Publication: ภาพลักษณ์ของสตรีจีนยุคใหม่วัยสามสิบที่สะท้อนผ่านละครโทรทัศน์เรื่อง “ซานสือเอ๋อร์อี่”
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารการวิจัยกาสะลองคำ
Kasalongkham Research Journal Chiangrai Rajabhat University
Kasalongkham Research Journal Chiangrai Rajabhat University
Volume
16
Issue
1
Edition
Start Page
83
End Page
96
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ภาพลักษณ์ของสตรีจีนยุคใหม่วัยสามสิบที่สะท้อนผ่านละครโทรทัศน์เรื่อง “ซานสือเอ๋อร์อี่”
Alternative Title(s)
The image of modern Chinese women in their thirties which is reflected in the TV drama called “Nothing But Thirty
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ละครโทรทัศน์เรื่อง “ซานสือเอ๋อร์อี่”《三十而已》มีเนื้อหาเกี่ยวกับหญิงสาววัยสามสิบ 3 คนที่มีสถานภาพแตกต่างกัน ทั้งสามเป็นเพื่อนรักกันและใช้ชีวิตอยู่ด้วยกันในใจกลางมหานครเซี่ยงไฮ้ “ซานสือเอ๋อร์อี่” เป็นละครที่อยู่ในกระแสนิยม มีเรตติ้งรับชมสูงในปี ค.ศ.2020 และมีการสะท้อนภาพลักษณ์ของสตรีจีนยุคใหม่วัยสามสิบที่มีความเปลี่ยนไปจากในอดีต ผู้วิจัยแบ่งตัวละครสตรีในละครโทรทัศน์ดังกล่าว 3 ลักษณะ คือ A. สตรีที่แต่งงานและมีบุตรแล้ว B. สตรีที่แต่งงานแล้วและไม่มีบุตร C. สตรีที่ไม่แต่งงาน โดย A. สตรีที่แต่งงานและมีบุตรแล้ว มีภาพลักษณ์ที่สะท้อนจากละครเรื่องนี้ คือ 1. ถูกคาดหวังและมีความกดดันจากตัวเอง ครอบครัวและสังคมสูง 2. นอกจากสามีและลูกแล้ว ก็ยังต้องดูแลพ่อแม่ซึ่งอยู่ในวัยสูงอายุ 3. ยอมเข้าสังคมเพราะเล็งเห็นผลประโยชน์ต่อครอบครัว แต่มีโอกาสถูกหลอกเพราะความไม่รอบคอบ 4. เมื่อสตรีที่มีลูกจะกลับไปทำงานอีกครั้ง มักไม่ได้รับการสนับสนุนจากครอบครัว 5. สตรีที่เก่งรอบด้านอาจทำให้สามีรู้สึกกดดันและหลงผิดนอกใจได้ B. สตรีที่แต่งงานแล้วและไม่มีบุตร มีภาพลักษณ์ที่สะท้อนจากละครเรื่องนี้ คือ 1. ถูกกดดันให้รีบมีลูก 2. หากไม่มีการเติมเต็มความรักให้แก่กันจะทำให้รู้สึกเบื่อในชีวิตคู่ 3. หน้าที่การงานที่มั่นคงของสามีทำให้พ่อตาแม่ยายเข้าข้างลูกเขย 4. การหย่าร้างและความรักที่ฝ่ายหญิงมีอายุมากกว่าฝ่ายชายยังไม่ค่อยได้รับการยอมรับจากกลุ่มผู้ใหญ่ตอนปลายและผู้สูงอายุ 5. ผู้หญิงมีทางเลือกในการประกอบอาชีพมากขึ้นและสามารถแบ่งเบาภาระของเพศชายได้ C. สตรีที่ไม่แต่งงาน มีภาพลักษณ์ที่สะท้อนจากละครเรื่องนี้ คือ 1. สตรีถูกกดดันจากครอบครัวให้รีบหาคู่แต่งงาน 2. การดูตัวยังเป็นวิธีหาคู่ครองแต่งงานที่นิยม และสังคมมีบรรทัดฐานต่อคุณสมบัติของเพศชายสูงมาก 3. การมีเพศสัมพันธ์ก่อนการแต่งงานเป็นเรื่องที่ยอมรับได้มากขึ้นในสังคมจีน 4. สตรีที่ใช้ชีวิตในเมืองใหญ่มีการแข่งขันในที่ทำงานสูง 5. สตรีต้องอยู่อย่างพึ่งพาตนเอง
“Nothing But Thirty” 《三十而已》 is a Chinese drama TV series about three best friends woman who lives together in a center of Shanghai cities and all reach their thirties while facing different challenges in their lives. These Chinese TV series hit the highest rated TV show in 2020. As the audience could see the different lifestyles of each new modern Chinese woman who reach their thirties that already shift from the traditional to the present. A researcher has differentiated three categories of Chinese woman, A: a married woman with Children, B: a married woman without children, and C: a single woman. Category A: a married woman with children. The audience could see from this TV series that would be 1. She’s under pressure from herself, her own family, and the elderly in both families. 2. Not only her primary duty to take care of her husband and children. She is also expected to take care of elderly parents 3. She is forced to participate in society due to her family’s business, but it may cause her trouble due to her shortsightedness 4. woman who already has children will not be fully accepted by her family when she needs to go back to work 5. intelligent woman who is better than her husband might cause her husband to feel pressure on his shoulder and tend to cheat on his wife. Category B: a married woman without children. The audience could see from this TV series that would be 1. She would be under pressure to quickly conceive a baby. 2. A married couple who does not try to make their lives more enjoyable for each other will become bored with each other. 