Publication: สมรรถนะภาษาจีนที่คาดหวังของนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่เรียนวิชาภาษาจีนในมหาวิทยาลัยมหิดล
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยธนบุรี
Journal of Humanities and Social Sciences Thonburi University
Journal of Humanities and Social Sciences Thonburi University
Volume
15
Issue
2
Edition
Start Page
163
End Page
175
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สมรรถนะภาษาจีนที่คาดหวังของนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่เรียนวิชาภาษาจีนในมหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
The expected Chinese language competence of undergraduate students who studied the Chinese language course in Mahidol University
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับสมรรถนะภาษาจีนปัจจุบันและสมรรถนะภาษาจีนที่คาดหวัง 2) เปรียบเทียบสมรรถนะภาษาจีนปัจจุบันกับสมรรถนะภาษาจีนที่คาดหวัง และ 3) ศึกษาระดับความความต้องการพัฒนา รายวิชาภาษาจีน โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่ลงทะเบียนเรียนวิชาภาษาจีนในมหาวิทยาลัยมหิดล ในภาคต้น ปีการศึกษา 2562 จํานวน 66 คน ด้วยแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใชค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ การทดสอบค่า t-test dependent ผลการวิจัย พบว่า 1) นักศึกษามีสมรรถนะภาษาจีนด้านทักษะการฟังและการพูดปัจจุบัน อยู่ระดับน้อย และมีสมรรถนะด้านทักษะการอ่านและการเขียนปัจจุบันอยู่ระดับน้อยที่สุด โดยนักศึกษามีความคาดหวังใน สมรรถนะด้านทักษะการฟัง การอ่าน และการเขียนในระดับมาก และมีความคาดหวังต่อสมรรถนะด้านทักษะการพูดในระดับ มากที่สุด 2) นักศึกษามีความคาดหวังในสมรรถนะภาษาจีนสูงกว่าสมรรถนะภาษาจีนปัจจุบันในทุกทักษะ อย่างมีนัยสําคัญทาง สถิติที่ระดับ .05 และ 3) นักศึกษาต้องการให้พัฒนาเนื้อหารายวิชา กิจกรรมการเรียนการสอน และการประเมินผลการเรียนรู้ ในรายวิชาภาษาจีนในระดับมาก โดยต้องการให้พัฒนาเนื้อหาและกิจกรรมเกี่ยวกับสถานการณ์สมมติ/การใช้ภาษาที่สนุกและ เอื้อต่อการนําไปใช้จริง และเน้นการประเมินผลการเรียนรู้จากพัฒนาการของผู้เรียนเป็นระยะ ๆ
This research aimed to 1) study the current level and the expected level of the Chinese language competence of undergraduate students who studied the Chinese language course in Mahidol University 2) compare their current level and the expected level of Chinese language competence and 3) study their needs for Chinese course improvement. For collecting the data, a questionnaire was answered by 66 students registered into the Chinese language course in Mahidol University in the first semester of academic year 2019. Means, standard deviation, and t-test dependent were used for data analysis. The results showed that 1) students had Chinese language competence regarding listening and speaking skills at a low level and the competence on reading and writing skills at the minimum; however, they expected on listening, reading and writing skills at a high level, and speaking skill at a highest level. 2) Students had expectation in the Chinese language competence higher than the current Chinese language competence in every respect with the statistical significance at the level of .05. 3) Students mostly needed to develop the learning content, learning activity, and learning assessment at a high level. The learning content and learning activity on hypothetical situation for using the language in a fun way and promoting the use of language and learning assessment focusing on learning development periodically were their priority needs.
This research aimed to 1) study the current level and the expected level of the Chinese language competence of undergraduate students who studied the Chinese language course in Mahidol University 2) compare their current level and the expected level of Chinese language competence and 3) study their needs for Chinese course improvement. For collecting the data, a questionnaire was answered by 66 students registered into the Chinese language course in Mahidol University in the first semester of academic year 2019. Means, standard deviation, and t-test dependent were used for data analysis. The results showed that 1) students had Chinese language competence regarding listening and speaking skills at a low level and the competence on reading and writing skills at the minimum; however, they expected on listening, reading and writing skills at a high level, and speaking skill at a highest level. 2) Students had expectation in the Chinese language competence higher than the current Chinese language competence in every respect with the statistical significance at the level of .05. 3) Students mostly needed to develop the learning content, learning activity, and learning assessment at a high level. The learning content and learning activity on hypothetical situation for using the language in a fun way and promoting the use of language and learning assessment focusing on learning development periodically were their priority needs.