Publication: การปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในสัตตัฏฐานสูตร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
585
End Page
595
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในสัตตัฏฐานสูตร
Alternative Title(s)
A Study of The Buddhist Insight Meditation Practice in Sattaṭṭhāna Sutta
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาเนื้อหาและหลักธรรมสำคัญในสัตตัฏฐานสูตร 2) ศึกษาหลักการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในสัตตัฏฐานสูตร โดยศึกษาข้อมูลจากคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท และเอกสารต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง สรุปวิเคราะห์ เรียบเรียง บรรยายเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า หลักการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในสัตตัฏฐานสูตร คือ โยคีผู้ปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาควรรู้ขันธ์ 5 ในฐานะ 7 ได้แก่ 1) โยคีผู้ปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาควรรู้ชัดรูป คือ รู้ชัดรูปว่าไม่เที่ยง เป็นทุกข์ และเป็นอนัตตา 2) รู้ชัดความเกิดขึ้นแห่งรูป คือ เพลิดเพลิน เชยชม ยึดติดรูป 3) รู้ชัดความดับแห่งรูป คือ ไม่เพลิดเพลิน ไม่เชยชม ไม่ยึดติดรูป 4) รู้ชัดปฏิปทาที่ให้ถึงความดับแห่งรูป คือ อริยมรรคมีองค์ 8 มีสัมมาทิฏฐิ เป็นต้น 5) รู้ชัดคุณแห่งรูป คือ การรู้แจ้งด้วยการละสุขโสมนัสที่อาศัยรูปเกิดขึ้น 6) รู้ชัดโทษแห่งรูป คือ การรู้แจ้งด้วยการกำหนดรู้รูปที่ไม่เที่ยง เป็นทุกข์ เป็นอนัตตา 7) รู้ชัดเครื่องสลัดออกจากรูป คือ การรู้แจ้งด้วยการทำให้แจ้งธรรมเป็นที่กำจัดฉันทราคะ ธรรมเป็นที่ละฉันทราคะในรูป ส่วนเวทนา สัญญา สังขาร และวิญญาณก็มีนัยเช่นเดียวกัน ส่วนการเพ่งพินิจขันธ์ 5 โดย 3 วิธีในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา คือ 1 การเพ่งพินิจธาตุ 18 ที่เป็นภูมิของการปฏิบัติวิปัสสนาคือ ทวาร 6 อารมณ์ 6 และวิญญาณ 6 รวมธาตุ 18 นี้มีความเกี่ยวข้องกับรูป-นาม, 2 การเพ่งพินิจอายตนะ 12 ซึ่งมีความสัมพันธ์เกี่ยวข้องกับรูป-นามที่เป็นภูมิของวิปัสสนา และ 3 การเพ่งพินิจปฏิจจสมุปบาท คือ การเกิดขึ้นร่วมกันของธรรม 12 ประการมีอวิชชาเป็นต้น ซึ่งมีความสัมพันธ์กับขันธ์ 5
The objectives of this article were 1) to study the content and teachings of the Sattaṭṭhāna Sutta and 2) to study Vipassana practice in Sattaṭṭhāna Sutta. The research data was taken from Theravada Buddhist scriptures and documents related, then summarized, analyzed, and finally compiled in descriptive type. The findings were that the principle of Vipassana meditation practice in Sataṭṭhāna Sutta showed that a yogi who practices Vipassana should know the five aggregates in the 7 positions: 1) a yogi should understand the form, i.e., the form is impermanent, suffering, and non-self
2) the knows origin of form, that is, enjoying, admiring, clinging to form
3) knowing clearly the cessation of form, i.e., not enjoying, not appreciating, not clinging to form
4) knowing clearly the path leading to the cessation of form, which is the Noble Eightfold Path, such as the right view etc.
5) knowing the virtues of form, i.e., the truth realization through the abandoning of worldly happiness and joy that arises from form
6) knowing the dangers of form, which is enlightenment through observing impermanence, suffering, and non-self
and 7) clearly knowing the way out of form refers to realization of lust detachment, way to abandon lust in form. In the cases of feeling, perception, thought, and consciousness, they are the same. As for contemplation of the 5 aggregates by 3 methods of Vipassana meditation, namely: first way is contemplation on 18 elements, which are insight planes, i.e. 6 sensual doors, 6 objects, and 6 consciousnesses, including these 18 elements, are summarized as form and noun. The second way is to contemplate on 12 Āyatana, which is related to form-nouns that are the Vipassana’s planes, and the third way, contemplation on Paṭiccasamuppāda, which is the co-existence of the twelve links starting from ignorance, etc. related to 5 aggregates.
The objectives of this article were 1) to study the content and teachings of the Sattaṭṭhāna Sutta and 2) to study Vipassana practice in Sattaṭṭhāna Sutta. The research data was taken from Theravada Buddhist scriptures and documents related, then summarized, analyzed, and finally compiled in descriptive type. The findings were that the principle of Vipassana meditation practice in Sataṭṭhāna Sutta showed that a yogi who practices Vipassana should know the five aggregates in the 7 positions: 1) a yogi should understand the form, i.e., the form is impermanent, suffering, and non-self
2) the knows origin of form, that is, enjoying, admiring, clinging to form
3) knowing clearly the cessation of form, i.e., not enjoying, not appreciating, not clinging to form
4) knowing clearly the path leading to the cessation of form, which is the Noble Eightfold Path, such as the right view etc.
5) knowing the virtues of form, i.e., the truth realization through the abandoning of worldly happiness and joy that arises from form
6) knowing the dangers of form, which is enlightenment through observing impermanence, suffering, and non-self
and 7) clearly knowing the way out of form refers to realization of lust detachment, way to abandon lust in form. In the cases of feeling, perception, thought, and consciousness, they are the same. As for contemplation of the 5 aggregates by 3 methods of Vipassana meditation, namely: first way is contemplation on 18 elements, which are insight planes, i.e. 6 sensual doors, 6 objects, and 6 consciousnesses, including these 18 elements, are summarized as form and noun. The second way is to contemplate on 12 Āyatana, which is related to form-nouns that are the Vipassana’s planes, and the third way, contemplation on Paṭiccasamuppāda, which is the co-existence of the twelve links starting from ignorance, etc. related to 5 aggregates.