Publication: Language Learning Problems and Language Learning Strategies of MFU Students
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2821-9652
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Connexion: Journal of Humanities and Social Sciences
Volume
3
Issue
1
Edition
Start Page
54
End Page
86
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
Language Learning Problems and Language Learning Strategies of MFU Students
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
English is a medium of instruction in many institutes including Mae Fah Luang University (MFU), Thailand. This study aimed to investigate the English language learning problems (LLP) and language learning strategies (LLS) used by the 396 MFU students. The data were collected using questionnaires based on the six common problems (Rubin & Thompson, 1994) and the SILL questionnaire (Oxford, 1990) for language learning strategies usage. The fewest problems were found in listening, reading, international communication, speaking, sociocultural, and writing respectively. All LLS were used at a medium level. However, the most frequently used strategies were metacognitive, social, compensation, cognitive, memory, and affective respectively. It could be inferred that MFU students had less difficulties as the passive learners, and more problems activating or expressing their opinions in an academic way. Besides, this research shows that keep using English language as a medium of instruction can reduce the language learning problems significantly.
ภาษาอังกฤษเป็นสื่อกลางการเรียนการสอนในสถาบันหลายแห่ง รวมทั้งมหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง ประเทศไทย บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบปัญหาการเรียนภาษาอังกฤษ และกลวิธีการเรียนภาษาของนักศึกษามหาวิทยาลัย แม่ฟ้าหลวง จ านวน 396คน ผู้วิจัยใช้แบบสอบถามที่สร้างขึ้นจากแนวคิดเรื่องปัญหา6ประการของ Rubin และ Thomson (1994) และแบบสอบถามเกี่ยวกับการเรียนรู้ภาษา (SILL) ของ Oxford (1990) เพื่อหากลวิธีการเรียนรู้ภาษา ผลการวิจัยพบปัญหา ด้านการฟังน้อยที่สุด รองลงมาคือ การอ่าน การสื่อสารแบบนานาชาติการพูด สังคม วัฒนธรรม และปัญหาด้านการเขียนเกิดขึ้นมากที่สุด กลุ่มตัวอย่างใช้กลวิธีการเรียนรู้ภาษาทั้งหมดในระดับปานกลาง อย่างไรก็ตามกลวิธีที่กลุ่มตัวอย่างใช้โดยเรียงล าดับจากมากไปหาน้อยได้แก่อภิปริชาน สังคม การทดแทน ปริชาน การจ าและอารมณ์ผลการวิจัยสามารถตีความได้ว่านักศึกษามหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวงเป็นผู้เรียนแบบรับความรู้และมีปัญหาในการแสดงความคิดเห็นเชิงวิชาการ นอกจากนั้นผลการวิจัย ยังแสดงให้เห็นด้วยว่า การใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อในการเรียนการสอน สามารถลดปัญหาการเรียนรู้ภาษาได้อย่างมีนัยส าคัญ
ภาษาอังกฤษเป็นสื่อกลางการเรียนการสอนในสถาบันหลายแห่ง รวมทั้งมหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง ประเทศไทย บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบปัญหาการเรียนภาษาอังกฤษ และกลวิธีการเรียนภาษาของนักศึกษามหาวิทยาลัย แม่ฟ้าหลวง จ านวน 396คน ผู้วิจัยใช้แบบสอบถามที่สร้างขึ้นจากแนวคิดเรื่องปัญหา6ประการของ Rubin และ Thomson (1994) และแบบสอบถามเกี่ยวกับการเรียนรู้ภาษา (SILL) ของ Oxford (1990) เพื่อหากลวิธีการเรียนรู้ภาษา ผลการวิจัยพบปัญหา ด้านการฟังน้อยที่สุด รองลงมาคือ การอ่าน การสื่อสารแบบนานาชาติการพูด สังคม วัฒนธรรม และปัญหาด้านการเขียนเกิดขึ้นมากที่สุด กลุ่มตัวอย่างใช้กลวิธีการเรียนรู้ภาษาทั้งหมดในระดับปานกลาง อย่างไรก็ตามกลวิธีที่กลุ่มตัวอย่างใช้โดยเรียงล าดับจากมากไปหาน้อยได้แก่อภิปริชาน สังคม การทดแทน ปริชาน การจ าและอารมณ์ผลการวิจัยสามารถตีความได้ว่านักศึกษามหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวงเป็นผู้เรียนแบบรับความรู้และมีปัญหาในการแสดงความคิดเห็นเชิงวิชาการ นอกจากนั้นผลการวิจัย ยังแสดงให้เห็นด้วยว่า การใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อในการเรียนการสอน สามารถลดปัญหาการเรียนรู้ภาษาได้อย่างมีนัยส าคัญ