Publication: การศึกษาวิเคราะห์คัมภีร์มหายานสูตราลังการ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2004
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์คัมภีร์มหายานสูตราลังการ
Alternative Title(s)
A critical study of the Mahayanasutralankara
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อจะศึกษาคัมภีร์มหายานสูตราลังการทั้งในด้านเนื้อหา
รูปแบบการแต่งและศึกษาเปรียบเทียบกับเนื้อหาของคัมภีร์พระไตรปิฎก
ในตอนต้นกล่าวถึงความเชื่อของพระพุทธศาสนาดั้งเดิมและการเปลี่ยนแปลงที่
นําไปสู่ความคิดทางมหายาน สํานักมาธยมิกะ และสํานักโยคาจาระ ต่อจากนั้นมีการกล่าวถึงคณาจารย์
ตลอดจนคัมภีร์ที่เป็นผลงานของคณาจารย์ของสํานักโยคาจาระ
การศึกษาพบว่า คัมภีร์มหายานสูตราลังการประกอบด้วยเนื้อหาสําคัญดังต่อไปนี้
คือ
ทรรศนะเรื่องสิ่งสัมบูรณ์ ทรรศนะเรื่องวิทยาหรือมายา ทรรศนะเรื่องความจริง ทรรศนะเรื่องตถตา ทรรศนะเรื่องตรีกาย ทรรศนะเรื่องนิรวาณ ทรรศนะเรื่องพระโพธิสัตว์ ทรรศนะเรื่องบารมีและ
ทรรศนะเรื่องโยคภูมิ
การเปรียบเทียบเนื้อหาในคัมภีร์มหายานสูตราลังการและคัมภีร์พระไตรปิฎกพบว่ามีคํา
สอนที่เป็นโครงสร้างหลักคล้ายคลึงกัน แต่มีการอธิบายคําสอนในแนวทางที่แตกต่างกัน เช่น ทรรศนะ
เรื่องสัมบูรณทรรศนะเรื่องความจริง ทรรศนะเรื่องตรีกาย ทรรศนะ
เรื่องนิรวาณ และทรรศนะเรื่อง
โยคภูมิ ส่วนทรรศนะที่มีความคล้ายคลึงกันในการอธิบาย คือ ทรรศนะเรื่องบารมีเพราะคัมภีร์มหายานสูตราลังการเป็นคัมภีร์ที่เสนอทรรศนะปรัชญาแบบสัมบูรณนิยม ส่วนคัมภีร์พระไตรปิฏก
ไม่ได้มีจุดประสงค์ที่
จะนําเสนอทรรศนะทางปรัชญาแต่มุ่งเสนอทรรศนะทางจริยศาสตร์มากกว่า
รูปแบบการแต่งคัมภีร์มหายานสูตราลังการประกอบด้วยบทร้อยกรองและร้อยแก้วโดยใช้
ฉันทลักษณ์ทั้งสิ้น15 ชนิด ฉันทลักษณ์ที่ใช้แต่งมีอยู่ 2 ประเภท คือื่อ ฉันท์วรรณพฤตติ์
และมาตรา
พฤตติ์
แต่ก็นิยมใช้ฉันท์ชนิดแรกมากกว่า เนื่องจากเป็นคัมภีร์ที่
นําเสนอทรรศนะทางปรัชญาไม่ใช่คัมภีร์ที่เป็นวรรณคดี จึงไม่ปรากฏการใช้อลังการศาสตร์มากนัก
The purpose of the present dissertation is to undertake a study of the contents and compositional format of the Mahāyānasūtrālaïkāra, and to conduct a comparative study of the said text with similar contents as found in the Tripiñaka. It begins with the primary belief of the early Buddhism and the subsequent changes which led to the formation of Mādhyamika and Yogācāra schools of the Mahāyāna. Then a section dealing with the major philosophers of the Yogācāra school follows together with their contributions. The salient points found in the Mahāyānasūtrālaïkāra include the views on Absolutism, Avidyā or Māyā, Realism, Tathatā, Trikāya, Nirvāõa, Bodhisattvas, Pāramitās and Yogabhūmis. It is found that both the Mahāyānasūtrālaïkāra and the Tripiñaka contain similar main ideas, but different interpretations are offered, such as the views on the absolute, Realism, Trikāya, Nirvāõa and Yogabhūmis. The views on Pāramitā of both texts are however similar. The difference in the interpretations is likely due to the underlying motives, the Mahāyānasūtrālaïkāra puts the emphasis on the philosophical principles whereas the Buddhist Tripiñaka on moralistic training of mankind. The Mahāyānasūtrālaïkāra is written in verse of both the Varõavçtti and the Mātrāvçtti varieties. Fifteen meters are employed, predominantly of the Varõavçtti type. As may be expected of a text of philosophical leaning, not many poetical embellishments are employed
The purpose of the present dissertation is to undertake a study of the contents and compositional format of the Mahāyānasūtrālaïkāra, and to conduct a comparative study of the said text with similar contents as found in the Tripiñaka. It begins with the primary belief of the early Buddhism and the subsequent changes which led to the formation of Mādhyamika and Yogācāra schools of the Mahāyāna. Then a section dealing with the major philosophers of the Yogācāra school follows together with their contributions. The salient points found in the Mahāyānasūtrālaïkāra include the views on Absolutism, Avidyā or Māyā, Realism, Tathatā, Trikāya, Nirvāõa, Bodhisattvas, Pāramitās and Yogabhūmis. It is found that both the Mahāyānasūtrālaïkāra and the Tripiñaka contain similar main ideas, but different interpretations are offered, such as the views on the absolute, Realism, Trikāya, Nirvāõa and Yogabhūmis. The views on Pāramitā of both texts are however similar. The difference in the interpretations is likely due to the underlying motives, the Mahāyānasūtrālaïkāra puts the emphasis on the philosophical principles whereas the Buddhist Tripiñaka on moralistic training of mankind. The Mahāyānasūtrālaïkāra is written in verse of both the Varõavçtti and the Mātrāvçtti varieties. Fifteen meters are employed, predominantly of the Varõavçtti type. As may be expected of a text of philosophical leaning, not many poetical embellishments are employed
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
ศูนย์สันสกฤตศึกษา
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศิลปากร