Publication: การสร้างตัวตนผ่านเพื่อนในจินตนาการ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
78
End Page
96
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสร้างตัวตนผ่านเพื่อนในจินตนาการ
Alternative Title(s)
Self-Creation through the Imaginary Friends
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาถึงตัวตนและการสร้างตัวตน 2) เพื่อวิเคราะห์การสร้างตัวตนผ่านเพื่อนในจินตนาการ โดยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกคนที่เคยมีเพื่อนในจินตนาการและจำเรื่องราวเกี่ยวกับเพื่อนในจินตนาการจำนวน 5 คน เพื่อให้ทราบถึงกระบวนการสร้างตัวตนผ่านเพื่อนในจินตนาการ จากนั้นนำมาวิเคราะห์โดยใช้ทฤษฎีและแนวคิดเรื่องตัวตนของฌากส์ ลากองเป็นกรอบ ผลการศึกษาพบว่า วิธีการสร้างตัวตนจากคนที่เคยมีเพื่อนในจินตนาการ มักมีวิธีการสร้างตัวตนที่แตกต่างกันไป ขึ้นอยู่กับผู้ที่สร้างเพื่อนในจินตนาการ ว่าต้องการให้เพื่อนในจินตนาการมีลักษณะแบบใด โดยสามารถจำแนกหน้าที่ของเพื่อนในจินตนาการออกเป็น 3 ลักษณะใหญ่คือ เพื่อนผู้ระบายความเหงา เพื่อนผู้เติมเต็มสิ่งที่ขาดหายไป และเพื่อนผู้เก็บความลับ ถ้ามองวิธีการสร้างตัวตนผ่านเพื่อนในจินตนาการจากมุมของฌากส์ ลากอง สามารถอธิบายได้ว่า การสร้างเพื่อนในจินตนาการเป็นเสมือนเปลือกนอกที่ห่อหุ้มตัวตนที่แท้จริง เป็นอัตลักษณ์ที่เกิดขึ้นในจินตนาการแล้วส่งต่อให้ภาคสัญลักษณ์ นั่นก็คือ การสมมติให้สิ่งของต่างๆเป็นเพื่อน โดยการพูดคุยสนทนาซึ่งผ่านระบบของภาษา เติมเต็มในสิ่งที่ตนเองขาดหายไป ฉะนั้นการสร้างตัวตนผ่านเพื่อนในจินตนาการ จึงมีลักษณะเปลี่ยนแปลงเสมอ ดังจะเห็นว่าเมื่อมีเพื่อนในชีวิตจริง เพื่อนในจินตนาการก็จะค่อยๆหายไปในที่สุด ไม่สามารถดำรงอยู่อย่างถาวรได้ ฉะนั้นการสร้างเพื่อนในจินตนาการเปรียบเสมือนเครื่องมือที่จะนำพาเราไปยังระบบของภาษาและสัญลักษณ์ เมื่อมนุษย์มีการติดต่อสื่อสาร มีสังคม มีวัฒนธรรม ตัวตนและอัตลักษณ์ก็จะมีการเปลี่ยนแปลงไปโดยขบวนการทางสังคม ซึ่งตัวตนเป็นเพียงสิ่งที่เกิดขึ้นในจินตนาการเท่านั้น จึงเป็นสิ่งที่ไม่ได้ติดตัวตลอดไป แต่จะถูกขัดเกลาด้วยขบวนการทางสังคม เพื่อสลายความเป็นอัตบุคคลนั่นเอง
This article aims 1) to study self and self-creation and 2) to analyze the self-creation through the Imaginary Friends. An in-depth interview was conducted to study the process of the self-creation through the imaginary friend. The case study is five people who used to have the imaginary friends and can remember every detail of their imaginary friends. The data were analyzed using theory and concept of self from Jacques Lacan as the main framework for the research. The study indicated that there are different ways of self-creation using a variety of imaginary friends depending on a style of people who created the imaginary friend. It is possible to classify the functions of imaginary friends into 3 major aspects: a friend who fulfills when they are lonely, a friend who fulfills what is missing and a friend who keeps the secret. From Jacques Lacan, Self-creation through the Imaginary Friends can be explained by the fact that the self-creation is a shell that encapsulates the true self. An identity occurs in the imagination and then passes on to the symbolic part by the way people assume things as friends by talking via language system to fill in the missing part of them. Therefore, the process of self-creation through the imaginary friends is always changing. As you can see, imaginary friends will gradually disappear in the end when people have friends in their real life, not able to permanently exist. Therefore, the imaginary friends are a tool bringing us to the system of language and symbol. Self and identity will be transformed by social processes when people have society, culture, and communication. Self is just a thing in the imagination, not last forever, but will be refined by the social process to shatter a person’s identity itself.
This article aims 1) to study self and self-creation and 2) to analyze the self-creation through the Imaginary Friends. An in-depth interview was conducted to study the process of the self-creation through the imaginary friend. The case study is five people who used to have the imaginary friends and can remember every detail of their imaginary friends. The data were analyzed using theory and concept of self from Jacques Lacan as the main framework for the research. The study indicated that there are different ways of self-creation using a variety of imaginary friends depending on a style of people who created the imaginary friend. It is possible to classify the functions of imaginary friends into 3 major aspects: a friend who fulfills when they are lonely, a friend who fulfills what is missing and a friend who keeps the secret. From Jacques Lacan, Self-creation through the Imaginary Friends can be explained by the fact that the self-creation is a shell that encapsulates the true self. An identity occurs in the imagination and then passes on to the symbolic part by the way people assume things as friends by talking via language system to fill in the missing part of them. Therefore, the process of self-creation through the imaginary friends is always changing. As you can see, imaginary friends will gradually disappear in the end when people have friends in their real life, not able to permanently exist. Therefore, the imaginary friends are a tool bringing us to the system of language and symbol. Self and identity will be transformed by social processes when people have society, culture, and communication. Self is just a thing in the imagination, not last forever, but will be refined by the social process to shatter a person’s identity itself.