Publication: การวิเคราะห์ความหมายคู่ตรงข้ามของ 'สุขภาพ' และ 'ความงาม' ในบทความเชิงโฆษณาของนิตยสารสุขภาพและความงาม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์ความหมายคู่ตรงข้ามของ 'สุขภาพ' และ 'ความงาม' ในบทความเชิงโฆษณาของนิตยสารสุขภาพและความงาม
Alternative Title(s)
A semantic analysis of the binary opposition of 'Health' and 'Beauty' in health and beauty magazine advertorials
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความหมายเชิงโครงสร้างแบบคู่ตรงข้ามของ ‘สุขภาพ’ และ ‘ความงาม’ และมายาคติที่เกิดจากการสร้างความหมายเชิงโครงสร้างแบบคู่ตรงข้าม ของ ‘สุขภาพ’ และ ‘ความงาม’ ในบทความเชิงโฆษณาของนิตยสารสุขภาพและความงามที่ตีพิมพ์ ในปี 2556 โดยใช้วิธีการศึกษาวิเคราะห์ความหมายตามแนวทางทฤษฎีสี่เหลี่ยมสัญศาสตร์ (Semiotic square) และมายาคติ (Myth) ผลการศึกษาพบว่าบทความเชิงโฆษณาของนิตยสารสุขภาพและความงามมีการ นำเสนอความหมายเชิงโครงสร้างแบบคู่ตรงข้ามของ ‘สุขภาพ’ และ ‘ความงาม’ ในลักษณะที่ สัมพันธ์กันในตัวบท ซึ่งความหมายเชิงโครงสร้างดังกล่าวมีความสอดคล้องกับมายาคติ (Myth) ที่ ปรากฏในลักษณะคู่ตรงข้ามเช่นเดียวกัน นอกจากนี้ผลการวิจัยยังพบว่ามายาคติเหล่านี้ได้ถูกนำเสนอ ให้มีความหมายในด้าน ‘ความงาม’ เป็นส่วนใหญ่โดยมีกลวิธีการนำความหมายในด้าน ‘สุขภาพ’ เข้ามาผูกโยงเพื่อเป็นการสนับสนุนและก่อให้เกิดความหมายมายาคติเกี่ยวกับ ‘ความงามแบบ สุขภาพดี’
The research’s objective is to study the structural semantics of the binary opposition of ‘health’ and ‘beauty’ in health and beauty magazine advertorials which were published in 2013. The researcher applied the semiotic square and myth theories for the analysis. The study results show that health and beauty magazine advertorials have presented that the structural meaning of ‘health’ is related to ‘beauty’ in the text. The structural meanings are created to relate with the myth of health and beauty. Furthermore, the study results also show that this myth mainly presents the significance of ‘beauty’ and uses the importance of ‘health’ to support the myth of ‘healthy beauty’.
The research’s objective is to study the structural semantics of the binary opposition of ‘health’ and ‘beauty’ in health and beauty magazine advertorials which were published in 2013. The researcher applied the semiotic square and myth theories for the analysis. The study results show that health and beauty magazine advertorials have presented that the structural meaning of ‘health’ is related to ‘beauty’ in the text. The structural meanings are created to relate with the myth of health and beauty. Furthermore, the study results also show that this myth mainly presents the significance of ‘beauty’ and uses the importance of ‘health’ to support the myth of ‘healthy beauty’.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
สถาบันวิจัยภาษาเเละวัฒนธรรมเอเชีย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล