Publication: สังเคราะห์องค์ความรู้เรื่อง “วัฒนธรรมบริโภคนิยม” จากงานวิจัยไทยในรอบ 22 ปี (พ.ศ.2538 - พ.ศ.2560)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2672-9660
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอินทนิลทักษิณสาร
Inthaninthaksin Journal
Inthaninthaksin Journal
Volume
15
Issue
1
Edition
Start Page
9
End Page
22
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สังเคราะห์องค์ความรู้เรื่อง “วัฒนธรรมบริโภคนิยม” จากงานวิจัยไทยในรอบ 22 ปี (พ.ศ.2538 - พ.ศ.2560)
Alternative Title(s)
Knowledge Synthesis from the Studies in Thailand about “Culture of Consumerism” for lately 22 years(1995 - 2017)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสังเคราะห์องค์ความรู้เรื่องวัฒนธรรมบริโภคนิยมจากงานวิจัยไทยในรอบ 22 ปี (พ.ศ. 2538 – พ.ศ. 2560) โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงเอกสาร เก็บรวบรวมข้อมูลงานวิจัย วิทยานิพนธ์ บทความวิชาการ จากฐานข้อมูลออนไลน์ 9 ฐาน จำนวน 42 เรื่อง ผลการสังเคราะห์ทำให้เห็นทิศทางการศึกษา 2 ช่วงดังนี้ ช่วงศึกษาพฤติกรรมการบริโภคนิยม (พ.ศ. 2538 - พ.ศ. 2549) โดยใช้แนวคิดบริโภคนิยมเชิงสัญญะ แนวคิดอัตลักษณ์ แนวคิดค่านิยม และมายาคติ สำรวจพฤติกรรม ค่านิยม และทัศนคติของผู้บริโภคเป็นหลัก ใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพในการศึกษา แหล่งข้อมูลที่ศึกษาได้แก่ ชุมชนในเมือง ร้านกาแฟ ศูนย์การค้า และช่วงการศึกษาการทำวัฒนธรรมให้กลายเป็นสินค้า (พ.ศ. 2550 - พ.ศ. 2560) เน้นศึกษาทัศนคติ และวิถีชีวิตแบบบริโภคนิยม โดยใช้แนวคิดการแปลงวัฒนธรรมให้เป็นสินค้า ใช้ระเบียบวิธีวิจัยทั้งเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณในการศึกษา แหล่งข้อมูลที่ศึกษาได้แก่ พื้นที่ในกรุงเทพฯ ภาคอีสาน ภาคใต้ และต่างประเทศ ผลจากการเปรียบเทียบสองช่วงการศึกษาในเรื่องวัฒนธรรมบริโภคนิยม เห็นได้ว่าการบริโภคนิยมมีพลวัต ปรับเปลี่ยนรูปแบบและมีแนวโน้มขยายตัวต่อไปอย่างไม่สิ้นสุด
This article aimed to synthesize knowledge about consumerism culture from research in Thailand around 22 years (1995 – 2017) by using documentary research methodology, collecting research, thesis and academic article from 9 databases, 42 topics. The result showed 2 turning points of studying that are study of consumerism behavior (1995 – 2006) that most research studied mainstream consumerism behavior and attitude by using consumption of signs, identity, values and myth. Target areas are communities, coffee shops and shopping center. The other turning point is the change of culture into goods (2007 – 2017). The consumption is the target of material society emphasizing attitude and way of life as consumerism studied by using idea to change culture into good, the qualitative and quantitative research methodology. Target areas are Bangkok, Northeast Region, South Region and abroad. The results from the comparison of two study periods in consumption cultures found that the consumption was dynamic and continued to expand indefinitely.
This article aimed to synthesize knowledge about consumerism culture from research in Thailand around 22 years (1995 – 2017) by using documentary research methodology, collecting research, thesis and academic article from 9 databases, 42 topics. The result showed 2 turning points of studying that are study of consumerism behavior (1995 – 2006) that most research studied mainstream consumerism behavior and attitude by using consumption of signs, identity, values and myth. Target areas are communities, coffee shops and shopping center. The other turning point is the change of culture into goods (2007 – 2017). The consumption is the target of material society emphasizing attitude and way of life as consumerism studied by using idea to change culture into good, the qualitative and quantitative research methodology. Target areas are Bangkok, Northeast Region, South Region and abroad. The results from the comparison of two study periods in consumption cultures found that the consumption was dynamic and continued to expand indefinitely.