Publication: การวิเคราะห์การออกเสียงภาษาไทยของเด็กดาวน์ซินโดรมในช่วงอายุ 12-14 ปี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2011
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์การออกเสียงภาษาไทยของเด็กดาวน์ซินโดรมในช่วงอายุ 12-14 ปี
Alternative Title(s)
Phonetic study of speech sounds produced by adolescents with down syndrome.
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ เรื่อง “การวิเคราะห์การออกเสียงภาษาไทยของเด็กดาวน์ซินโดรมในช่วงอายุ 12 – 14 ปี” นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์การออกเสียงภาษาไทยของเด็กดาวน์ซินโดรมและเปรียบเทียบ การออกเสียงของเด็กดาวน์ซินโดรมกับการออกเสียงของเด็กปกติช่วงอายุ 12-14 ปี โดยเก็บข้อมูลจากเด็ก ดาวน์ซินโดรมจำนวน 3 คนซึ่งมีระดับสติปัญญา 50 ขึ้นไป และเด็กปกติ 1 คน การศึกษานี้วิเคราะห์ระบบ เสียงของเด็กดาวน์ซินโดรมและเด็กปกติ ในเรื่องเสียงพยัญชนะ เสียงสระ และเสียงวรรณยุกต์ จากคำศัพท์ จำนวน 904 คำ รวมทั้งเสนอผลการวิเคราะห์เสียงสระ และเสียงวรรณยุกต์ โดยใช้โปรแกรม Praat ด้วย ผลการศึกษาพบว่า 1) เด็กดาวน์ซินโดรมสามารถออกเสียงการออกเสียงพยัญชนะได้ 21 หน่วยเสียง คือ /p/, /t/, /c/, /k/, //, /ph/ /th/, /ch/, /kh/, /b/, /d/, /m/, /n/, //, /l/, /f/, /s/, /h/, /w/, /j/ และ /r/ ซึ่งพบว่ามีการแปรอิสระของเสียงพยัญชนะในรูปแบบที่เป็นลักษณะเฉพาะบุคคล และพบว่า หน่วยเสียง /r/ เป็นปัญหาในการออกเสียงมากที่สุดสำหรับเด็กดาวน์ซินโดรม กล่าวคือออกเสียง [r] เป็น เสียง [l] 2) เด็กดาวน์ซินโดรมสามารถออกเสียงสระได้ดีกว่าเสียงประเภทอื่นๆ คือ สามารถออกเสียงได้ใกล้เคียงกับหน่วยเสียงในภาษาไทยครบทั้ง 21 หน่วยเสียง 3) เด็กดาวน์ซินโดรมทั้ง 3 คนมีศักยภาพในการออกเสียงเสียงวรรณยุกต์ที่ไม่แน่นอนและเป็นความแตกต่างเฉพาะบุคคล โดยภาพรวมพบว่าการออกเสียงของเด็กดาวน์ซินโดรมแต่ละคนมีรูปแบบของความเบี่ยงเบนในการออกเสียงที่แตกต่างกันเฉพาะบุคคลโดยเด็กดาวน์ซินโดรม คนที่ 1 และคนที่ 2 จะมีความบกพร่องในการออกเสียงพยัญชนะมากกว่าเด็กดาวน์ซินโดรมคนที่ 3 ซึ่งจะมีความเบี่ยงเบนในการออกเสียงด้านวรรณยุกต์มากกว่าคนที่ 1 และคนที่ 2
The purpose of this study was to analysis the speech patterns of Down Syndrome children in order to see the aberration and the limitations of Down Syndrome (DS) speech in comparison to that of a normal child. To achieve the purposes of this study the phonology of the Down Syndrome children and normal 12-14 years old children was studied. In addition, the acoustic characteristics of vowels and tones were also analyzed using the freeware Praat software. The subjects for the study consisted of three children with Down Syndrome (DS) and one normal child aged between 12-14 years. The IQ level of the 3 children with Down Syndrome was around 50. The primary data were collected from the pronunciation of 904 Thai words by each subject. The pronunciation of Thai consonants, vowels and tones by each subject were analyzed. Praat was used to analyze the formant frequencies of the vowels and the fundamental frequencies of the tones.It was found that the pronunciation of each Down Syndrome child varied. The problems of each particular phoneme’s pronunciation were individual to each child. Among all the Thai consonant phonemes /p/, /t/, /c/, /k/, //, /ph/ /th/, /ch/, /kh/, /b/, /d/, /m/, /n/, //, /l/, /f/, /s/, /h/, /w/, /j/ and /r/ it was found that /r/ is the most problematic phoneme as [r] is pronounced as [l]; 2) For Thai vowel’s pronunciation, the Down Syndrome children were able to pronounce all 21 phonemes with close to normal child capacity; 3) for tones, the pronunciation accuracy varied among the three of them.
The purpose of this study was to analysis the speech patterns of Down Syndrome children in order to see the aberration and the limitations of Down Syndrome (DS) speech in comparison to that of a normal child. To achieve the purposes of this study the phonology of the Down Syndrome children and normal 12-14 years old children was studied. In addition, the acoustic characteristics of vowels and tones were also analyzed using the freeware Praat software. The subjects for the study consisted of three children with Down Syndrome (DS) and one normal child aged between 12-14 years. The IQ level of the 3 children with Down Syndrome was around 50. The primary data were collected from the pronunciation of 904 Thai words by each subject. The pronunciation of Thai consonants, vowels and tones by each subject were analyzed. Praat was used to analyze the formant frequencies of the vowels and the fundamental frequencies of the tones.It was found that the pronunciation of each Down Syndrome child varied. The problems of each particular phoneme’s pronunciation were individual to each child. Among all the Thai consonant phonemes /p/, /t/, /c/, /k/, //, /ph/ /th/, /ch/, /kh/, /b/, /d/, /m/, /n/, //, /l/, /f/, /s/, /h/, /w/, /j/ and /r/ it was found that /r/ is the most problematic phoneme as [r] is pronounced as [l]; 2) For Thai vowel’s pronunciation, the Down Syndrome children were able to pronounce all 21 phonemes with close to normal child capacity; 3) for tones, the pronunciation accuracy varied among the three of them.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
สถาบันวิจัยภาษาเเละวัฒนธรรมเอเชีย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล