Publication: วิเคราะห์ความเป็นจริงของสรรพสิ่งตามกฎไตรลักษณ์ในพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิเคราะห์ความเป็นจริงของสรรพสิ่งตามกฎไตรลักษณ์ในพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
Analysis of Reality of Things According to the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์เรื่อง “วิเคราะห์ความเป็นจริงของสรรพสิ่งตามกฎไตรลักษณ์ในพุทธปรัชญาเถรวาท” มีวัตถุประสงค์ดังนี้ คือ 1) เพื่อศึกษาแนวคิดและทฤษฎีเกี่ยวกับความเป็นจริงของสรรพสิ่ง 2) เพื่อศึกษากฎไตรลักษณ์ในพุทธปรัชญาเถรวาท 3) เพื่อวิเคราะห์ความเป็นจริงของสรรพสิ่งตามกฎไตรลักษณ์ในพุทธปรัชญาเถรวาท จากการศึกษาพบว่าแนวคิดและทฤษฎีเกี่ยวกับความเป็นจริงของสรรพสิ่งมีทั้งแนวคิดทางปรัชญาตะวันออกและตะวันตก สิ่งที่เป็นจริง คือสิ่งที่มีอยู่จริง สิ่งที่เป็นอยู่จริง ซึ่งอาจรู้ได้หรือไม่อาจรู้ได้ทางประสาทสัมผัส บางอย่างอยู่นอกประสาทสัมผัสความเป็นจริงตามทัศนะของปรัชญาตะวันออก ความเป็นจริงหมายถึงความรู้อันประเสริฐคือความรู้ที่ทำให้หลุดพ้นจากโลกียะความเป็นจริงตามทัศนะของปรัชญาตะวันตก สามารถศึกษาได้จากกลุ่มปรัชญา จิตนิยมสสารนิยมทวินิยมกฎไตรลักษณ์ในพุทธปรัชญาเถรวาท คือลักษณะที่สามัญทั่วไป 3 ประการสังขารทั้งปวง ไม่เที่ยง สังขารทั้งปวง เป็นทุกข์ ธรรมทั้งปวง เป็นอนัตตา วิเคราะห์ได้ว่าความเป็นจริงของสรรพสิ่งตามกฎไตรลักษณ์ในพุทธปรัชญาเถรวาท คือไตรลักษณ์ เป็นสภาพที่เป็นปกติวิสัยหรือเป็นไปตามธรรมชาติ หรืออาจเรียกว่าเป็นทฤษฎีแห่งความเหมาะเหมือน เพราะทุกสิ่งบนโลกจะอยู่ในกฎหรือภาวะเช่นนี้เหมือนกันทั้งหมด ไตรลักษณ์จึงเป็นหลักสัจธรรมทางพระพุทธศาสนาที่มุ่งสอนให้เข้าใจชีวิตที่เป็นไปตามธรรมดาตามความเป็นจริง ทำให้ตระหนักรู้ และเกิดความเข้าใจว่าชีวิตเป็นอย่างไร เกิดความรู้เท่าทัน และรับรู้ต่อทุกอาการของการปฏิบัติตน
The objectives of the thesis entitled “Analysis of Reality of Things according to the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy” are as follows: 1) to study concepts and theories of reality of things, 2) to study the teaching of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy, and 3) to analyze the reality of things according to the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy. The results of the study were found that the concepts and theories of reality of things can be found in both western and eastern philosophies. The reality is the thing really exists. The existing things may be known or unknown by sensory. Some things may exist beyond the sensory. According to the eastern philosophy, reality is the ultimate or excellent wisdom that can liberate from the worldly state. In western philosophy, the reality can be studied from schools of Idealism, Materialism and Dualism. The teaching of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy is the common characteristics of compound things. They are impermanent, suffering and non-self. It can be said that the law of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy is the ordinary or natural law of things. In the other word, it can be said that this is the theory of sameness because every conditioned thing in the world is fallen in this law. The teaching of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy is focused on the realization of the truth of life. When understood the true side of life, one can treat and react to what has happened to life knowingly.
The objectives of the thesis entitled “Analysis of Reality of Things according to the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy” are as follows: 1) to study concepts and theories of reality of things, 2) to study the teaching of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy, and 3) to analyze the reality of things according to the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy. The results of the study were found that the concepts and theories of reality of things can be found in both western and eastern philosophies. The reality is the thing really exists. The existing things may be known or unknown by sensory. Some things may exist beyond the sensory. According to the eastern philosophy, reality is the ultimate or excellent wisdom that can liberate from the worldly state. In western philosophy, the reality can be studied from schools of Idealism, Materialism and Dualism. The teaching of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy is the common characteristics of compound things. They are impermanent, suffering and non-self. It can be said that the law of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy is the ordinary or natural law of things. In the other word, it can be said that this is the theory of sameness because every conditioned thing in the world is fallen in this law. The teaching of the Three Common Characteristics in Theravada Buddhist Philosophy is focused on the realization of the truth of life. When understood the true side of life, one can treat and react to what has happened to life knowingly.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย