ปรัชญา : Philosophy
Permanent URI for this community
บทความวิจัย วิทยานิพนธ์สาขาวิชาปรัชญาในหลักสูตรที่สังกัดสถาบันอุดมศึกษาในประเทศไทย และงานวิจัยสาขาปรัชญาที่ได้รับทุนสนับสนุนจาก วช. หรือ สกสว.
Browse
Browsing ปรัชญา : Philosophy by browse.metadata.researchtheme2 "ปรัชญาจิต"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- PublicationQuantum consciousness and free will: against ungrounded mental causationPornthep Chawla (2021)Quantum theories of mind claim that mentalistic phenomena can be explained in terms of the entities and facts posited by quantum physics. Such theories have profound philosophical implications, according to some of their defenders, for our understanding of the mind and for the topic of free will. It has been familiar since the work of Benjamin Libet that conscious intent seems to come too late to be relevant for explaining our behavior since it appears to occur after the brain has already performed the necessary actions that bring about the outcome in question before we consciously decide that outcome. Stuart Hameroff – appealing to his quantum theory of mind – claims that quantum processes in the brain involve backward-time referral account for real-time conscious causal agency, which he refers to as ‘conscious free will’.By appealing to backward-time referral, Hameroff seeks to restore consciousness's role intuitively in explaining our behavior and decisions.The researcher will argue that Hameroff’s theory is committed to fundamental mental causation and that this commitment is not compatible with a general physicalist program. The argument relies on a thesis that has been proposed by Kroedel and Schulz (2016), which implies that instances of physical causation always ground instances of mental causation and thus that mental causation is never a fundamental phenomenon. The researcher will argue that physicalists should accept this thesis on general methodological grounds as the default view.
- PublicationThe Key to Cease Away Illusory ExistencesChaichan Srihanu (2017)This article focuses on the presumption that 1) Vipassana or insight is the best method of overcoming perceptual existences, 2) Neurotic study proves that everything was objectively electric impulse in human brain which is consistent with insight method showing that reality entirely is inside not outside as common people thought, 3) solution of insight concerns subjective realization of rise and fall of momentary appearance of all existences.
- Publicationการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภวังคจิตกับวิญญาณ 6พระลือนาม ชุตินฺธโร (การะเกศ); Phra Luenam Jutindharo (Karaket) (2013)การศึกษาเรื่อง "การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภวังคจิตกับวิญญาณ ๖" มีวัตถุประสงค์ในการศึกษา ๓ ประการ เพื่อการศึกษาความหมายของภวังคจิต เพื่อการศึกษาความหมายของวิญญาณ ๖ และเพื่อการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภวังคจิตกับวิญญาณ ๖ เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพด้วยการศึกษาค้นคว้าเอกสารจากพระไตรปิฎก คัมภีร์ทางพระพุทธศาสนา เอกสารด้านวิชาการทางพระพุทธศาสนา และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ด้วยวิธีการวิเคราะห์เชิงพรรณา ผลการศึกษาพบว่า ภวังคจิต เป็นจิตพื้นฐานที่อยู่ในภาวะธรรมชาติล้วนๆ ยังไม่แปดเปื้อนด้วยกิเลส ภวัคจิต ตามหลักพระอภิธรรมในพุทธศาสนา หมายถึง