Publication: การอ่านบทกวี “ท้องฟ้าเหนือหลังคา...” ของปอล แวร์แลน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสมาคมครูภาษาฝรั่งเศสแห่งประเทศไทย ในพระราชูปถัมภ์สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี
Bulletin de L'Association Thaïlandaise des Professeurs de Français sous le haut patronage royal de Son Altesse Royale la Princesse Maha Chakri Sirindhorn
Bulletin de L'Association Thaïlandaise des Professeurs de Français sous le haut patronage royal de Son Altesse Royale la Princesse Maha Chakri Sirindhorn
Volume
2/45
Issue
144
Edition
Start Page
42
End Page
60
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การอ่านบทกวี “ท้องฟ้าเหนือหลังคา...” ของปอล แวร์แลน
Alternative Title(s)
Paul Verlaine’s Poem “Le ciel est, par-dessus le toit, ...”: A Practical Reading
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้วิเคราะห์บทกวี “ท้องฟ้าเหนือหลังคา...” (Le ciel est, par-dessus le toit, ...) ซึ่งอยู่ในชุดรวมกวีนิพนธ์ ความระลึกรู้ (Sagesse) อันเป็นที่รู้จักกว้างขวางชุดหนึ่งของของปอล แวร์แลน (Paul Verlaine) กวีฝรั่งเศสในช่วงครึ่งหลังของคริสต์ศตวรรษที่ 19 บทความนี้นําเสนอการวิเคราะห์บทกวีดังกล่าวด้วยการประยุกต์ใช้ทฤษฎีของโรมัน จาคอบสัน นักภาษาศาสตร์คนสําคัญของคริสต์ศตวรรษที่ 20 ผู้อธิบายตัวบทวรรณคดีผ่านทฤษฎีภาษาศาสตร์วิธีการตามทฤษฎีซึ่งนํามาใช้ในบทความนี้มาจากแนวคิดเรื่องหน้าที่ของภาษา และความสัมพันธ์ระหว่างคําในข้อความตามแกนการเรียงร้อยคํากับตามแกนการแทนที่ในระดับวากยสัมพันธ์รวมทั้งความเป็นคู่ขนาน ตลอดจนลักษณะนํ้าเสียงเพื่อนําไปสู่การทําความเข้าใจสารของบทกวีซึ่งก็คือความโศกตรมของผู้ส่งสาร วิธีการข้างต้นอาจนําไปประยุกต์ใช้ในการสอนภาษาให้ผู้เรียนที่มีพื้นฐานภาษาฝรั่งเศสมาพอสมควร รวมทั้งช่วยให้ผู้เรียนคุ้นเคยกับการนําความรู้ด้านภาษาไปใช้ในการอ่านเชิงวิเคราะห์วรรณคดีซึ่งจะทําให้ผู้เรียนมีเครื่องมืออย่างเป็นรูปธรรม และรู้สึกว่าการอ่านวรรรณคดีฝรั่งเศสไม่ใช่เรื่องยากที่จะทําความเข้าใจ
This article examines “Le ciel est, par-dessus le toit, ...”, the poem composed by Paul Verlaine, the late 19th-century French poet, which is included in Wisdom, one of his well-known collection of poetry. In its analysis of the poem, the article applies the theory of Roman Jakobson, the 20th-century linguist who explains literary texts through the lenses of linguistic theory. This article’s theoretical approach is based on the notions of the functions of language, syntagmatic relations and paradigmatic relations at the syntactic level, and parallelism. This part also includes tonality analysis. These approaches lead to the understanding of the poem’s message, i.e. the addresser’s melancholia.This approach could also be applied in language teaching for beginners with some basic knowledge of the French language. It could help them learn to apply their knowledge in language in the analytical reading of literature, thereby providing them with concrete tools and making them feel that French literature reading is not incomprehensible.
This article examines “Le ciel est, par-dessus le toit, ...”, the poem composed by Paul Verlaine, the late 19th-century French poet, which is included in Wisdom, one of his well-known collection of poetry. In its analysis of the poem, the article applies the theory of Roman Jakobson, the 20th-century linguist who explains literary texts through the lenses of linguistic theory. This article’s theoretical approach is based on the notions of the functions of language, syntagmatic relations and paradigmatic relations at the syntactic level, and parallelism. This part also includes tonality analysis. These approaches lead to the understanding of the poem’s message, i.e. the addresser’s melancholia.This approach could also be applied in language teaching for beginners with some basic knowledge of the French language. It could help them learn to apply their knowledge in language in the analytical reading of literature, thereby providing them with concrete tools and making them feel that French literature reading is not incomprehensible.
Table of contents
Description
Research Articles