Publication: การวิเคราะห์คำสอนเรื่องคุณธรรมเพื่อการฝึกขัดเกลาจิตใจและพัฒนาคนในวรรกรรมคำสอนจีนเรื่อง Càigēn Tán
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนวิทยา
汉学研究
Journal of Sinology
汉学研究
Journal of Sinology
Volume
14
Issue
Edition
Start Page
1
End Page
36
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์คำสอนเรื่องคุณธรรมเพื่อการฝึกขัดเกลาจิตใจและพัฒนาคนในวรรกรรมคำสอนจีนเรื่อง Càigēn Tán
Alternative Title(s)
An Analysis of the Teaching of Moral Self-Cultivation in Chinese Didactic Literature Càigēn Tán
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความชิ้นนี้มุ่งศึกษารายละเอียดของเนื้อหาคำสอนเรื่องคุณธรรมเพื่อการฝึกขัดเกลาจิตใจและพัฒนาตน (修身养性 xiūshēn yǎngxìng) ในวรรณกรรมจีนเรื่อง Càigēn Tán (菜根谭) จากการศึกษาพบว่า เนื้อหาคำสอนในเรื่อง Càigēn Tán ดังกล่าว ได้รับอิทธิพลจากหลักปรัชญาทั้ง 3 สายหรือ sān jiào (三教) ในสังคมวัฒนธรรมจีน ได้แก่ หลักปรัชญาเต๋า หลักปรัชญาขงจื๊อ และหลักปรัชญาพุทธ ศาสนามหายาน โดยเฉพาะนิกายเซนในวรรณกรรม Càigēn Tán และสามารถนำมาแยกวิเคราะห์เป็นประเด็นหลักๆ ได้ 9 ประเด็น ได้แก่ 1) ความมีจิตเมตตาใจกว้างกับความเห็นแก่ตัวใจแคบ 2) ความสัตย์ซื่อจริงใจกับการเสแสร้งหลอกลวง 3) การถ่อมตนกับการหลงตน 4) การใช้ชีวิตเรียบง่ายรู้จักพอกับการใช้ชีวิตฟุ้งเฟ้อไม่รู้จักพอ 5)ความพากเพียรศึกษาหาความรู้กับความเกียจคร้านละเลย 6) การอดทนไม่ย่อท้อกับความใจร้อนท้อแท้ 7) การรู้จักปล่อยวางกับการยึดติด 8) ความไม่ประมาทเดินสายกลางกับความมักง่ายสุดโต่ง 9) การเข้าหาธรรมชาติเพื่อกล่อมเกลาจิตใจกับการหลงอยู่ในภาพลวงตา
This article aims to examine in detail the content of the moral teachings for self-cultivation and personal value development which appear in the Chinese didactic literary work Càigēn Tán (菜根谭). The content of the teaching in Càigēn Tán reflects three major Chinese philosophical principles or sān jiào (三教), namely Taoism, Confucianism and Mahayana Buddhism, especially Zen Buddhism in this work, of which the sayings have great influence over Chinese culture. For this research, the teachings in Càigēn Tán are classified into 9 main groups, as follow: 1) broad minded benevolence versus narrow-minded selfishness; 2) honesty versus hypocrisy 3) modesty versus egotism; 4) simplicity and fulfillment versus extravagance and insatiability; 5) perseverance versus laziness; 6) patience and indefatigability versus impatience and disheartenment; 7) non-attachment versus attachment; 8) caution and moderate practice versus carelessness and extreme practice; 9) enlightenment by connecting to the nature versus delusion to the untruth.
This article aims to examine in detail the content of the moral teachings for self-cultivation and personal value development which appear in the Chinese didactic literary work Càigēn Tán (菜根谭). The content of the teaching in Càigēn Tán reflects three major Chinese philosophical principles or sān jiào (三教), namely Taoism, Confucianism and Mahayana Buddhism, especially Zen Buddhism in this work, of which the sayings have great influence over Chinese culture. For this research, the teachings in Càigēn Tán are classified into 9 main groups, as follow: 1) broad minded benevolence versus narrow-minded selfishness; 2) honesty versus hypocrisy 3) modesty versus egotism; 4) simplicity and fulfillment versus extravagance and insatiability; 5) perseverance versus laziness; 6) patience and indefatigability versus impatience and disheartenment; 7) non-attachment versus attachment; 8) caution and moderate practice versus carelessness and extreme practice; 9) enlightenment by connecting to the nature versus delusion to the untruth.