Publication: นโยบายทางภาษาในการเผยเเพร่ภาษาและวัฒนธรรมจีนผ่านการทดสอบวัดระดับภาษาจีน HSK
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิจัยราชภัฏพระนคร สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Research Journal Phranakhon Rajabhat : Social Sciences and Humanity
Research Journal Phranakhon Rajabhat : Social Sciences and Humanity
Volume
14
Issue
2
Edition
Start Page
307
End Page
325
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
นโยบายทางภาษาในการเผยเเพร่ภาษาและวัฒนธรรมจีนผ่านการทดสอบวัดระดับภาษาจีน HSK
Alternative Title(s)
LANGUAGE POLICY TO DISTRIBUTE CHINESE AND CULTURE VIA HSK TEST
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสํารวจความคิดเห็นและทัศนคติของผู้เรียนภาษาจีนที่มีต่อการทดสอบวัดระดับภาษาจีน HSK 2) เพื่อศึกษากลไกการใชนโยบายทางภาษาในการเผยแพร่ภาษาและวัฒนธรรมจีน 3) เพื่อเป็นแนวทางในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในสถานศึกษาให้สอดคล้องกับสภาวการณ์ปัจจุบัน โดยเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามของนักเรียนและนักศึกษาในเขตภาคใต้ จํานวน 220 คน จากสถานศึกษา 25 แห่งผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามร้อยละ 90.46 เห็นว่า การสอบวัดระดับภาษาจีน HSK เป็นนโยบายทางภาษาในการเผยแพร่ภาษาและวัฒนธรรมจีน และเป็นเครื่องมือหนึ่งในการส่งเสริมอํานาจอ่อน (soft power) เพื่อขยายอํานาจทางวัฒนธรรม ค่านิยมและนโยบายด้านการต่างประเทศ เพื่อเป็นการวางรากฐานให้กับการขยายตัวทางเศรษฐกิจและนโยบายด้านอื่น ๆ ของประเทศจีนในอนาคต และผู้ตอบแบบสอบถามร้อยละ 9.54 เห็นว่า การสอบวัดระดับภาษาจีน HSK ไม่เกี่ยวข้องกับนโยบายทางภาษาในการเผยแพร่ภาษาและวัฒนธรรมจีน เป็นเพียงเครื่องมือหนึ่งในการวัดความถนัดและความรู้ด้านภาษาจีนเท่านั้น ซึ่งผลวิจัยดังกล่าวสามารถนํามาเป็นแนวทางในการจัดทํานโยบายทางภาษาให้เหมาะสมและสอดคล้องกับความต้องการของสภาวการณ์ในประเทศไทยและนํามาเป็นแนวทางในการรับมือกับนโยบายทางภาษาในการเผยแพร่ภาษาและวัฒนธรรมจีนในระดับนโยบาย ระดับสถานศึกษาและระดับปฏิบัติงาน
The objectives of this research were 1) to survey the opinion and attitude of Thai students toward the HSK test, 2) to study the linkage of Chinese policy on distributing Chinese language and culture, and 3) to set up the guidelines for the Chinese learning management in institutions to suit with Thai current situation. Data were gathered from 220 Thai students who joined the Chinese for HSK Test project from 25 institutions in southern Thailand. The results revealed that 90.46 % of students believed that HSK Test was the policy to distribute Chinese language and culture and also the instrument to enhance the ‘soft power’ for extending culture, value, and foreign policy. Besides, the students believed this policy was used to lay the foundation for economic extension and other plans of the People’s Republic of China (PRC) in the future. In contrast, 9.54 % of students believed that the HSK test was not involved with the policy to distribute Chinese language and culture. The HSK test was just an instrument to reach the Chinese proficiency and knowledge. The research results can be used to set up the guidelines for the Chinese learning management in institutions to suit with Thai current needs and situations; and also, can be used to set up the Chinese language policy at any levels such as the policy planner, the institutions, and the officials.
The objectives of this research were 1) to survey the opinion and attitude of Thai students toward the HSK test, 2) to study the linkage of Chinese policy on distributing Chinese language and culture, and 3) to set up the guidelines for the Chinese learning management in institutions to suit with Thai current situation. Data were gathered from 220 Thai students who joined the Chinese for HSK Test project from 25 institutions in southern Thailand. The results revealed that 90.46 % of students believed that HSK Test was the policy to distribute Chinese language and culture and also the instrument to enhance the ‘soft power’ for extending culture, value, and foreign policy. Besides, the students believed this policy was used to lay the foundation for economic extension and other plans of the People’s Republic of China (PRC) in the future. In contrast, 9.54 % of students believed that the HSK test was not involved with the policy to distribute Chinese language and culture. The HSK test was just an instrument to reach the Chinese proficiency and knowledge. The research results can be used to set up the guidelines for the Chinese learning management in institutions to suit with Thai current needs and situations; and also, can be used to set up the Chinese language policy at any levels such as the policy planner, the institutions, and the officials.