meaning of the traditional art that is the end of rules in art. The concept of beauty is borderless, but given the diversity, the freedom and liberty in art expression, and give meaning to more individualistic values rather than the universal. Regarding the third objective it is found that Contemporary art presents the idea such as the critical of Ai Weiwei, in the sense of refusing the traditional concepts of beauty, by giving the artworks that criticize and question the cultural changes of China in the modern era. A Diversity of Kara Walker, by offering an open space such a Little narrative like the bias about skin color and racial prejudice in the American society. Including the new meaning of Olafur Eliasson, by simulating the nature for the work of art, which allows the space of art interaction to the audience and the feeling of beauty through the individual aesthetic experience. From the analysis of the problem
the researcher supports the concept of Lyotard’s Differend. The focus is on artistic expression which opens the space of incomprehensibly perception and the limitations of language process. Art is like phrase or small units that can convey a sense of humanity through the aesthetic value of the individual, not social criteria. The concept of Lyotard’s Differend awakens us to challenge and reject the single rule, social space that is not open to minorities, by not accepting the monopoly criteria.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย