Publication: การพัฒนาความสามารถในการใช้คำกริยาที่มีความหมายใกล้เคียงกัน ของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนด้วยกระบวนการวิจัยเชิงสำรวจ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Journal of Burirum Rajabhat University
Journal of Burirum Rajabhat University
Volume
12
Issue
2
Edition
Start Page
69
End Page
93
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาความสามารถในการใช้คำกริยาที่มีความหมายใกล้เคียงกัน ของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนด้วยกระบวนการวิจัยเชิงสำรวจ
Alternative Title(s)
The Development of Chinese Verb-Synonyms Usage Competenceof Students Majoring in Chinese Using Survey Method
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาภาษาจีนกลางในระดับที่สูงขึ้นของผู้เรียนชาวไทย มักจะประสบปัญหาการใช้คำศัพท์ที่มีความหมายใกล้เคียงกันหรือคำศัพท์ภาษาจีนที่แปลความหมายเป็นภาษาไทยได้หลายความหมาย ส่งผลให้การสื่อสารทั้งการพูด การเขียนไม่ประสบผลสำเร็จ ดังนั้นงานวิจัยจึงมุ่งเน้นการพัฒนาความสามารถด้านการใช้คำกริยาที่มีความหมายใกล้เคียงกันในภาษาจีนกลางให้แก่นักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนที่เรียนวิชาหลักภาษาจีน ลักษณะเป็นงานวิจัยและพัฒนาใช้แบบแผนการทดลองกับกลุ่มตัวอย่างกลุ่มเดียวมีการทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน โดยนำกระบวนการวิจัยเชิงสำรวจเข้ามาเป็นขั้นตอนการวิจัยและการเก็บรวบรวมข้อมูล กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาหลักภาษาจีนในภาคการศึกษาที่ 2/2562 รวมทั้งสิ้น 31 คนได้มาจากการเลือกแบบเฉพาะเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบทดสอบการใช้คำกริยาที่มีความหมายใกล้เคียงกันและแบบประเมินความรู้ ความสามารถในการใช้คำกริยาที่มีความหมายใกล้เคียงกันของผู้เรียน ขั้นตอนการดำเนินงานวิจัยแบ่งเป็น 5 ขั้นตอนเริ่มจากขั้นตอนการสร้างความรู้ ความเข้าใจเบื้องต้น ขั้นตอนการศึกษาความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับคำกริยาที่มีความหมายใกล้เคียงกัน ขั้นตอนการสร้างเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ขั้นตอนสรุป วิเคราะห์ จัดหมวดหมู่สภาพปัญหา และขั้นตอนทดสอบหลังเรียน และทำแบบประเมินความรู้ ผลการวิจัยพบว่า ผู้เรียนมีผลการทดสอบหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน และมีการพัฒนาความสามารถอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.49 S.D. เท่ากับ 0.58) สะท้อนให้เห็นว่าผู้เรียนเข้าใจความหมาย วิธีการใช้และเงื่อนไขต่างๆ รวมถึงสามารถเลือกใช้คำกริยาที่มีความหมายใกล้เคียงกันในบริบทแวดล้อมทางภาษาที่แตกต่างกันได้เป็นอย่างดี และสะท้อนให้เห็นถึงประสิทธิภาพการนำกระบวนการวิจัยเชิงสำรวจเข้ามาใช้ เพื่อให้ผู้เรียนได้แสวงหาปัญหาและแก้ไขปัญหาการใช้คำกริยาที่ผิดพลาดของตนเองได้ งานวิจัยนี้ได้ให้ข้อเสนอแนะว่าควรสร้างความรู้ ความเข้าใจในกระบวนการวิจัยที่ชัดเจน และสร้างความรู้เรื่องวิธีการแยกแยะการใช้คำกริยาภาษาจีนกลางที่มีความหมายใกล้เคียงกันให้ดีเสียก่อน ฝึกปฏิบัติให้ผู้เรียนได้แยกแยะและนำไปใช้อย่างถูกต้องจึงจะสามารถนำความรู้ไปต่อยอดในการออกแบบงานวิจัยเชิงสำรวจของผู้เรียนได้
The present research aimed at developing Chinese major students’ verb-synonyms usage. This type of research and development employed single group sample experiment with pre- and post-test. The researcher utilized survey method as research instrument and data collection. The sample, obtained by purposive sampling, were 31 Chinese major students. The research instruments were verb-synonyms achievement tests and knowledge evaluation form. The research processes were divided into five steps as the following – building basic comprehension, studying basic understanding of verb-synonyms, creating data collection instrument, summarizing, analyzing, and categorizing problems, and post-test and knowledge evaluation period. The findings revealed that students outperformed in the post-test and their verb-synonyms usage development was at the high level (x ̃=4.49,S.D.=0.58). This indicated that students’ could comprehend meaning, usage, and other conditions, and they could skillfully employ verb-synonyms in different language contexts. In addition, survey method approach could be effectively applied in order to let the students seek for their own problems and solutions. For further recommendation, research process should be clearly built, and the knowledge of Mandarin Chinese verb-synonyms differentiation should be explained first. Students’ adequate practices on differentiation and appropriate usage can be applied further on survey research planning of the students.
The present research aimed at developing Chinese major students’ verb-synonyms usage. This type of research and development employed single group sample experiment with pre- and post-test. The researcher utilized survey method as research instrument and data collection. The sample, obtained by purposive sampling, were 31 Chinese major students. The research instruments were verb-synonyms achievement tests and knowledge evaluation form. The research processes were divided into five steps as the following – building basic comprehension, studying basic understanding of verb-synonyms, creating data collection instrument, summarizing, analyzing, and categorizing problems, and post-test and knowledge evaluation period. The findings revealed that students outperformed in the post-test and their verb-synonyms usage development was at the high level (x ̃=4.49,S.D.=0.58). This indicated that students’ could comprehend meaning, usage, and other conditions, and they could skillfully employ verb-synonyms in different language contexts. In addition, survey method approach could be effectively applied in order to let the students seek for their own problems and solutions. For further recommendation, research process should be clearly built, and the knowledge of Mandarin Chinese verb-synonyms differentiation should be explained first. Students’ adequate practices on differentiation and appropriate usage can be applied further on survey research planning of the students.