Publication: ผญา : การตีความตามทฤษฎีภาษาคนภาษาธรรม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
1
Issue
1
Edition
Start Page
12
End Page
29
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ผญา : การตีความตามทฤษฎีภาษาคนภาษาธรรม
Alternative Title(s)
Phaya : The Interpretation in Human Language and Dhamma Language Theory
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นการค้นคว้าผญาผู้เขียนพบและมีการรวบรวมไว้ในปัจจุบันเพื่อนํามาตีความตามทฤษฏีภาษาคนภาษาธรรมเพื่อให้ทราบแนวทางอันควรประพฤติของชาวอีสานที่เป็นผลผลิตอันเนื่องมาจากถ้อยคําที่ทําให้เกิด “ปัญญา” ผญาสามารถแบ่งออกได้ 4 ประเภทหลักๆคือ 1. ผญาภาษิต 2. ผญาเกี้ยวหรือผญาเครือ 3. ผญาอวยพร 4. ผญาปริศนาจากการตีความผญาตามทฤษฏีภาษาคนภาษาธรรมนั้นผู้เขียนพบว่าการสื่อสารของบรรพบุรุษชาวอีสานที่พยายามสอนลูกหลานของตนเองโดยสอนผ่านภาษาที่เรียกว่าภาษาคนนั้นผู้เขียนได้เห็นถึงความชาญฉลาดของชาวอีสานเพราะกล่าวเป็นปริศนาธรรมผ่านภาษาพื้นถิ่นคือภาษาอีสานที่เรียกว่าภาษาคนนั้นทําให้เกิดการจดจําเป็นเบื้องต้นเมื่อมีการศึกษาและการตีความก็ทําให้เกิดความเข้าใจอย่างลึกซึ้งถึงหลักธรรมที่แฝงอยู่ในบทผญาที่บันทึกไว้ เป็นภาษาคนแต่การทําความเข้าใจถึงเนื้อแท้ของคําสอนนั้นต้องใช้ภาษาธรรมในการทําความเข้าใจนั่นเอง
This article is the study on Phaya that was recently found and collected by the Author for the interpretation in Human Language and Dhamma Language Theory in order to perceive the appropriate conduct for E-sarn people that is the outcome of statements leading to “wisdom”. Phaya could be divided into 4 main types including: 1) Phaya Pasit (proverbial Phaya)
2) Phaya Kiew or Phaya Krea (courting Phaya)
3) Phaya Auiporn (bless Phaya)
4) Phaya Pritsana (puzzle Phaya). From the interpretation of Phaya in Human Language and Dhamma Language Theory, the author found that the communication of E-sarn ancestors had tried to teach their offspring through human language and the author also found the intelligence of E-sarn people because they provided some Dhamma puzzles through their local language, i.e., E-sarn language or human language, leading to basic memorization. Subsequently, when those puzzles were studied and interpreted, they led to deep understanding on the Dhamma principles hidden in Phaya recorded as human language. However, to understand on the true meaning of such teaching, it was necessary to use Dhamma language.
This article is the study on Phaya that was recently found and collected by the Author for the interpretation in Human Language and Dhamma Language Theory in order to perceive the appropriate conduct for E-sarn people that is the outcome of statements leading to “wisdom”. Phaya could be divided into 4 main types including: 1) Phaya Pasit (proverbial Phaya)
2) Phaya Kiew or Phaya Krea (courting Phaya)
3) Phaya Auiporn (bless Phaya)
4) Phaya Pritsana (puzzle Phaya). From the interpretation of Phaya in Human Language and Dhamma Language Theory, the author found that the communication of E-sarn ancestors had tried to teach their offspring through human language and the author also found the intelligence of E-sarn people because they provided some Dhamma puzzles through their local language, i.e., E-sarn language or human language, leading to basic memorization. Subsequently, when those puzzles were studied and interpreted, they led to deep understanding on the Dhamma principles hidden in Phaya recorded as human language. However, to understand on the true meaning of such teaching, it was necessary to use Dhamma language.