Publication: การสร้างสันติภาพตามแนวพระพุทธศาสนา: ศึกษากรณีพระเจ้าพรหมทัตกับพระราชกุมารทีฆาวุ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์วิชาการ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Manutsayasat Wichakan Journal, Faculty of Humanities, Kasetsart University
Manutsayasat Wichakan Journal, Faculty of Humanities, Kasetsart University
Volume
26
Issue
1
Edition
Start Page
61
End Page
87
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสร้างสันติภาพตามแนวพระพุทธศาสนา: ศึกษากรณีพระเจ้าพรหมทัตกับพระราชกุมารทีฆาวุ
Alternative Title(s)
Buddhist Peace Making: A Case Study of the King Brahmadatta and the Prince Dīghāvu
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์รูปแบบแผนปฏิบัติการในการสร้างสันติภาพของพระเจ้าพรหมทัตและพระราชกุมารทีฆาวุอันเป็นพุทธสันติวิธี พร้อมกับนำเสนอแนวทางและขั้นตอนการนำไปประยุกต์ใช้เพื่อก่อให้เกิดสันติภาพในเรื่องอื่นๆ สันติภาพเป็นเรื่องของมนุษย์ผู้มีปัญญาที่ต้องการใช้เหตุผลเข้าแก้ปัญหาที่เกิดจากความขัดแย้งทั้งในระดับปัจเจกชนด้วยกันหรือในระดับรัฐกับรัฐ แนวทางการสร้างสันติภาพที่พระพุทธศาสนามอบแก่ชาวโลกคือ กระบวนการที่เรียกว่า “ไตรสิกขา” คือ ศีล อันได้แก่ การควบคุมพฤติกรรมตนเอง ไม่เบียดเบียนผู้อื่นทั้งกายและวาจา สมาธิ คือการฝึกจิตให้ได้พบกับความสุขขั้นสูงคือฌานสุขอันเป็นสันติภาพภายใน และสุดท้ายได้แก่ปัญญา คือการฝึกเจริญปัญญาเพื่อให้รู้และเข้าใจตามความเป็นจริงว่า ชีวิตมนุษย์เกี่ยวข้องสัมพันธ์กัน ดังนั้น จึงควรอยู่ร่วมกันด้วยเมตตาและความเอื้ออาทรต่อกันสาหรับกรณีศึกษาเรื่องการสร้างสันติภาพของพระเจ้าพรหมทัตและพระราชกุมารทีฆาวุนั้น พบว่า ต้นเหตุเรื่องนี้เกิดมาจากพระสงฆ์ชาวเมืองโกสัมพี วัดโฆษิตาราม อาศัยความประพฤติต่างกันในเรื่องพระวินัยทำให้เกิดความขัดแย้งลุกลามใหญ่โตจนถึงขั้นเกิดสังฆเภท พระพุทธเจ้าทรงปรารภเหตุดังกล่าว จึงทรงนำอดีตชาติเมื่อครั้งพระองค์เสวยพระชาติเป็นทีฆาวุกุมารมาทรงอธิบายขั้นตอนต่างๆ เริ่มด้วยปัญหาคือสงครามและจบลงด้วยสันติภาพ กระบวนการปรองดองเพื่อการสมานฉันท์ที่ทีฆาวุกุมารและพระเจ้าพรหมทัตได้นำมาใช้มีขั้นตอน ดังนี้ 1) การเอาชนะความโกรธด้วยการให้อภัย 2) การสำนึกผิดและขอขมาโทษพร้อมเยียวยาผู้ที่ตนเองประพฤติล่วงเกิน สุดท้าย ผู้เขียนได้นำผลการสังเคราะห์จากเรื่องนี้มาประยุกต์การสร้างรูปแบบสันติภาพอื่นๆ เพื่อความเหมาะสมในการสร้างสันติภาพให้เกิดขึ้นทั้งในระดับปัจเจกชนและส่วนรวมให้เหมาะสมแล้วแต่กรณี
This study presents an analysis of the plan of action for making peace found in the story of King Brahmadatta and Prince Dīghāvu as a Buddhist means for achieving peace and its implications for making peace in similar cases. Peace is an endeavour in which human beings, who possess intellect, employ reason to overcome conflicts among both individuals and states. The way to achieve peace that Buddhism gives to the world is a process called ‘the Threefold Training:’ training in higher morality, which consists in controlling one’s speech and action so as not to harm others
training in higher mentality, which consists in the mental-control practice leading to the high meditative state of equinaminity, in which one experiences all pervading inner peace
and training in higher wisdom, which consists in developing insight to comprehend the truth that all human beings are related to each other, and thus should live together with loving kindness and compassion. The findings of this study reveal that the case study of peace making between King Brahmadatta and Prince Dīghāvu originated because of a dispute arising from differences in conduct in the matter of discipline leading to schism in the order between two groups of monks at Wat Ghoshitaram in Kosambi. Addressing this situation, the Buddha proposed the story of his former life as Prince Dīghāvu as a case study to instruct those monks on a method of making peace starting with source of the problem, which was war, and ending in peace. The process King Brahmadatta and Prince Dīghāvu used in attaining peace had the following steps: 1. Overcoming anger with forgiveness. 2. Feeling guilty, apologizing, and healing the party who had done wrong to the other. Finally, the author of this study has conceptualized Buddhist peace making as a thought model in order that it may be applied to making peace among individuals and in society depending on the specific case.
This study presents an analysis of the plan of action for making peace found in the story of King Brahmadatta and Prince Dīghāvu as a Buddhist means for achieving peace and its implications for making peace in similar cases. Peace is an endeavour in which human beings, who possess intellect, employ reason to overcome conflicts among both individuals and states. The way to achieve peace that Buddhism gives to the world is a process called ‘the Threefold Training:’ training in higher morality, which consists in controlling one’s speech and action so as not to harm others
training in higher mentality, which consists in the mental-control practice leading to the high meditative state of equinaminity, in which one experiences all pervading inner peace
and training in higher wisdom, which consists in developing insight to comprehend the truth that all human beings are related to each other, and thus should live together with loving kindness and compassion. The findings of this study reveal that the case study of peace making between King Brahmadatta and Prince Dīghāvu originated because of a dispute arising from differences in conduct in the matter of discipline leading to schism in the order between two groups of monks at Wat Ghoshitaram in Kosambi. Addressing this situation, the Buddha proposed the story of his former life as Prince Dīghāvu as a case study to instruct those monks on a method of making peace starting with source of the problem, which was war, and ending in peace. The process King Brahmadatta and Prince Dīghāvu used in attaining peace had the following steps: 1. Overcoming anger with forgiveness. 2. Feeling guilty, apologizing, and healing the party who had done wrong to the other. Finally, the author of this study has conceptualized Buddhist peace making as a thought model in order that it may be applied to making peace among individuals and in society depending on the specific case.