Publication: การศึกษาและออกแบบกระบวนการละครสร้างสรรค์เพื่อใช้ในการสื่อสารกับนักเรียนออทิสติค: กรณีศึกษาที่สถาบันการศึกษาพิเศษ มรภ.สงขลา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
Accession Number
edsbas.CCFB81A2
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปาริชาต
Parichart Journal
Parichart Journal
Volume
31
Issue
3
Edition
Start Page
51
End Page
59
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาและออกแบบกระบวนการละครสร้างสรรค์เพื่อใช้ในการสื่อสารกับนักเรียนออทิสติค: กรณีศึกษาที่สถาบันการศึกษาพิเศษ มรภ.สงขลา
Alternative Title(s)
The Study and Creation of Creative Drama Process to communicate with Autistic Students at the Institute for Special Education Songkhla Rajabhat University
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและออกแบบกระบวนการละครสร้างสรรค์สาหรับเด็กออทิสติก กรณีศึกษานักเรียนในสถาบันการศึกษาพิเศษ มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา โดยนากระบวนการที่ผู้วิจัยออกแบบมาดาเนินกิจกรรมกับนักเรียนออทิสติกจานวน 3 คน เพื่อพัฒนาด้านอารมณ์ พฤติกรรมและส่งเสริมทักษะการใช้ชีวิตประจาวันร่วมกับผู้อื่นขั้นตอนการดาเนินงานคือทาความคุ้นเคยกับเด็ก กิจกรรมหลักคือเรียนรู้จากเพลง “คนพิเศษ” โดยให้นักเรียนเลียนแบบท่าทางประกอบเพลงและทาตามโจทย์จากผู้วิจัย จนกระทั่งเป็นผู้ชมละครหุ่นเงาเรื่อง “หม้อดินใบร้าว” กระบวนการทั้งหมดเพื่อสื่อสารกับนักเรียนออทิสติกให้เล็งเห็นคุณค่าในตนเองจากความสามารถของตน ที่สามารถช่วยเหลือผู้อื่นได้ตามเนื้อเพลง เช่น การลุกขึ้นไปเปิด-ปิด ไฟ การช่วยเก็บของ เป็นต้น โดยผู้วิจัยได้ประเมินจากการสัมภาษณ์เพื่อวัดผลความเปลี่ยนแปลงในการเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนออทิสติก จากการสัมภาษณ์ครูชานาญการพิเศษ ครูพี่เลี้ยงและผู้ปกครองของนักเรียนในสถาบันการศึกษาพิเศษ 2 ครั้ง คือการสัมภาษณ์ก่อนดาเนินกิจกรรมเพื่อทราบถึงปัญหา จานวน6 ท่าน และสัมภาษณ์หลังดาเนินกิจกรรมเพื่อนามาประเมินผล จานวน 4 ท่าน ผลการประเมินทาให้ผู้วิจัยเห็นว่ากระบวนการละครสร้างสรรค์สามารถทาให้นักเรียนออทิสติกเล็งเห็นคุณค่าของตนเองที่มีต่อสังคมมากขึ้น เนื่องจากมีพัฒนาการด้านอารมณ์และพฤติกรรมที่ดีขึ้น ส่งผลให้นักเรียนออทิสติกสามารถช่วยเหลือตนเองและผู้อื่นจากความสามารถของตนได้
The aim of this research was to study and create a Process of Creative Drama for autistic childrenat the Institute for Special Education, at Songkhla Rajabhat University. The process involved 1) workingwith three autistic children 2) to understand and develop their emotions and behavior and thus 3) toencourage the development of happy life skills with the other people. The Process of Creative Dramafocused on making the autistic children familiar with the main activity, which was to learn the desiredbehavior, from the song “Children with Special Need” by emulating the posture of the researcher.Autistic children were the audience in the shadow puppet play called “The Broken Clay Pot.” Thepurpose of the play was to get the audience to recognize their value, and their ability to help the otherssuch as helping friends to turn on/off the light, or clean up and similar acts. The researcher gainedinsights on effectiveness by interviewing specialist teachers, teachers and parents of autistic childrentwice. The first interview was conducted with six individuals before the Creative Drama Process. The second interview was conducted with four individuals after the Creative Drama Process. The assessmentshowed that the Process of Creative Drama could make autistic children recognize their value in helpingothers. It is believed this was achieved because the children improved their problems of emotional andbehavioral conduct, resulting in their ability to help others with their limited capabilities
The aim of this research was to study and create a Process of Creative Drama for autistic childrenat the Institute for Special Education, at Songkhla Rajabhat University. The process involved 1) workingwith three autistic children 2) to understand and develop their emotions and behavior and thus 3) toencourage the development of happy life skills with the other people. The Process of Creative Dramafocused on making the autistic children familiar with the main activity, which was to learn the desiredbehavior, from the song “Children with Special Need” by emulating the posture of the researcher.Autistic children were the audience in the shadow puppet play called “The Broken Clay Pot.” Thepurpose of the play was to get the audience to recognize their value, and their ability to help the otherssuch as helping friends to turn on/off the light, or clean up and similar acts. The researcher gainedinsights on effectiveness by interviewing specialist teachers, teachers and parents of autistic childrentwice. The first interview was conducted with six individuals before the Creative Drama Process. The second interview was conducted with four individuals after the Creative Drama Process. The assessmentshowed that the Process of Creative Drama could make autistic children recognize their value in helpingothers. It is believed this was achieved because the children improved their problems of emotional andbehavioral conduct, resulting in their ability to help others with their limited capabilities