Publication: มโนทัศน์ทางวัฒนธรรมจีนในแบบเรียนวิชาภาษาจีนชุดภาษาจีนวันละนิด
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร
Journal of Humanities Naresuan University
Journal of Humanities Naresuan University
Volume
19
Issue
3
Edition
Start Page
28
End Page
44
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
มโนทัศน์ทางวัฒนธรรมจีนในแบบเรียนวิชาภาษาจีนชุดภาษาจีนวันละนิด
Alternative Title(s)
Chinese Cultural Perception in the Chinese Textbook Everyday Chinese
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
แบบเรียน นอกจากมีหน้าที่ในการเป็นสื่อทางการศึกษาแล้ว ยังคงดำรงบทบาทเป็นเครื่องมือทางอำนาจในการสื่อสารเพื่อสร้างการรับรู้มโนทัศน์บางประการแก่ผู้เรียนอีกด้วย บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อรวบรวมมโนทัศน์ทางวัฒนธรรมจีนที่ปรากฏในแบบเรียนวิชาภาษาจีนชุด ภาษาจีนวันละนิด และวิเคราะห์อำนาจของเนื้อหาและตัวบทในการกล่อมเกลามโนทัศน์ทางวัฒนธรรมจีนแก่ผู้เรียนชาวไทย ผลการวิจัยพบว่า แบบเรียนภาษาจีนชุดภาษาจีนวันละนิด ปรากฏมโนทัศน์ทางระเบียบวัฒนธรรมจีนกล่อมเกลาแก่ผู้เรียนชาวไทยใน 3 ประเด็น คือ วัฒนธรรมเชิงสัมฤทธิ์ผล วัฒนธรรมเชิงข้อมูล และวัฒนธรรมเชิงพฤติกรรม ทั้งนี้ ผลการศึกษายังสะท้อนให้เห็นว่า แบบเรียนไม่ได้เน้นให้เพียงความรู้ด้านทักษะทางภาษาจีนเท่านั้น หากแต่ยังแฝงไว้ซึ่งอำนาจละมุนในฐานะเจ้าของชุดความรู้ เพื่อหยิบยื่นมโนทัศน์การรับรู้ทางวัฒนธรรมจีนแก่ผู้เรียนชาวไทยอีกด้วย
Textbooks are generally viewed as reliable education tool. Besides, they function as communication power tool which create certain kinds of perception to learners’ idea. The purpose of this research is to collect perception of Chinese culture through Chinese textbook, Everyday Chinese, and to analyze the influence over the Thai learners through its contents and texts about Chinese culture’s conceptualization. The result has shown that the Chinese textbook, Everyday Chinese, exposes the perception of Chinese cultural regulations towards the Thai learners in 3 aspects which are the following: achievement culture, informational culture, and behavioral culture. Also, the result reflects that the textbook does not only prioritize academic knowledge about Chinese language, but also subtly consist of soft power as a knowledge base owner giving Chinese culture’s perception towards the Thai learners.
Textbooks are generally viewed as reliable education tool. Besides, they function as communication power tool which create certain kinds of perception to learners’ idea. The purpose of this research is to collect perception of Chinese culture through Chinese textbook, Everyday Chinese, and to analyze the influence over the Thai learners through its contents and texts about Chinese culture’s conceptualization. The result has shown that the Chinese textbook, Everyday Chinese, exposes the perception of Chinese cultural regulations towards the Thai learners in 3 aspects which are the following: achievement culture, informational culture, and behavioral culture. Also, the result reflects that the textbook does not only prioritize academic knowledge about Chinese language, but also subtly consist of soft power as a knowledge base owner giving Chinese culture’s perception towards the Thai learners.