Publication: การประยุกต์ความต้องการจำเป็นในการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมกับการเรียนการสอนภาษาจีนธุรกิจ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Journal of Liberal Arts Prince of Songkla University
Journal of Liberal Arts Prince of Songkla University
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
104
End Page
116
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การประยุกต์ความต้องการจำเป็นในการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมกับการเรียนการสอนภาษาจีนธุรกิจ
Alternative Title(s)
Application of needs analysis for cross-cultural communication and the learning and teaching of business Chinese/ Apply Needs Analysis of Cross Culture Communication Business Chinese learning and teaching
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นการสำรวจความต้องการจำเป็นจากผู้เรียน ผู้สอน ศิษย์เก่า และผู้ประกอบอาชีพที่ใช้ภาษาจีนธุรกิจในการทำงาน เพื่อศึกษาปัญหาและความจำเป็นบริบทการเรียนการสอนและสถานที่ทำงาน โดยใช้ทั้งการศึกษาเชิงปริมาณและคุณภาพ ผลการศึกษาทำให้ทราบว่าความรู้ความเข้าใจวัฒนธรรมเป็นสิ่งสำคัญต่อการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมประเด็นในการศึกษามีความสอดคล้องกับคำว่า “กวานซี” ในภาษาจีน โดยมุ่งประเด็นไปเรื่องของหน้าและความสัมพันธ์เชิงธุรกิจจีน ในการสื่อสารผู้เรียนและผู้กลุ่มคนทำงานมักนำภาษาและวัฒนธรรมแม่โอนถ่ายสู่ภาษาและวัฒนธรรมจีน ดังนั้นการเรียนรู้วัฒนธรรมจีนจึงเป็นปัญหา และมีความจำเป็นที่จะต้องเรียนรู้ ผลการศึกษาเสนอแนะว่า หลักสูตรภาษาจีนธุรกิจควรเสริมประเด็นการสื่อสารข้ามวัฒนธรรม และกิจกรรมปฏิบัติต่างๆ เพื่อลดความตระหนกทางวัฒนธรรมและช่วยลดปัญหาการเกิดช่องว่างในสถานที่ทำงานจริง
This study aims to analyze the needs for business Chinese among four groups of people, namely, learners, teachers, alumni, and people who use Chinese in their work, and to investigate the problems and needs for this language in the contexts of teaching and learning, and the workplace. The results of this quantitative and qualitative study revealed that knowledge and understanding of culture are important for cross-cultural communication that correspond with the word “Guan Xi” in Chinese. This word is related to the face and business relationships. In communication, learners and people who use Chinese in their work usually transfer their mother tongue and culture to the Chinese language and culture making Chinese culture a problem for learning and thus, it is necessary to learn Chinese culture. The results of the study suggest that a business Chinese curriculum should include the aspect of cross-cultural communication and related activities to reduce cultural shocks and gaps in the workplace.
This study aims to analyze the needs for business Chinese among four groups of people, namely, learners, teachers, alumni, and people who use Chinese in their work, and to investigate the problems and needs for this language in the contexts of teaching and learning, and the workplace. The results of this quantitative and qualitative study revealed that knowledge and understanding of culture are important for cross-cultural communication that correspond with the word “Guan Xi” in Chinese. This word is related to the face and business relationships. In communication, learners and people who use Chinese in their work usually transfer their mother tongue and culture to the Chinese language and culture making Chinese culture a problem for learning and thus, it is necessary to learn Chinese culture. The results of the study suggest that a business Chinese curriculum should include the aspect of cross-cultural communication and related activities to reduce cultural shocks and gaps in the workplace.