Publication: บทเพลงสำหรับเด็ก (โดโย) ของโอะงะวะ มิเมะอิ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการของสมาคมญี่ปุ่นศึกษาแห่งประเทศไทย
JSN Journal
JSN Journal
Volume
8
Issue
พิเศษ2
Edition
Start Page
29
End Page
43
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
บทเพลงสำหรับเด็ก (โดโย) ของโอะงะวะ มิเมะอิ
Alternative Title(s)
Ogawa Mimei’s Songs for Children (DOYO)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
โอะงะวะ มิเมะอิ (小川未明1882-1961) เป็นนักเขียนวรรณกรรมสำหรับเด็กที่ได้สร้ํางสรรค์ผลงํานมํากมําย แม้ว่ําช่วงชีวิตของเขําต้องเผชิญกับภําวะอดอยํากและควํามเหลื่อมล้ำทํางสังคม และกํารสูญเสียบุตรถึงสองคนตั้งแต่ยังเล็ก แต่เขํายังมุ่งมั่นเขียนหนังสือ “ที่เหมําะสำหรับเด็กอย่ํางแท้จริง” ซึ่งมีควํามไพเรําะอ่อนโยน แฝงควํามหมํายลึกซึ้ง และมีควํามสำคัญต่อวงกํารวรรณกรรมสำหรับเด็กจนถึงปัจจุบัน ผลงํานบํางส่วนของเขํามีเนื้อหําตีแผ่ควํามเป็นจริงของควํามยํากไร้และสงครําม แต่บรรยํายอย่ํางมีวรรณศิลป์ นอกจํากวรรณกรรมประเภทเรื่องสั้น กวีนิพนธ์แล้ว เขํายังได้แต่งบทเพลงสำหรับเด็กหรือที่เรียกว่ํา “โดโย”(童謡) ด้วยบทวิจัยนี้เป็นกํารศึกษํางํานประพันธ์ประเภท“โดโย”ที่โอะงะวะ มิเมะอิแต่งไว้ 21 ชิ้น จํากหนังสือรวมผลงํานสำหรับเด็กของโอะงะวะ มิเมะอิเล่ม 3 (定本小川未明童話全集3、1977) พบว่ําผลงํานของเขําเรียบเรียงด้วยถ้อยคำที่งดงํามแต่แฝงควํามโศกเศร้ํา สะท้อนแนวคิดที่นักเขียนได้รับผลกระทบจํากควํามเปลี่ยนแปลงทํางสังคมและกํารเมืองสมัยไทโช-โชวะ เกี่ยวกับควํามรักของครอบครัว ควํามรู้สึกโหยหําบ้ํานเกิด และควํามยํากจนและทุกข์ของผู้คน มีกํารใช้สีสันที่สื่อถึงควํามรู้สึกและสภําพชีวิตที่ต้องต่อสู้กับอุปสรรค
Ogawa Mimei (1882-1961) was an author of children’s literature who created a lot of literary works. During a hard time of war, he lost 2 of his children when they were very little. He was driven to write the stories that “absolutely for children”. His stories are beautiful, warm-hearted and concealed the deep meanings. They are important to the Children Literature field till present time. Some of his works claimed to Anti-war sentiment, but were written with poetic composition. Not only short story and novel, He also wrote many songs for children, called “DOYO”. This paper is the study of Ogawa Mimei’s 21 songs for children appeared in “Teihon Ogawa Mimei Douwa Zenshuu 3, 1977”. It was found that his writing were created with beautiful words, but full of sorrow. They represented the ideas of loving the family, thinking of a hometown, and the poverty and sadness of people. He use the colors in his songs to appeal the meaning of living. These ideas appeared because the writer was affected by the changing society in Taisho-Showa period.
Ogawa Mimei (1882-1961) was an author of children’s literature who created a lot of literary works. During a hard time of war, he lost 2 of his children when they were very little. He was driven to write the stories that “absolutely for children”. His stories are beautiful, warm-hearted and concealed the deep meanings. They are important to the Children Literature field till present time. Some of his works claimed to Anti-war sentiment, but were written with poetic composition. Not only short story and novel, He also wrote many songs for children, called “DOYO”. This paper is the study of Ogawa Mimei’s 21 songs for children appeared in “Teihon Ogawa Mimei Douwa Zenshuu 3, 1977”. It was found that his writing were created with beautiful words, but full of sorrow. They represented the ideas of loving the family, thinking of a hometown, and the poverty and sadness of people. He use the colors in his songs to appeal the meaning of living. These ideas appeared because the writer was affected by the changing society in Taisho-Showa period.