Publication: แนวทางที่รัฐบาลควรปฏิบัติต่อพระสงฆ์ผู้มีสถานะตามพระธรรมวินัยและพลเมืองของรัฐ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
4
Issue
2
Edition
Start Page
30
End Page
52
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แนวทางที่รัฐบาลควรปฏิบัติต่อพระสงฆ์ผู้มีสถานะตามพระธรรมวินัยและพลเมืองของรัฐ
Alternative Title(s)
Guidelines that government ought to follow while legally dealing with Buddhist monks who hold the statuses accorded to Dhamma and Vinaya and citizen of the state
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
รัฐมีองค์ประกอบที่สําคัญคือพลเมือง ซึ่งอาจจะมีสองสถานะที่ 1 พลเมืองของรัฐ สถานะที่ 2 เป็นสมาชิกของศาสนา จึงเกิดมีความสัมพันธ์ระหว่างการมีสถานะทางพลเมืองรัฐ และสถานะของสมาชิกแห่งศาสนา ทําให้เกิดข้อถกเถียงว่า รัฐปฏิบัติควรปฏิบัติต่อคนสองสถานะอย่างไร ในบทความนี้ มีข้อเสนอให้กระทําต่อคนสองสถานะด้วยเหตุผล 2 คือ เหตุผลที่หนึ่ง ให้ปฏิบัติต่อคนสองสถานะตามกฎหมายเหมือนคนทั่วไป เหตุผลที่สอง คนที่มีสองสถานะ เช่น พระสงฆ์ ถือว่ามีความเป็นพิเศษกว่าคนที่มีสถานะเดียว การปฏิบัติต่อคนลักษณะนี้จึงต้องมีความหนักกว่าปกติ เพราะพระสงฆ์ถือว่าเป็นคนตัวอย่างทางสังคมและเป็นคนต้นแบบทางศีลธรรม การปฏิบัติจึงจําเป็นต้องหนักกว่าคนทั่วไป ผู้เขียนเสนอว่ารัฐควรปฏิบัติต่อคนสองสถานะตามที่กฎหมายกําหนดเหมือนคนทั่วไป เพราะพระสงฆ์มีฐานะตามหลักกฎหมายสูงสุดของประเทศรับรองไว้ บทความนี้ยืนยันว่า การอ้างเหตุผลที่สองว่า พระสงฆ์เป็นคนต้นแบบทางสังคมและศีลธรรม ดังนั้น พระสงฆ์เมื่อทําผิดควรได้รับการปฏิบัติให้หนักกว่าปกติจึงไม่เหมาะสมตามหลักศีลธรรม เหตุผลที่เลือกให้รัฐปฏิบัติต่อพระสงฆ์ตามกฎหมาย เพราะจะทําให้รัฐมีความชอบธรรม เพราะพระสงฆ์เป็นคนตัวอย่างทางสังคม ส่วนเหตุผลที่สองก็คือว่า ถ้ารัฐปฏิบัติต่อคนที่มีสองสถานะ เช่น พระสงฆ์หนักว่าคนปกติย่อมแสดงให้เห็นว่า รัฐปฏิบัติเกินความชอบธรรมของกฎหมาย ดังนั้น รัฐควรปฏิบัติทางกฎหมายอย่างเท่าเทียม ส่วนพระธรรมวินัยเป็นกฎกติกาของการดําเนินชีวิตของพระสงฆ์มีบทลงโทษเฉพาะของตนเอง รัฐไม่ควรแทรกแซง
The essential constituent of the state is the citizen in which two statuses, a civil citizen and a member of religion, are consisted. As a result, there appears certain relationship between the status of being a civil citizen and a member of religion. A question is asked that what kind of action the state ought to do while legally deals with people who hold two statuses. In this paper, two reasons were proposed to deal with them as follows: the first the state ought to deal with people who have two statuses as per the prescribed law being enforced to people in general, the second is that people, Buddhist monks, for instance, who possess two statuses are regarded as having more special status than other and then the heavy degree of treatment should be made to them more than other because they are apparently held as the social and moral model. Based on this, the heavier price should be paid by them than other as well. It was purposely made to propose that the government ought to treat people who have two statuses as per the prescribed law as did to general people because Buddhist monks share the highest legal status given by the state. This paper is reasonably claimed that to base Buddhist monks on the ground that since they are regarded as the social and moral model and then they in wrong doing deserve to be treated heavier than other is not morally justified at all. In this, firstly, the reason why they ought to be legally dealt with is because of its legitimacy it would bring about to the state since Buddhist monks become a social model, and secondly, if the state treats people who have two statuses like Buddhist monks heavier than people in general and thereby illegitimacy of the law would be caused by the state where the civil disobedience would be also precipitated. Therefore, it becomes necessary for the state to comply equally with the prescribed law. As regards Dhamma and Vinaya, they are objectively laid down to be the regulation for Buddhist monks’ ways of living life in which punishment is accorded to own nature
it should not be intervened by the state.
The essential constituent of the state is the citizen in which two statuses, a civil citizen and a member of religion, are consisted. As a result, there appears certain relationship between the status of being a civil citizen and a member of religion. A question is asked that what kind of action the state ought to do while legally deals with people who hold two statuses. In this paper, two reasons were proposed to deal with them as follows: the first the state ought to deal with people who have two statuses as per the prescribed law being enforced to people in general, the second is that people, Buddhist monks, for instance, who possess two statuses are regarded as having more special status than other and then the heavy degree of treatment should be made to them more than other because they are apparently held as the social and moral model. Based on this, the heavier price should be paid by them than other as well. It was purposely made to propose that the government ought to treat people who have two statuses as per the prescribed law as did to general people because Buddhist monks share the highest legal status given by the state. This paper is reasonably claimed that to base Buddhist monks on the ground that since they are regarded as the social and moral model and then they in wrong doing deserve to be treated heavier than other is not morally justified at all. In this, firstly, the reason why they ought to be legally dealt with is because of its legitimacy it would bring about to the state since Buddhist monks become a social model, and secondly, if the state treats people who have two statuses like Buddhist monks heavier than people in general and thereby illegitimacy of the law would be caused by the state where the civil disobedience would be also precipitated. Therefore, it becomes necessary for the state to comply equally with the prescribed law. As regards Dhamma and Vinaya, they are objectively laid down to be the regulation for Buddhist monks’ ways of living life in which punishment is accorded to own nature
it should not be intervened by the state.