Publication: จากสวัสดิ์ ผิวขาว ถึงสหายชาวบ้าน: (บางส่วนของ) ขบวนการคอมมิวนิสต์ (ฉบับ) ชาวบ้านในภาคอีสาน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0125-135X
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
รัฐศาสตร์สาร
Journal of Political Science
Journal of Political Science
Volume
39
Issue
3
Edition
Start Page
1
End Page
90
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
จากสวัสดิ์ ผิวขาว ถึงสหายชาวบ้าน: (บางส่วนของ) ขบวนการคอมมิวนิสต์ (ฉบับ) ชาวบ้านในภาคอีสาน
Alternative Title(s)
From Sawas Pewkhao to the Based Comrades: (Some part of) Communist Movement in Northeastern Villagers (Edition)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษานี้ต้องการศึกษาขบวนการคอมมิวนิสต์ในภาคอีสานของประเทศไทยโดยย้อนกลับไปศึกษโลกทัศน์ของสหายขาวบ้านและที่มาที่ไปแบบ "ชาวบ้าน" และมุ่งรวบรวม "ประวัติศาสตร์การจัดตั้งในส่วนภูมิภาค" "ประวัติศาสตร์ทางความคิด ทัศนคติ และโลกทรรศน์ของชาวบ้าน" ในภาคอีสานอย่างจริงจังมากกว่าการศึกษาเพียง "ประวัติศาสตร์ภูมิปัญญา" "ของปัญญาชน โดยปัญญาชน และเพื่อปัญญาชน" เพียงเท่านั้น เพื่อฉายภาพที่แท้
จริงในทางประวัติศาสตร์ของขบวนการคอมมิวนิสต์ในประเทศไทยให้สอดคล้องกับความเป็นจริงและครอบคลุมมากยิ่งขึ้น โดยใช้การศึกษาภาคสนามโดยวิธีการทางมานุษยวิธีโดยกระทำผ่านการศึกษาประวัติศาสตร์ท้องถิ่น ชาติพันธุ์และประวัติ รวมถึงวิถีชีวิตส่วนตัวของผู้ร่วมพัฒนาชาติไทย ด้วยวิธีการศึกษาจากเอกสาร (Documentary Research) และการลงพื้นที่สัมภาษณ์ และ "จุ่มตัว" ตามกระบวนการสังเกตอย่างมีส่วนร่วม (Participant Observation) ซึ่งจากการศึกษาพบว่า สหายชาวบ้านนั้นมีโลกทรรศน์ที่ยืนอยู่บนฐานของคติความเชื่อท้องถิ่น ชาติพันธุ์ ศาสนา และวัฒนธรรมอันยืนอยู่บนฐานของฮีต-คอง ประเพณี เป็นพื้นฐาน รวมกับความยากจน ความไม่พอใจรัฐและการกดขี่ รวมทั้งการเป็นคอมมิวนิสต์ที่ถูกแต่งตั้งโดยรัฐที่ทำให้สหายในชนบทเข้าร่วมกับพรรค
คอมมิวนิสต์ไทยเพียงหวังการช่วงชิงอำนาจรัฐ และเพื่อชีวิตความเป็นอยู่ที่ดีขึ้นโดยไม่ได้หวังไปถึงการปฏิเสธความเป็นแกนกลางของใครงสร้างรัฐแบบเดิมหรือฝันถึงสังคมอุดมคติตามแนวทางของสหายปัญญาชนในเมือง และสหายชาวบ้านไม่ได้มีแนวความคิดต่อต้านลัทธิเหมาเจ๋อตุงหรือ พคท. อย่างเด็ดขาดหรือต่อต้านการแทรกแซงทางการเมืองของกองทัพ หรือนิยมระบอบประซาธิปไตยแบบพรรคการเมืองผ่านการเลือกตั้งและการต่อสู้ในสภาเช่นเดียวกับกระแสธารความคิดร่วมกันของฝ่ายปัญญาชน
This study aims to learn about Communist movement in the northeastern region of Thailand by focusing on the vision of the based comrades (or folk members) of CPT and the sources in the "villagers" kind of way. It also aims to include "History of regional establishment" and "History of villagers' concepts, attitude and vision" in the northeastern region. not only to study about "History of knowledge" of the leftist intellectual, by the leftist intellectual and for the leftist intellectual, in order to explain history of Communist movement in Thailand more truly and inclusively by using anthropological fieldwork methods in the study of history regarding the local, race and background of the 'Thai Nation Development Cooperators' by conducting documentary research, field interviews and participant observation. The result of the study revealed that the based comrades' visions were based on precepts in relation to the local, race, religion and culture which were based on 'Heet-Kong' (northeastern tradition and pathways) together with poverty and dissatisfaction with the government. In addition, oppression and being called 'Communists' by the government had encouraged the based comrades to join the Communist Party of Thailand in order to seize the state authority and to have a better quality of life without expecting to break the state structure or dreaming about 'Utopia' according to the urban intellectual comrades' concept. Moreover, unlike the intellectual comrades, the based comrades did not adopt the concept of resisting Mao Zedung or CPT absolutely, resisting the army's political intervention or supporting democracy by encouraging the elected political party and the fight in the parliament.
This study aims to learn about Communist movement in the northeastern region of Thailand by focusing on the vision of the based comrades (or folk members) of CPT and the sources in the "villagers" kind of way. It also aims to include "History of regional establishment" and "History of villagers' concepts, attitude and vision" in the northeastern region. not only to study about "History of knowledge" of the leftist intellectual, by the leftist intellectual and for the leftist intellectual, in order to explain history of Communist movement in Thailand more truly and inclusively by using anthropological fieldwork methods in the study of history regarding the local, race and background of the 'Thai Nation Development Cooperators' by conducting documentary research, field interviews and participant observation. The result of the study revealed that the based comrades' visions were based on precepts in relation to the local, race, religion and culture which were based on 'Heet-Kong' (northeastern tradition and pathways) together with poverty and dissatisfaction with the government. In addition, oppression and being called 'Communists' by the government had encouraged the based comrades to join the Communist Party of Thailand in order to seize the state authority and to have a better quality of life without expecting to break the state structure or dreaming about 'Utopia' according to the urban intellectual comrades' concept. Moreover, unlike the intellectual comrades, the based comrades did not adopt the concept of resisting Mao Zedung or CPT absolutely, resisting the army's political intervention or supporting democracy by encouraging the elected political party and the fight in the parliament.