Publication: EFL Learners’ Attitudes toward Intercultural Communicative Language Teaching and their Intercultural Communicative Competence Development
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2651-1347 (Print), 2672-989X (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Journal of Studies in the English Language
Volume
11
Issue
Edition
Start Page
1
End Page
40
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
EFL Learners’ Attitudes toward Intercultural Communicative Language Teaching and their Intercultural Communicative Competence Development
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
Intercultural communicative competence (ICC) is seen as one of the key competences in the 21st century, so one of the ultimate goals in English language training programs is to educate learners to become intercultural speakers who can deal with linguistic and cultural complexity and take part in multicultural situations. However, the integration of intercultural content into English language education is still ignored in the Vietnamese context. This empirical study, therefore, endeavored to integrate intercultural content into an English communicative language course in order to explore EFL learners’ attitudes towards intercultural communicative language teaching (ICLT) and their ICC development in the Vietnamese context. It involved forty-seven EFL learners who were learning an intercultural communicative language course at a foreign language center in Ho Chi Minh City, Vietnam. Three research instruments, namely questionnaire, language test, intercultural competence test and semistructured group interview were employed to garner data. The preliminary findings revealed that EFL learners’ attitudes towards intercultural communicative language learning were positively changed, and their ICC (both language competence and intercultural competence) developed in similar patterns. This study is hoped to shed light to the implementation of ICLT in the EFL context of Vietnam and other similar contexts.
ความสามารถด้านการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมนับเป็นความสามารถที่สำคัญในศตวรรษที่ 21 ดังนั้นจุดมุ่งหมายด้านหนึ่งของการเรียนการสอนภาษาอังกฤษก็คือ การสอนให้ผู้เรียนมีความสามารถด้านการพูดที่จัดการกับความซับซ้อนของทั้งภาษาและวัฒนธรรมในสถานการณ์แบบพหุสังคมได้อย่างมีประสิทธิภาพ แต่อย่างไรก็ตามการ บูรณาการเนื้อหาด้านวัฒนธรรมให้เข้ากับการเรียนการสอนภาษานั้นยังไม่ได้รับความสนใจในบริบทของประเทศเวียดนาม ดังนั้นการศึกษาครั้งนี้จึงเป็นความพยายามที่จะนำเอาเนื้อหาเกี่ยวกับความแตกต่างทางวัฒนธรรมเข้าผนวกเข้ากับการสอนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและศึกษาทัศนคติของผู้เรียนที่มีต่อการสอนดังกล่าวและการพัฒนาของความสามารถด้านการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมในบริบทของประเทศเวียดนาม โดยมีกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้เรียนวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมที่ศูนย์ภาษา ต่างประเทศ เมืองโฮจิมินห์ ประเทศเวียดนามจำนวน 47 คน โดยใช้ แบบสอบถาม แบบทดสอบความสามารถด้านภาษาและด้านความแตกต่างระหว่างวัฒนธรรมร่วมกับการสัมภาษณ์กลุ่มแบบกึ่งทางการในการเก็บข้อมูล ทั้งนี้ผลการวิจัยพบว่าผู้เรียนมี การเปลี่ยนแปลงทัศนคติเกี่ยวกับการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมไปในทางบวก และมี การพัฒนาของความสามารถด้านการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรม (ทั้งด้านภาษาและด้านความ แตกต่างระหว่างวัฒนธรรม) ในทิศทางเดียวกัน จึงหวังเป็นอย่างยิ่งว่าผลของการวิจัยนี้จะเป็นประโยชน์ในเรื่องการสอนภาษาเพื่อการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมสำหรับผู้เรียนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ ทั้งในประเทศเวียดนามและประเทศอื่นๆ ที่มีบริบทใกล้เคียงกัน
ความสามารถด้านการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมนับเป็นความสามารถที่สำคัญในศตวรรษที่ 21 ดังนั้นจุดมุ่งหมายด้านหนึ่งของการเรียนการสอนภาษาอังกฤษก็คือ การสอนให้ผู้เรียนมีความสามารถด้านการพูดที่จัดการกับความซับซ้อนของทั้งภาษาและวัฒนธรรมในสถานการณ์แบบพหุสังคมได้อย่างมีประสิทธิภาพ แต่อย่างไรก็ตามการ บูรณาการเนื้อหาด้านวัฒนธรรมให้เข้ากับการเรียนการสอนภาษานั้นยังไม่ได้รับความสนใจในบริบทของประเทศเวียดนาม ดังนั้นการศึกษาครั้งนี้จึงเป็นความพยายามที่จะนำเอาเนื้อหาเกี่ยวกับความแตกต่างทางวัฒนธรรมเข้าผนวกเข้ากับการสอนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและศึกษาทัศนคติของผู้เรียนที่มีต่อการสอนดังกล่าวและการพัฒนาของความสามารถด้านการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมในบริบทของประเทศเวียดนาม โดยมีกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้เรียนวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมที่ศูนย์ภาษา ต่างประเทศ เมืองโฮจิมินห์ ประเทศเวียดนามจำนวน 47 คน โดยใช้ แบบสอบถาม แบบทดสอบความสามารถด้านภาษาและด้านความแตกต่างระหว่างวัฒนธรรมร่วมกับการสัมภาษณ์กลุ่มแบบกึ่งทางการในการเก็บข้อมูล ทั้งนี้ผลการวิจัยพบว่าผู้เรียนมี การเปลี่ยนแปลงทัศนคติเกี่ยวกับการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมไปในทางบวก และมี การพัฒนาของความสามารถด้านการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรม (ทั้งด้านภาษาและด้านความ แตกต่างระหว่างวัฒนธรรม) ในทิศทางเดียวกัน จึงหวังเป็นอย่างยิ่งว่าผลของการวิจัยนี้จะเป็นประโยชน์ในเรื่องการสอนภาษาเพื่อการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมสำหรับผู้เรียนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ ทั้งในประเทศเวียดนามและประเทศอื่นๆ ที่มีบริบทใกล้เคียงกัน