Publication: งานเขียนประวัติศาสตร์ศิลปะยุคต้นสงครามเย็น สำนักศิลปากรกับแนวคิดชาตินิยมสายกลาง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-4665
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารหน้าจั่ว ว่าด้วยสถาปัตยกรรม การออกแบบ และสภาพแวดล้อม
NAJUA: Architecture, Design and Built Environment
NAJUA: Architecture, Design and Built Environment
Volume
15
Issue
Edition
Start Page
40
End Page
89
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
งานเขียนประวัติศาสตร์ศิลปะยุคต้นสงครามเย็น สำนักศิลปากรกับแนวคิดชาตินิยมสายกลาง
Alternative Title(s)
Early Cold War Art Historical Writings: Silpakorn School of Art History and the Idea of Moderate Nationalism
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความชิ้นนี้มีเป้าหมายเพื่อศึกษางานเขียนประวัติศาสตร์ศิลปะไทยในยุคต้นสงครามเย็นซึ่งงานศึกษาที่ผ่านมามิได้ให้ความสําคัญกับประเด็นนี้แต่อย่างใดแต่งานชิ้นนี้เสนอว่ายุคต้นสงครามเย็นคือปัจจัยก่อให้เกิดรูปแบบและลักษณะงานเขียนที่สําคัญ 2 ประการที่ยังคงส่งอิทธิพลสืบเนื่องมาจนถึงปัจจุบันประการแรกคือภายใต้บริบทดังกล่าวได้ทําให้งานเขียนมีลักษณะที่เน้นระเบียบวิธีการทางวิทยาศาสตร์ที่เน้นระบบระเบียบมากขึ้นไม่เน้นการตีความหรือประเมินคุณค่าใดๆจากนักประวัติศาสตร์ศิลปะแนวทางนี้สัมพันธ์โดยตรงกับทิศทางการสร้างองค์ความรู้ทางวิชาการในกลุ่มประเทศ “โลกเสรี” ในยุคสงครามเย็นประการที่ 2 คือหลังจากสิ้นสุดสงครามโลกครั้งที่ 2 ประเทศ ไทยไม่สามารถนิยามตนเองในฐานะประเทศมหาอํานาจได้อีกต่อไปแนวคิดชาตินิยมไทยที่เคยตั้งอยู่บนฐานคิดแบบ “เชื้อชาตินิยม” ที่เป็นเครื่องมือสําคัญในการสร้างชาติในยุคสงครามโลกต้องถูกเปลี่ยนกลายมาเป็นชาตินิยมบนฐานคิดแบบ “ชาตินิยมสายกลาง” ผลของการเปลี่ยนแปลงดังกล่าวได้ทําให้งานเขียนทางประวัติศาสตร์ศิลปะเปลี่ยนจุดเน้นของงานมาที่การสร้างความหมายใหม่ให้แก่โบราณวัตถุสถานต่างๆโดยเฉพาะอย่างยิ่งโบราณวัตถุสถานสมัยสุโขทัยให้กลายมาเป็นสัญลักษณ์ของ “เอกราช” และ “อิสรภาพ” ของคนไทยจากการเป็นเมืองขึ้นของอาณาจักรขอมความหมายใหม่ในงานเขียนประวัติศาสตร์ศิลปะดังกล่าวถูกสร้างขึ้นเพื่อประโยชน์ในการใช้เป็นเครื่องมือในการรณรงค์ให้คนไทยร่วมกันรักษาเอกราชและอิสรภาพของชาติจากการรุกรานของคอมมิวนิสต์ในช่วงเวลาดังกล่าว
The paper aims to study Thai art historical writings in the early Cold War period that have been ignored for years in the Thai academic field. The paper suggests that the early Cold War was an important factor to form two major characteristics of the writings which have influenced until now. The first one, the rise of writing style which based on scientific method and value-free that related to the ‘free world’ knowledge-building approach in the Cold War period, named ‘Silpakorn School of Art History’. The second one, after World War II, Thailand could never again imagine itself as a member of the club of ‘Great Nations’. Thai nationalism which was based on ‘racism’ as a tool of nation-building in the World War II has been forced turned into ‘moderate nationalism’. As a result, the writings of Thai art history in this period were changed to emphasize on creating new meaning of antiquities, especially the antiquities of the Sukhothai period, as a symbol of ‘Independence’ and ‘freedom’ of Thai people from the Khmer empire. The writings were used as a tool for promoting an idea of maintaining Independence and freedom of the nation from the Communist invasion at that time.
The paper aims to study Thai art historical writings in the early Cold War period that have been ignored for years in the Thai academic field. The paper suggests that the early Cold War was an important factor to form two major characteristics of the writings which have influenced until now. The first one, the rise of writing style which based on scientific method and value-free that related to the ‘free world’ knowledge-building approach in the Cold War period, named ‘Silpakorn School of Art History’. The second one, after World War II, Thailand could never again imagine itself as a member of the club of ‘Great Nations’. Thai nationalism which was based on ‘racism’ as a tool of nation-building in the World War II has been forced turned into ‘moderate nationalism’. As a result, the writings of Thai art history in this period were changed to emphasize on creating new meaning of antiquities, especially the antiquities of the Sukhothai period, as a symbol of ‘Independence’ and ‘freedom’ of Thai people from the Khmer empire. The writings were used as a tool for promoting an idea of maintaining Independence and freedom of the nation from the Communist invasion at that time.