Publication: ผีอังกฤษ จิตวิญญาณพม่า: อาณานิคม ชาตินิยม และการเมืองของภาษาในนโยบายด้าน การศึกษาของพม่า ทศวรรษ 1920-80
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0125-1902
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์
Journal of History
Journal of History
Volume
41
Issue
Edition
Start Page
86
End Page
108
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ผีอังกฤษ จิตวิญญาณพม่า: อาณานิคม ชาตินิยม และการเมืองของภาษาในนโยบายด้าน การศึกษาของพม่า ทศวรรษ 1920-80
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้พิจารณาความเปลี่ยนแปลงในนโยบายด้านภาษาในการศึกษาของพม่า (Burma) หรือเมียนมาร์ (Myanmar) จากมิติเชิงการเมืองและอัตลักษณ์ ผู้เขียนเสนอว่านับจากสมัยอาณานิคมจนถึงการเสื่อมลงของระบบสังคมนิยมในปลายทศวรรษ 1980 ผู้มีอํานาจรัฐและปัญญาชนชาวพม่าผู้ผ่านระบบการศึกษาที่รัฐจัดให้ล้วนคาดหวังว่าการเรียนการสอนภาษา ทั้งภาษาอังกฤษและพม่าจะเป็นเครื่องมือสําคัญที่ช่วยให้รัฐบรรลุเป้าหมายทางเศรษฐกิจ การปกครอง และอุดมการณ์ของรัฐ ทั้งนี้ ผู้เขียนให้ความสําคัญกับการวิเคราะห์ความเปลี่ยนแปลงของนโยบายด้านภาษา การเติบโตของสถาบันการศึกษา และบริบทความเคลื่อนไหวทางภูมิปัญญาของปัญญาชนและนักศึกษาในพม่า เนื่องจากโดยตัวมันเองช่วยสะท้อนให้เห็นถึงความเปลี่ยนแปลงของนโยบายด้านภาษา และเสียงเรียกร้องของปัญญาชนซึ่งเป็นกลุ่มคนที่ทั้งมีส่วนเกี่ยวพันและเป็นผลผลิตของระบบการศึกษาในพม่า
This article considers the development of language policy in Burma or Myanmar’s education in the light of politics of identity during 1920s and 1980s. By arguing that, since the colonial period until the decline of the Burmese socialist regime, teaching language policy in different levels was crucial instrument fulfilling state’s economic, governmental, and ideological goals parallel with the source of troublesome. The author emphasizes the changing of language policy, the growth of the educational institution, and the context of the intellectual movement in Burma relate to a politics of identity. By this way, it will help us to understand the problem of policy enforcement and voices of Burmese intelligentsia that was the product of state education.
This article considers the development of language policy in Burma or Myanmar’s education in the light of politics of identity during 1920s and 1980s. By arguing that, since the colonial period until the decline of the Burmese socialist regime, teaching language policy in different levels was crucial instrument fulfilling state’s economic, governmental, and ideological goals parallel with the source of troublesome. The author emphasizes the changing of language policy, the growth of the educational institution, and the context of the intellectual movement in Burma relate to a politics of identity. By this way, it will help us to understand the problem of policy enforcement and voices of Burmese intelligentsia that was the product of state education.