Publication: ทุทรรศนนิยมใน “สูญสิ้นความเป็นคน” ของ ดาไซ โอซามุ ผ่านมุมมองของโชเปนฮาวเออร์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารเซนต์จอห์น มหาวิทยาลัยเซนต์จอห์น
Saint John's Journal Saint John's University
Saint John's Journal Saint John's University
Volume
24
Issue
35
Edition
Start Page
41
End Page
56
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ทุทรรศนนิยมใน “สูญสิ้นความเป็นคน” ของ ดาไซ โอซามุ ผ่านมุมมองของโชเปนฮาวเออร์
Alternative Title(s)
Pessimism in "No longer Human" by Dazai Osamu Through Schopenhauer's view
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทุทรรศนนิยมที่ปรากฏในงานวรรณกรรม “สูญสิ้นความเป็นคน” ของ ดาไซ โอซามุ ผ่านมุมมองทุทรรศนนิยมแบบโชเป็นฮาวเออร์ เพื่อให้ทราบถึงความเหมือนและ ความต่างในนิยามของความทุกข์ระหว่างทั้งสองฝ่าย โดยวิธีวิจัยเชิงเอกสารตั้งแต่งานวรรณกรรมต้นฉบับภาษาญี่ปุ่น ประกอบกับผลงานปรัชญาของโชเป็นฮาวเออร์และเอกสารอ้างอิงที่เกี่ยวข้อง แล้วจึงนํามาวิเคราะห์สังเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่า เมื่อมองผ่านมุมมองทุทรรศนนิยมแบบโชเป็นฮาวเออร์แล้ว มนุษย์ไม่สามารถ หนีพ้นจากความทุกข์ไปได้ เพราะความทุกข์คือหนึ่งในสารัตถะอันสําคัญที่สุดของการเป็นมนุษย์ การดํารง ชีวิตอยู่โดยปราศจากซึ่งความทุกข์นั้น ไม่ต่างอะไรจากการอยู่โดยไม่มีความเป็นมนุษย์เลยแม้แต่น้อย ความทุกข์มีคุณสมบัติสากลคือเป็นปรวิสัย (Objective) ไม่ขึ้นอยู่การรับรู้หรือการพิจารณาของผู้ใด ไม่ว่า ความทุกข์แบบใดก็เหมือนกันหมดทั้งสิ้น ไม่มีผู้ใดที่จะเป็นทุกข์ยิ่งกว่าผู้อื่นได้อย่างแท้จริง อย่างไรก็ดี โยโซมิได้มีมุมมองเช่นนั้น สําหรับเขาแล้ว การที่มีแต่ความทุกข์และไร้ซึ่งความสุขโดย สิ้นเชิงนั้น เท่ากับว่าคนผู้นั้น “สูญสิ้นความเป็นคน” และบุคคลตัวอย่างที่ว่าก็คือตัวเขาเอง ไม่มีความทุกข์ ของใครอื่นใดที่จะยิ่งใหญ่ไปกว่าของเขาอีกแล้ว ฉะนั้นมุมมองต่อความความทุกข์ของโยโซจึงมีลักษณะเป็น อัตวิสัย (Subjective) ทุทรรศนนิยมของเขาจึงเป็นมุมมองที่แคบเกินไป ทําให้เขาไม่สามารถเข้าใจความทุกข์ ได้อย่างแท้จริงและยังไม่สามารถรอดพ้นจากความทุกข์ได้ตามมุมมองแบบโชเป็นฮาวเออร์
This research article’s objective was to study Schopenhauer’s view of pessimism in Dazai Osamu’s “No Longer Human” and to indicate the similarities and differences in their definitions of suffering. The article was researched by qualitative method analysis and documentary research synthesis through the Japanese novel, the philosophical texts by Schopenhauer, and other related sources. The result of the research concluded that, from Schopenhauer’s point of view, humans cannot escape from suffering as it is one of the most important essences of being human. To live without suffering is not to be human at all. Suffering is a universal property that humans all share. Any kind of suffering is all the same. No one truly suffers more than another. However, Youzou did not share this point of view. To him, having only suffering devoid of happiness means that person is “No Longer Human.” One example was Youzou himself. The suffering of no other could be greater than his. Therefore, Youzou’s suffering is subjective. According to Schopenahuer’s definition, Youzou’s understanding of suffering is too narrow, hence his inability to truly understand and thus overcome suffering.
This research article’s objective was to study Schopenhauer’s view of pessimism in Dazai Osamu’s “No Longer Human” and to indicate the similarities and differences in their definitions of suffering. The article was researched by qualitative method analysis and documentary research synthesis through the Japanese novel, the philosophical texts by Schopenhauer, and other related sources. The result of the research concluded that, from Schopenhauer’s point of view, humans cannot escape from suffering as it is one of the most important essences of being human. To live without suffering is not to be human at all. Suffering is a universal property that humans all share. Any kind of suffering is all the same. No one truly suffers more than another. However, Youzou did not share this point of view. To him, having only suffering devoid of happiness means that person is “No Longer Human.” One example was Youzou himself. The suffering of no other could be greater than his. Therefore, Youzou’s suffering is subjective. According to Schopenahuer’s definition, Youzou’s understanding of suffering is too narrow, hence his inability to truly understand and thus overcome suffering.