Publication: การพัฒนาบทเรียนออนไลน์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบ เน้นภาระงานเพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาญี่ปุ่น สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร
The Journal of Institute of Trainer Monk Development
The Journal of Institute of Trainer Monk Development
Volume
5
Issue
3
Edition
Start Page
pp.127
End Page
136
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาบทเรียนออนไลน์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบ เน้นภาระงานเพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาญี่ปุ่น สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Alternative Title(s)
The Development Learning Package with Task Based Learning to Encourage Japanese Learning Achievement for Secondary 4
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาบทเรียนออนไลน์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงานให้มีประสิทธิภาพ เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาญี่ปุ่นก่อนและหลังเรียน และศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการใช้บทเรียนออนไลน์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มเป้าหมายในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนกาญจนานุเคราะห์ จำนวน 25 คน ใช้เวลาการจัดกิจกรรม จำนวน 18 ชั่วโมง ซึ่งได้ทำการทดสอบก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้จำนวน 2 ชั่วโมง โดยใช้เวลาสอบนอกเวลาเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้เน้นภาระงานเป็นฐาน จำนวน 7 แผน แบบทดสอบวัดความสามารถภาษาญี่ปุ่นขั้นพื้นฐาน จำนวน 30 ข้อ ค่าความยากง่าย 0.55 และค่าอำนาจจำแนก 0.56 แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการใช้บทเรียนออนไลน์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน มาตราส่วนประมาณค่า 3 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ข้อมูลหาประสิทธิภาพ E1/E2 มีค่าเท่ากับ 75/75 และการทดสอบแบบค่าที แบบ Dependent กำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05ผลการวิจัย พบว่า
1) บทเรียนออนไลน์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ประกอบด้วยบทเรียนออนไลน์ 7 บทเรียน และการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน ประกอบด้วย (1) ขั้นก่อนปฏิบัติภาระงาน (2) ขั้นตอนการฝึกทักษะ (3) ขั้นตอนปฏิบัติภาระงาน และ (4) ขั้นตอนการทำกิจกรรม มีประสิทธิภาพ เท่ากับ 75.28/75.73 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาญี่ปุ่น หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 3) ความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการใช้บทเรียนออนไลน์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบเน้นภาระงาน สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก
The purposes of this research were to develop learning package with task based learning to encourage Japanese learning achievement, to compare encourage Japanese learning achievement before and after treatment and to study secondary 4 students’ opinions for learning package with task based learning. The sample of this research consisted of 25 secondary 4 students studying at Kanchananukroh School. The duration of implementation covered 18 hours; taking pretest and posttest over class time for 2 hours. The tools of this research were 7 lesson plans using task based learning activity, the Japanese language proficiency test with 30 items, the difficulty at 0.55 and the discrimination at 0.56, the students’ opinion questionnaire for learning package with task based learning with 3 level rating scale. The data were analyzed by percentage, average, standard deviation, the efficiency index E1/E2 = 75/75 and dependent T-test with the level of statistical significance of the test at 0.05. The results of this research were as follow: 1. Learning package with task-based learning for secondary 4 including 7 learning packages and task-based learning including 1) Pre-task 2) Authentic practice 3) Task cycle 4) Introduce the pedagogical Task reached the efficiency index E1/E2 = 75.28/75.73 2. Japanese learning achievement posttest scores were higher than pretest scores significantly. 3. The opinions of secondary 4 students towards using Learning package with task-based learning were overall at the high level.
The purposes of this research were to develop learning package with task based learning to encourage Japanese learning achievement, to compare encourage Japanese learning achievement before and after treatment and to study secondary 4 students’ opinions for learning package with task based learning. The sample of this research consisted of 25 secondary 4 students studying at Kanchananukroh School. The duration of implementation covered 18 hours; taking pretest and posttest over class time for 2 hours. The tools of this research were 7 lesson plans using task based learning activity, the Japanese language proficiency test with 30 items, the difficulty at 0.55 and the discrimination at 0.56, the students’ opinion questionnaire for learning package with task based learning with 3 level rating scale. The data were analyzed by percentage, average, standard deviation, the efficiency index E1/E2 = 75/75 and dependent T-test with the level of statistical significance of the test at 0.05. The results of this research were as follow: 1. Learning package with task-based learning for secondary 4 including 7 learning packages and task-based learning including 1) Pre-task 2) Authentic practice 3) Task cycle 4) Introduce the pedagogical Task reached the efficiency index E1/E2 = 75.28/75.73 2. Japanese learning achievement posttest scores were higher than pretest scores significantly. 3. The opinions of secondary 4 students towards using Learning package with task-based learning were overall at the high level.