ดวงจิตที่ได้รับหรือเกิดจากดวงจิต บิดามารดา เริ่มตั้งแต่ปฏิสนธิและเจริญเติบโตจนคลอดและเจริญวัยไปจนถึงดับคือตาย เป็นจิตที่สถิตอยู่หรือทำงานอยู่ในสรีระร่างกายของบุคคล สงบอยู่ในขณะที่ยังมิได้สัมผัสทางอายตนะทั้งภายในและภายนอกต่อเมื่อ ได้รับการสัมผัสก็จะเกิดวิถีจิต คือความเป็นไปตามจิตหรือเป็นไปตามระบบการทำงานของร่างกาย จากที่ได้รับการสัมผัสนั้นๆ เช่น ดีใจ เสียใจ ตกใจ คิด ระลึกได้เป็นต้น ต่อเมื่อวิถีจิตดับหมดไปหรือร่างกายได้ทำงานตามระบบแห่งการได้สัมผัสนั้นๆจนถึงที่สุดหรือสิ้นสุดภวังคจิตก็จะกลับไปอยู่ในสภาพตามเดิมหมุนวนอยู่อย่างนั้นเป็นธรรมดา ส่วนความหมายธรรมชาติของวิญญาณ ๖ หมายถึง การรับรู้ทางสื่อหรือทางอายตนะสัมผัส คือ ๑. จักขุวิญญาณ ความรู้อารมณ์ทางตารู้รูปด้วยตา ๒. โสตวิญญาณ ความรู้อารมณ์ทางหู ๓. ฆานวิญญาณ ความรู้อารมณ์ทางจมูก ๔. ชิวหาวิญญาณ ความรู้อารมณ์ทางลิ้น ๕. กายวิญญาณความรู้อารมณ์ทางกาย ๖. มโนวิญญาณ ความรู้อารมณ์ทางใจ จากการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภวังคจิตกับวิญญาณ ๖ ชี้ให้เห็นว่าภวังคจิต มีหน้าที่เช่นเดียวกับจิตที่ทำหน้าที่รักษาภพของบุคคลให้เป็นไปไม่ให้เป็นอย่างอื่น คือ การเกิดปฏิสนธิจิตมาด้วยจิตใดก็ให้จิตนั้นเป็นไปตลอดชีวิตในภพหนึ่ง โดยการทำหน้าที่ควบคุมระบบประสาททุกส่วนทั้งหมดโดยที่เราไม่รู้สึกตัว ภวังคจิตเป็นจิตที่สืบเนื่องมาจากปฏิสนธิจิต เมื่อปฏิสนธิจิตที่เกิดขึ้นเพียงชั่วขณะจิตเดียวต่อจากนั้นก็เป็นภวังคจิตเรื่อยไปจนกว่าจะมีวิญญาณ ๖ ซึ่งเป็นอายตนะภายนอก คือ ตา หู จมูก ลิ้นรับรส กายสัมผัสและรับรู้อารมณ์ทางใจ จึงเกิดวิถีจิตขึ้นมาและเป็นส่วนหนึ่งของภวังคจิตที่ติดต่อกับโลกภายนอกคือวญญาณ ๖ นั้นเอง
- Publicationแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบถึงรากถึงโคนกับปัญหาช่องว่างทางการอธิบายพงศ์ศิริ ศรีวรรธนะ; Pongsiri Sriwantana (2022)บทความนี้มุ่งวิจารณ์แนวการอ้างเหตุผลหนึ่งซึ่งถูกเสนอขึ้นโดยแนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบถึงรากถึงโคนเพื่อแก้ปัญหาเรื่อง ‘ช่องว่างทางการอธิบาย’ ที่ปรากฏอยู่ในข้อถกเถียงเกี่ยวกับแนวคิดกายภาพนิยมในจิตปรัชญา ทั้งนี้ ‘ช่องว่าง’ ที่ถือเป็นปัญหาดังกล่าวคือช่องว่างระหว่างความรู้เกี่ยวกับข้อเท็จจริงทางกายภาพกับความรู้เกี่ยวกับข้อเท็จจริงทางปรากฏการณ์ แนวคิดปฏิสังสรรค์กระทำการแบบถึงรากถึงโคนพยายามแก้ปัญหาดังกล่าวโดยอ้างเหตุผลว่า แท้จริงแล้ว ข้อเท็จจริงทางกายภาพเรื่องรูปแบบการมีปฏิสัมพันธ์ระหว่างระบบการรู้คิดกับสิ่งแวดล้อมมีเอกลักษณ์เดียวกันกับข้อเท็จจริงทางปราฏการณ์ ผู้เขียนวิจารณ์ว่าการอ้างเหตุผลที่ถูกเสนอขึ้นดังกล่าวนั้นบกพร่อง เพราะการอ้างเหตุผลดังกล่าวเพียงแก้ปัญหาช่องว่างทางการอธิบายในแง่ของการอธิบายลักษณะทางคุณภาพของประสบการณ์ความรู้สึก แต่ยังไม่แก้ปัญหาช่องว่างทางการอธิบายในแง่ของการอธิบายถึงการเกิดขึ้นแห่งการมีประสบการณ์ความรู้สึกของผู้กระทำการ
- Publicationแนวทางการกำจัดลักษณะทางการตระหนักรู้ของสภาวะจิตในทัศนะของแดเนียล เด็นเน็ตต์ปฏิเสธสิ่งที่จำเป็นต้องถูกอธิบายหรือไม่?จิตรทิวัส นรากรไพจิตร์; Jittiwat Narakornpaichi (2019)บทความนี้มีจุดประสงค์เพื่อปกป้องแนวทางการก าจัดลักษณะทางการตระหนักรู้ของสภาวะจิตในทัศนะของแดเนียล เด็นเน็ตต์จากข้อแย้งเรื่องข้อมูลจ าเป็นที่ทฤษฎีจิตต้องอธิบายข้อแย้งดังกล่าวเสนอโดยนักปรัชญาร่วมสมัย เช่น เดวิด ชาล์มเมอร์ และจอห์น เซิร์ล กล่าวว่า การที่เด็นเน็ตต์ปฏิเสธการมีอยู่ทางภววิทยาของ 'ควอเลีย' ที่เป็นคุณสมบัติเชิงปรากฏการณ์ทางอัตวิสัยนั้น ส่งผลให้ทัศนะของเขาปฏิเสธข้อมูลส าคัญที่ทฤษฎีในปรัชญาจิตจ าเป็นต้องอธิบายไปด้วยอย่างไรก็ตามจากการศึกษาพบว่า แนวคิดของเด็นเน็ตต์ที่เรียกว่า 'อิลูชันนิส' นั้น ยังคงให้ความส าคัญกับปรากฏการณ์ของประสบการณ์ทางการตระหนักรู้ และอธิบาย'ควอเลีย' ในฐานะวัตถุทางเจตภาวะของความเชื่อที่เกิดจากการสังเกตประสบการณ์ทางอัตวิสัยว่าเป็นเพียงภาพลวงตาบทความนี้จึงสรุปว่า เด็นเน็ตต์ไม่ได้ปฏิเสธข้อมูลส าคัญตามที่ถูกแย้ง นอกจากนี้การที่เขาปฏิเสธการมีอยู่ทางภววิทยาของข้อมูลจ าเป็นที่ต้องถูกอธิบายยังเป็นการเปิดมุมมองใหม่ต่อปัญหาเกี่ยวกับลักษณะทางการตระหนักรู้ ซึ่งส่งผลให้เด็นเน็ตต์สามารถอธิบาย'ควอเลีย' ในเชิงวิทยาศาสตร์ได้ว่ามันเป็นเพียงภาพลวงตา
- Publicationศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องวิญญาณในทัศนะของพุทธทาส กับ พร รัตนสุวรรณพระสิทธิชัย ปัณณวัตน์; Phra Sittichai Pannawat (2013)The thesis aimed to study the concept of vinnana in Buddhadasa Bhikkhu’s and Phorn Rattanasuwan’s Perspectives. The result revealed that the word ‘soul’ or vinnana for Buddhadasa Bhikkhu’s concept was referred to enlightenment, or thing that one should be known (Nibbana) or the thing that one should develop to the ultimate end or freedom that consisted of three characteristics viz. rising, remaining and decaying. According to Buddhadasa Bhikkhu’s concept of vinnana, there are three kinds of vinnana as: 1) Vinnana as the nature, 2) Vinnana as it was formed by the condittioned things or Sankhara and 3) Vinnana as named by Ayatana or sense – fields. The significations of Vinnana are faculties or Indriay that can conscious of all sense spheres. And it is known as the foundational knowledge and its path of aggregates. Regarding to Vinnana in Phorn Rattanasuwan’s perspectives, it is referred to the power of mentality or as the general power. Especially. it can be found in living beings viz. plants, animals and human. They are considered to be the things that vinnana is existed. Vinnana is the most significant of producing brain and all physical organs. After life is passed Vinnana still exist, if the defilements still remain in Vinnana. Vinnana will raise the endlessness of life cycle as long as the existing of defilement. Vinnana has the close relationship to brain and never system than the plants and soil and Vinnana can separate itself from brain and nerves system When both concepts are compared, the result revealed that it has similarity and differences as: Vinnana for Buddhadasa Bhikkhu’s concept referred to the consciousness of all faclties’ viz. eye, ears and so no and the explanation of the Dependent Origination in human language. Regarding to Phorn Rattanasuwan’s explanation of the Dependent Origination, he mentioned that it was the life process from birth to death. Buddhadasa Bhikkhu has explained the Dependent Origination as the emptiness of self. Thus the cause of suffering in ever step of Dependent Origination has the similarity as the ‘emptiness’ and it is being as the delusion of each until the Cessation of Suffering. There is nothing to be called as self beyond the function of Dependent Origination. However, the both concepts of Vinnana can be underlined as the great idea that shown the difference from the traditional sense without the distortion of the traditional Buddhist concept. That is to say, they have defined the condept of vinnana to the new process in order to create a new explanation and understanding to society. We can understand the configuration of Vinnana with the different perspective from the early traditional concept that clings to etymology. Thus Vinnana was made a new interpretation with scientific perspectives by both of them.