Publication: สภาวะมนุษย์ในปรัชญากฤษณมูรติ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สภาวะมนุษย์ในปรัชญากฤษณมูรติ
Alternative Title(s)
Human condition in krishnamurti ’s philosophy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคิดสภาวะมนุษย์ในปรัชญาอินเดียและแนวคิด สภาวะมนุษย์ในปรัชญากฤษณมูรติโดยรวบรวมข้อมูลจากหนังสือ เอกสาร วีดิทัศน์และงานวิจัย ที่เกี่ยวขอ้งแล้วน ามาวิเคราะห์และน าเสนอในเชิงพรรณาผลการวจิยัพบวา่ สภาวะมนุษย์ใน ปรัชญาอินเดียท้งัอาสติกะและนาสติกะ สามารถแบ่งออกเป็นท้งัดา้นร่างกายและจิตใจซ่ึงเป็นปัจจยั ที่สัมพนัธ์กนั ปรัชญาอินเดีย มีจุดประสงค์หลักในชีวิตคือการกลับไปรวมกนักบัความเป็นจริง ข้นั สูงสุด โดยอาศยัแนวทางการใชช้ีวติอยา่ งถูกตอ้งชอบธรรม ส่วนสภาวะมนุษย์ในปรัชญา กฤษณมูรติน้นั สามารถมองได้หลายมิติ กล่าวคือ มนุษย์มีความกลัว ความอยาก ความทะเยอทะยาน ความริษยา ความอ้างว้างเดียวดาย การหลบหนี ความเคยชิน ความสับสน ความตายการตื่นรู้ ความเป็ นจริง ความรัก เสรีภาพ รวมเป็ นความทุกข์ที่มีความขดัแยง้กนัอยู่นบั ต้งัแต่เกิดจนตาย ชีวิตของมนุษย์เราเป็ นเพียงภาพสะท้อนของสภาวะภายในตนเองแต่อยา่ งไรก็ตาม มนุษยส์ ามารถ เข้าถึงอิสรภาพได้โดยอาศัยภาวะจิตที่มีการตื่นรู้เพื่อเกิดสมาธิและมีปัญญา ประการส าคัญ กฤษณะมูรติไม่ตอ้งการใหผู้คน ้ ยึดติดในแนวคิดของเขา เพราะเขาเชื่อวา่ มนุษยแ์ ต่ละคน สามารถเป็ นครูและศิษย์ของตนเองได้ มนุษย์ควรแสวงหาและสืบสวนสิ่งต่าง ๆ อยา่ งที่มนั เป็น โดยปราศจากการตัดสิน ถูกผิด ดีชวั่ มนุษย์จึงสามารถเรียนรู้ได้จากอดีต ใช้หลักส าคัญคือ การสังเกตวิเคราะห์เพื่อตรวจสอบตนเองตลอดเวลา การค้นหาเข้าไปข้างในและในที่สุด ก็จะสามารถปลดปล่อยตนเองใหเ้ป็นอิสระจากสภาวะต่าง ๆ ได
The purposes of this research were to study the concept of human condition in Indian philosophy and to analyze the concept of human condition in Krishnamurti’sphilosophy. The data such asbooks, writings, video and the related research works will be studied, analyzed and synthesized systematically and finally will be presented in a descriptive manner. The research findings were as follows: Human condition in Indian philosophy both the Astika and Nastika can be analysed as both body and mind which are interrelated factors. Indian philosophy has same purpose of human life is to unite with the ultimate reality by living life righteously according to prescribed. Human beings are capable of cognition and experience. On the other hand, human condition in the philosophy of Krishnamurati can be viewed in many dimensions, that is, all human beings have fear, desire, ambition, envy, loneliness, escape, habit, confusion, death, awareness, truth, love, freedom and suffering confliction from the moment they are born until death. Our lives are merely a reflection of our inner condition. However, human beings have capacity to attain freedom through self-awarenessfor concentration and intelligence. Krishnamuratidoes not want people to blindly accept his ideas as he beleives that each one of us can be hisor her own teacher or disciple. Man should investigate and see the things as they are without judgment, distinguishing them as right or wrong, good or bad. Human beings can always learn from their past by lookinginwardsself observation, analysis and to verify for ourselves all the time and finally will get the real freedom from various conditions.
The purposes of this research were to study the concept of human condition in Indian philosophy and to analyze the concept of human condition in Krishnamurti’sphilosophy. The data such asbooks, writings, video and the related research works will be studied, analyzed and synthesized systematically and finally will be presented in a descriptive manner. The research findings were as follows: Human condition in Indian philosophy both the Astika and Nastika can be analysed as both body and mind which are interrelated factors. Indian philosophy has same purpose of human life is to unite with the ultimate reality by living life righteously according to prescribed. Human beings are capable of cognition and experience. On the other hand, human condition in the philosophy of Krishnamurati can be viewed in many dimensions, that is, all human beings have fear, desire, ambition, envy, loneliness, escape, habit, confusion, death, awareness, truth, love, freedom and suffering confliction from the moment they are born until death. Our lives are merely a reflection of our inner condition. However, human beings have capacity to attain freedom through self-awarenessfor concentration and intelligence. Krishnamuratidoes not want people to blindly accept his ideas as he beleives that each one of us can be hisor her own teacher or disciple. Man should investigate and see the things as they are without judgment, distinguishing them as right or wrong, good or bad. Human beings can always learn from their past by lookinginwardsself observation, analysis and to verify for ourselves all the time and finally will get the real freedom from various conditions.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยบูรพา