Publication: อำนาจของสตรีสยามกับชายโสด: แรงงานชายขอบหลังเลิกทาสและไพร่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2408-0829
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์ ธรรมศาสตร์
Thammasat Journal of History
Thammasat Journal of History
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
227
End Page
281
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อำนาจของสตรีสยามกับชายโสด: แรงงานชายขอบหลังเลิกทาสและไพร่
Alternative Title(s)
The Power of Siamese Women and Single Men: Marginal Labor since the Abolition of Slavery and Phrai System
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้ต้องการจะอภิปรายถึงปรากฏการณ์ของแรงงานชายขอบทั้งสองประเภทในช่วงทศวรรษ 2450 จนถึงก่อนปฏิวัติสยาม 2475 การจัดการแรงงานในสังคมสยามตั้งแต่จารีตโบราณมา แรงงานผู้หญิงมีบทบาทและได้รับการเอ่ยถึงในหน้าเอกสารของรัฐน้อยมาก ผิดกับแรงงานเพศชายที่เมื่อถึงเวลาจะต้องเข้าสังกัดกรมกองอยู่ภายใต้ระบบมูลนาย เพื่อเป็นแรงงานให้กับมูลนายของตนในชีวิตประจำวัน งานเทศกาล กระทั่งศึกสงคราม การควบคุมแรงงานเพศชายจึงถูกบันทึกและแสดงหลักฐานทางกฎหมายอยู่อย่างสม่ำเสมอ กระทั่งการยุติระบบไพร่และทาสเพศชายก็ยังมีพันธะที่ต้องเสียค่าราชการ หรือค่าแทนแรงเกณฑ์ในฐานะที่มีความเป็น "แรงงาน" ในตัว เมื่อเทียบกับเพศหญิงแล้ว ผู้ชายจึงมิใช่ "แรงงานอิสระ" มากเท่า นั่นหมายถึง อีกด้านหนึ่งแล้วแรงงานหญิงเป็นแรงงานแฝงทั้งในฐานะผู้ดูแลครัวเรือน และอาจรวมถึงการค้าขายเล็กๆ น้อยๆ เพื่อสนับสนุนสามีของตน ความเป็นแรงงานดังกล่าวไม่ได้หยุดนิ่ง กล่าวคือแรงงานหญิงได้มีบทบาทมากขึ้น จนถึงกับมีบทบาทในการซื้อขายที่ดิน บริจาคเพื่อสาธารณกุศลที่สัมพันธ์กับรัฐ แต่ในเวลาต่อมาบทบาทดังกล่าวก็ลดลงสวนทางกับระบบราชการที่ใหญ่โตมากขึ้น แต่ในอีกด้านภายใต้เพศสภาพของความเป็นชายขอบของแรงงานนี้ ยังมีแรงงานชายขอบอีกประเภทคือ แรงงานชายโสดที่มีพันธะและมี "ค่าใช้จ่าย" ที่ต้องรับผิดชอบมากกว่าแรงงานชายที่มีครอบครัวที่มีฝ่ายหญิงเป็นแรงงานอีกประเภทที่ช่วยกันทำมาหากินแบ่งเบาภาระในการชำระภาษีและค่าใช้จ่ายต่างๆ ที่รัฐต้องการ
This article examines the gender phenomenon of marginal labor, both single men and women from the late 1900s to the 1932 Revolution. In the past, labor management in Siam society barely included women into the state’s laws. Few state documents mentioned this female labor. On the contrary, male labor was enlisted and sent to various divisions and depart-ments under theSiamese feudal system for daily works, festive activities, and wars. Thus, there is abundant evidence that various laws on the importance of male labor were recorded in Siam. Despite the abolition of slavery and phrai system, Siamese male had to pay tax. This implies that the Siamese men were still regarded as “unfree-labor” when comparing with their female counterparts. However, from the gender perspective regarding marginal labor, single men were those who paid more tax when comparing with other groups of people in Siam society. Also, they had a large “expenses” to pay for the state more than married men who had financial support from their family and wife. It means that Siamese female were advocates of their husband’s labor. These women worked in the domestic sphere, such as running a petty shop in order to earn their livelihood. It can be said that power and roles of women were increasing. They could sell and buy lands, while paying to the state. However, their roles had decreased heavily when the Siamese bureaucracy was expand-ed.
This article examines the gender phenomenon of marginal labor, both single men and women from the late 1900s to the 1932 Revolution. In the past, labor management in Siam society barely included women into the state’s laws. Few state documents mentioned this female labor. On the contrary, male labor was enlisted and sent to various divisions and depart-ments under theSiamese feudal system for daily works, festive activities, and wars. Thus, there is abundant evidence that various laws on the importance of male labor were recorded in Siam. Despite the abolition of slavery and phrai system, Siamese male had to pay tax. This implies that the Siamese men were still regarded as “unfree-labor” when comparing with their female counterparts. However, from the gender perspective regarding marginal labor, single men were those who paid more tax when comparing with other groups of people in Siam society. Also, they had a large “expenses” to pay for the state more than married men who had financial support from their family and wife. It means that Siamese female were advocates of their husband’s labor. These women worked in the domestic sphere, such as running a petty shop in order to earn their livelihood. It can be said that power and roles of women were increasing. They could sell and buy lands, while paying to the state. However, their roles had decreased heavily when the Siamese bureaucracy was expand-ed.