Publication: การออกแบบตัวละครในภาพยนตร์ เรื่อง 15 ค่ำ เดือน 11 ภายใต้แนวคิดนพลักษณ์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2730-2016 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา
Academic Journal of Humanities and Social Sciences Burapha University
Academic Journal of Humanities and Social Sciences Burapha University
Volume
29
Issue
3
Edition
Start Page
27
End Page
53
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การออกแบบตัวละครในภาพยนตร์ เรื่อง 15 ค่ำ เดือน 11 ภายใต้แนวคิดนพลักษณ์
Alternative Title(s)
The Design of Characters in the Mekhong Full Moon Party Movie Based on the Enneagram Concept
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วัตถุประสงค์ของการวิจัยครั้งนี้เพื่อวิเคราะห์การออกแบบตัวละครหลักในภาพยนตร์ไทยเรื่อง 15 ค่ำ เดือน 11 ด้วยแนวคิดนพลักษณ์ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยวิเคราะห์เนื้อหาตัวละครหลักจากภาพยนตร์ดังกล่าว จำนวน 12 คน ผ่านการตีความบุคลิกภาพ บทสนทนา และการแสดงออกของตัวละครจากการชมภาพยนตร์ด้วยตนเองของนักวิจัย การวิเคราะห์เอกสารที่เกี่ยวข้องกับภาพยนตร์และบทวิจารณ์ และการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้เขียนบทและผู้กำกับภาพยนตร์ ผลการวิจัยพบว่า การออกแบบตัวละครในภาพยนตร์ดังกล่าวสอดคล้องกับกรอบแนวคิดนพลักษณ์ ตัวละครที่มีลักษณ์คงเดิม มีจำนวน 7 คน ตัวละครที่มีการเปลี่ยนแปลงลักษณ์ตามสถานการณ์มีจำนวน 5 คน ซึ่งการเปลี่ยนแปลงดังกล่าวเป็นไปตามธรรมชาติของนพลักษณ์ ดังนั้น การนำแนวคิดนพลักษณ์นั้นสามารถนำมาประยุกต์ใช้ในการออกแบบตัวละครในภาพยนตร์นั้นเพื่อเป็นการพัฒนางานภาพยนตร์ให้มีคุณภาพเพิ่มขึ้น
The objective of this research is to analyze the design of the main characters in the film Mekhong Full Moon Party based on the Enneagram concept. This qualitative research involves an analysis of the twelve main characters by interpreting their personalities, conversations, and actions. The data were drawn from the author’s responses to the film, film-related documents and reviews, as well as in-depth interviews with the screenwriter and film director. The results showed that the design of characters in Mekhong Full Moon Party is congruent with the Enneagram theory. Seven characters have permanent personality types, while five others change their personality types over different situations. Such changes reflect the nature of Enneagram of Personality. Therefore, the adoption of the Ennegram concept in designing characters can help improve the quality of filmmaking.
The objective of this research is to analyze the design of the main characters in the film Mekhong Full Moon Party based on the Enneagram concept. This qualitative research involves an analysis of the twelve main characters by interpreting their personalities, conversations, and actions. The data were drawn from the author’s responses to the film, film-related documents and reviews, as well as in-depth interviews with the screenwriter and film director. The results showed that the design of characters in Mekhong Full Moon Party is congruent with the Enneagram theory. Seven characters have permanent personality types, while five others change their personality types over different situations. Such changes reflect the nature of Enneagram of Personality. Therefore, the adoption of the Ennegram concept in designing characters can help improve the quality of filmmaking.