3. Son-in-law who has a great career would receive more credibility from his parents-in-law than their own daughter 4. Divorced couples and older-aged women with a younger man are unacceptable in elderly social 5. A married woman without children could be allowed to work in a variety of fields and lighten her husband's load by working for the family. Category C: A single woman. The audience could see from this TV series that would be 1. She would be under pressure to quickly find a partner and marry. 2. Blind dating to find a marriage partner is still popular in China, and male qualifications are held to very high standards in Chinese society 3. Sex before marriage is more acceptable in Chinese society than it was previously 4. A single lady faces stiff competition for work in a big city. 5. A single lady must rely on herself.
“Nothing But Thirty” 《三十而已》 is a Chinese drama TV series about three best friends woman who lives together in a center of Shanghai cities and all reach their thirties while facing different challenges in their lives. These Chinese TV series hit the highest rated TV show in 2020. As the audience could see the different lifestyles of each new modern Chinese woman who reach their thirties that already shift from the traditional to the present. A researcher has differentiated three categories of Chinese woman, A: a married woman with Children, B: a married woman without children, and C: a single woman. Category A: a married woman with children. The audience could see from this TV series that would be 1. She’s under pressure from herself, her own family, and the elderly in both families. 2. Not only her primary duty to take care of her husband and children. She is also expected to take care of elderly parents 3. She is forced to participate in society due to her family’s business, but it may cause her trouble due to her shortsightedness 4. woman who already has children will not be fully accepted by her family when she needs to go back to work 5. intelligent woman who is better than her husband might cause her husband to feel pressure on his shoulder and tend to cheat on his wife. Category B: a married woman without children. The audience could see from this TV series that would be 1. She would be under pressure to quickly conceive a baby. 2. A married couple who does not try to make their lives more enjoyable for each other will become bored with each other. 3. Son-in-law who has a great career would receive more credibility from his parents-in-law than their own daughter 4. Divorced couples and older-aged women with a younger man are unacceptable in elderly social 5. A married woman without children could be allowed to work in a variety of fields and lighten her husband's load by working for the family. Category C: A single woman. The audience could see from this TV series that would be 1. She would be under pressure to quickly find a partner and marry. 2. Blind dating to find a marriage partner is still popular in China, and male qualifications are held to very high standards in Chinese society 3. Sex before marriage is more acceptable in Chinese society than it was previously 4. A single lady faces stiff competition for work in a big city. 5. A single lady must rely on herself.