Publication: Of Grizzlies and Man: Watching Werner Herzog’s Grizzly Man through an Ecocritical Lens
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0859-9920
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Manusya, Journal of Humanities
Volume
18
Issue
2
Edition
Start Page
28
End Page
43
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
Of Grizzlies and Man: Watching Werner Herzog’s Grizzly Man through an Ecocritical Lens
Alternative Title(s)
อ่านภาพยนตร์สารคดีเรื่อง กริซซลี แมน ผ่านแนวคิดนิเวศวิจารณ์
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
The documentary film Grizzly Man (2005), directed by Werner Herzog, is of special interest among ecocritics and environmental advocates because it deals directly with the topic of wildlife depiction, conservationism and, above all the interspecies relationship between grizzlies and man. This article investigates five problematic elements of Grizzly Man as an ecological film: the wildlife documentary as a genre, the highly controversial figure of Timothy Treadwell who produced the original footage, the grizzlies in the background, the voice and hand of the director Herzog in this film, and the film’s ending. The analysis of these five areas may deepen the audiences’ understanding of both the film and the ecocritical approach to literature. Apart from highlighting certain contradictions in the film’s ecological message and its representation of wild animal, the article tries, in its conclusion, to examine the film’s potential to generate environmentally positive responses and create a better understanding of both wildlife and the key human figure in this film.
ภาพยนตร์สารคดีเรื่อง กริซซลี แมน (2005) โดยผู้กำกับ เวอร์เนอร์ เฮอร์ทซอค เป็นหนึ่งในภาพยนตร์ที่นักวิจารณ์วรรณกรรมสิ่งแวดล้อมให้ความสนใจ เนื่องจากมีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับสัตว์ป่าธรรมชาติ การอนุรักษ์สัตว์ป่า และความสัมพันธ์ระหว่างสายพันธุ์โดยตรง บทความนี้วิเคราะห์สารคดีเรื่องนี้ในฐานะภาพยนตร์เชิงนิเวศใน 5 ประเด็น คือ การใช้ประเภทภาพยนตร์สารคดีในการถ่ายทอดภาพสัตว์ป่า ความคลุมเคลือและข้อโต้แย้งเกี่ยวกับ ทิมโมธี เทรดเวลล์ นักอนุรักษ์สัตว์และเจ้าของต้นฉบับภาพยนตร์ผู้ล่วงลับ หมีกริซซลี กับตำแหน่งฉากหลัง การให้เสียงและการลำดับเรื่อง โดยผู้กำกับ เฮอร์ทซอค และฉากจบของภาพยนตร์ การศึกษาวิเคราะห์ประเด็นทั้งห้านี้จะช่วยให้ผู้ชมเข้าใจเนื้อหาของภาพยนตร์และการวิจารณ์วรรณกรรมเชิงนิเวศมากขึ้น บทความนี้ไม่เพียงแสดงให้เห็นความย้อนแย้งในสาระสำคัญเกี่ยวกับการอนุรักษ์ธรรมชาติและการนำเสนอภาพสัตว์ป่าในภาพยนตร์เรื่องนี้ แต่ยังพิจารณาในบทสรุปถึงศักยภาพที่จะสร้างความเข้าใจที่ลึกซึ้งยิ่งขึ้นเกี่ยวกับสัตวืป่าและตัวบุคคลที่อยู่ใจกลางภาพยนตร์สารคดีเรื่องนี้ด้วย
ภาพยนตร์สารคดีเรื่อง กริซซลี แมน (2005) โดยผู้กำกับ เวอร์เนอร์ เฮอร์ทซอค เป็นหนึ่งในภาพยนตร์ที่นักวิจารณ์วรรณกรรมสิ่งแวดล้อมให้ความสนใจ เนื่องจากมีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับสัตว์ป่าธรรมชาติ การอนุรักษ์สัตว์ป่า และความสัมพันธ์ระหว่างสายพันธุ์โดยตรง บทความนี้วิเคราะห์สารคดีเรื่องนี้ในฐานะภาพยนตร์เชิงนิเวศใน 5 ประเด็น คือ การใช้ประเภทภาพยนตร์สารคดีในการถ่ายทอดภาพสัตว์ป่า ความคลุมเคลือและข้อโต้แย้งเกี่ยวกับ ทิมโมธี เทรดเวลล์ นักอนุรักษ์สัตว์และเจ้าของต้นฉบับภาพยนตร์ผู้ล่วงลับ หมีกริซซลี กับตำแหน่งฉากหลัง การให้เสียงและการลำดับเรื่อง โดยผู้กำกับ เฮอร์ทซอค และฉากจบของภาพยนตร์ การศึกษาวิเคราะห์ประเด็นทั้งห้านี้จะช่วยให้ผู้ชมเข้าใจเนื้อหาของภาพยนตร์และการวิจารณ์วรรณกรรมเชิงนิเวศมากขึ้น บทความนี้ไม่เพียงแสดงให้เห็นความย้อนแย้งในสาระสำคัญเกี่ยวกับการอนุรักษ์ธรรมชาติและการนำเสนอภาพสัตว์ป่าในภาพยนตร์เรื่องนี้ แต่ยังพิจารณาในบทสรุปถึงศักยภาพที่จะสร้างความเข้าใจที่ลึกซึ้งยิ่งขึ้นเกี่ยวกับสัตวืป่าและตัวบุคคลที่อยู่ใจกลางภาพยนตร์สารคดีเรื่องนี้ด้วย