Publication: บทบาทของกิจการรถไฟในอำเภอท่าเรือ จังหวัดพระนครศรีอยุธยา ทศวรรษ 2440-2490
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2730-3144
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการอยุธยาศึกษา
Journal of Ayutthaya Studies Institute
Journal of Ayutthaya Studies Institute
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
38
End Page
56
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
บทบาทของกิจการรถไฟในอำเภอท่าเรือ จังหวัดพระนครศรีอยุธยา ทศวรรษ 2440-2490
Alternative Title(s)
The Role of Railway Business in Tha Ruea District, Phranakhon Si Ayutthaya Province, during 1897-1947
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากิจการรถไฟในอำเภอท่าเรือ จังหวัดพระนครศรีอยุธยาโดยพบว่า อำเภอท่าเรือ จังหวัดพระนครศรีอยุธยานั้น มีประวัติศาสตร์กิจการรถไฟอย่างเห็นได้ชัด จากการเปิดเดินรถไฟหลวงสายเหนือใน พ.ศ.2444 ซึ่งแยกมาจากชุมทางบ้านภาชี การสร้างสะพานจักรี ซึ่งเป็นสะพานรถไฟข้ามแม่น้ำป่าสัก นอกจากนี้ ยังมีทางรถไฟสายเอกชน คือ ทางรถไฟสายพระพุทธบาทที่มีเส้นทางระหว่างอำเภอท่าเรือ-วัดพระพุทธบาท จังหวัดสระบุรีอีกด้วย โดยกิจการรถไฟนั้นได้ส่งผลการเปลี่ยนแปลงในพื้นที่อำเภอท่าเรือ ซึ่งสะท้อนให้เห็นสภาพสังคม การคมนาคม และวิถีชีวิตของยุคที่กิจการรถไฟนั้นมีความเจริญรุ่งเรืองได้เป็นอย่างดี ดังเช่น การเข้ามาของกลุ่มชาวจีนในอำเภอท่าเรือการใช้รถไฟเป็นพาหนะการเดินทางในช่วงเทศกาลนมัสการพระบาททดแทนการเดินเท้า การเสด็จพระราชดำเนินของพระมหากษัตริย์ที่ทรงประทับบนรถไฟและการค้าขายสินค้าเกษตรกรรมบนรถไฟเป็นต้น และกิจการรถไฟในอำเภอท่าเรือ มีการเปลี่ยนแปลงในช่วงหลังสงครามโลกครั้งที่ 2 หรือช่วงทศวรรษ 2490 เป็นต้นมาที่มีความนิยมในการคมนาคมแบบถนนมากกว่าระบบรางและทางรถไฟสายพระพุทธบาทประสบปัญหาการขาดทุนทำให้ต้องเลิกกิจการไป ทำให้ในปัจจุบัน อำเภอท่าเรือยังคงเหลือแต่เพียงทางรถไฟหลวงสายเหนือเท่านั้นที่ยังคงดำเนินกิจการอยู่
This article was intended to study railway operations in Tha Ruea District, Ayutthaya Province. It was found that the district of Tha Ruea has a long history of railway operations. From the beginning of the Northern Highway service in 1901, which separated from the junction of Ban Pachi, through the Chakri Bridge, a railway bridge over the Pasak River. There is also a private railway line, the Phra Phutthabat tramway, which provides routes between Tha Ruea and Wat Phra Phutthabat districts, Saraburi province The railway business has resulted in changes in the district of Tha Ruea, refects the social conditions, transportation and the way of life as flourish period of railway business, such as the arrival of chinese people in the port district. The used of trains as a travel vehicle during the Worship Festival of Phra Bat is a substitute for walking. The king's presence on the railways and the sale of agricultural goods on the railway and the railway business in the port district. In the post-World War II period, there was a greater popularity of road transport than the railway system and the Railways was worse off so they closed it down. At present, the port district remains only the Northern Railway.
This article was intended to study railway operations in Tha Ruea District, Ayutthaya Province. It was found that the district of Tha Ruea has a long history of railway operations. From the beginning of the Northern Highway service in 1901, which separated from the junction of Ban Pachi, through the Chakri Bridge, a railway bridge over the Pasak River. There is also a private railway line, the Phra Phutthabat tramway, which provides routes between Tha Ruea and Wat Phra Phutthabat districts, Saraburi province The railway business has resulted in changes in the district of Tha Ruea, refects the social conditions, transportation and the way of life as flourish period of railway business, such as the arrival of chinese people in the port district. The used of trains as a travel vehicle during the Worship Festival of Phra Bat is a substitute for walking. The king's presence on the railways and the sale of agricultural goods on the railway and the railway business in the port district. In the post-World War II period, there was a greater popularity of road transport than the railway system and the Railways was worse off so they closed it down. At present, the port district remains only the Northern Railway.