Publication: ญาณวิทยาต้านอาณานิคม และทฤษฎีความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ ของไทยในอนาคต
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์
Journal of Social Sciences
Journal of Social Sciences
Volume
47
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
31
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ญาณวิทยาต้านอาณานิคม และทฤษฎีความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ ของไทยในอนาคต
Alternative Title(s)
Decolonial Epistemology and the Future of Thai IR Theory
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนำเสนอญาณวิทยาต้านอาณานิคมที่ได้รับพัฒนาการทางความคิดมาจากกลุ่มนักคิดลาตินอเมริกันเพื่อเป็นบทเรียนให้กับการพัฒนาทฤษฎีความสัมพันธ์ระหว่างประเทศของไทยในอนาคต โดยเริ่มต้นจากการแสดงให้เห็นถึงข้อจำกัดของทฤษฎีหลังอาณานิคม และโต้แย้งว่าทฤษฎีหลังอาณานิคมไม่สามารถเชื่อมโยงนัยยะทางความคิดเข้ากับสรรพสิ่งต่างๆ ที่เผชิญกับความทรมาน ทั้งที่เป็นมนุษย์และไม่ใช่มนุษย์ ทฤษฎีหลังอาณานิคมไม่อาจเป็นเครื่องมือที่ก่อให้เกิดการสร้างทฤษฎีความสัมพันธ์ระหว่างประเทศของประเทศที่ไม่ใช่ตะวันตกรวมถึงของไทย บทความจึงหันเหไปสู่ญาณวิทยาแบบโลก‘พหุภพ’ ตามที่รามอน โกรสโฟเกล เรียกว่าเป็น ‘การหันเหสู่การต้านอาณานิคม’ นอกจากนี้ วอลเตอร์ มิกโนโลนักคิดผู้วิจารณ์ปรัชญาตะวันตก ได้สร้างคำเฉพาะหรือมโนทัศน์ของตนเองเพื่อเป็นการต่อต้านญาณวิทยาแบบตะวันตก นักคิดกลุ่มลาตินอเมริกันกลุ่มนี้มอบบทเรียนสำคัญแก่นักวิชาการความสัมพันธ์ระหว่างประเทศของไทย ผู้ปรารถนาได้รับการตระหนักในเชิงทฤษฎีและญาณวิทยาภายในสาขาวิชาความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ
This article aims to propose decolonial epistemology derived from an intellectual development of critical Latin American thinkers by suggesting it as a crucial lesson for the future development of Thai International Relations (IR) theory. It begins by addressing the limitations of postcolonial theory, and arguing that postcolonial theory does not connect its intellectual implications to the traumatised beings, either human beings or non-human beings, globally. Arguably, postcolonial theory is not instrumental for the construction of non-Western IR theories, including Thai IR theory. Therefore, the article deviates from postcolonial theory to highlight what Ramón Grosfoguel calls ‘decolonial turn’, a decolonisation from Western epistemology to advocate the world of ‘the pluriverse’. This pluriversal world is emphasised as one of the core aspects for the future of Thai IR theory. In addition, another key figure of decolonial thinker, Walter Mignolo, also emerges as a critic of Western philosophy and the prominent thinker who can create his own terminology or concept in opposition to some Western thinkers. This article acknowledges these Latin American thinkers to submit as a crucial lesson to Thai IR scholars, in our desire to acquire a theoretical and epistemological recognition within the discipline of IR.
This article aims to propose decolonial epistemology derived from an intellectual development of critical Latin American thinkers by suggesting it as a crucial lesson for the future development of Thai International Relations (IR) theory. It begins by addressing the limitations of postcolonial theory, and arguing that postcolonial theory does not connect its intellectual implications to the traumatised beings, either human beings or non-human beings, globally. Arguably, postcolonial theory is not instrumental for the construction of non-Western IR theories, including Thai IR theory. Therefore, the article deviates from postcolonial theory to highlight what Ramón Grosfoguel calls ‘decolonial turn’, a decolonisation from Western epistemology to advocate the world of ‘the pluriverse’. This pluriversal world is emphasised as one of the core aspects for the future of Thai IR theory. In addition, another key figure of decolonial thinker, Walter Mignolo, also emerges as a critic of Western philosophy and the prominent thinker who can create his own terminology or concept in opposition to some Western thinkers. This article acknowledges these Latin American thinkers to submit as a crucial lesson to Thai IR scholars, in our desire to acquire a theoretical and epistemological recognition within the discipline of IR.